fbpx

שתייה חמה בחורף – חיזוק לגוף ולנפש

’אמא’, צועק אלי בני הצעיר, ’תכיני לי קפה’. ’קר’. (איפה ’בבקשה’? כנראה נשאר בחדרו…)

הזמן: חורף קר וגשום, אחרי שבוע של אנטיביוטיקה שנבעה מחשש סביר לדלקת ריאות… כשהוא אומר קפה, מדובר בקפה דגנים, סוכר קנים ומעט חלב אורגני מוקצפים יחדיו במכונה מיוחדת.

’אולי הפעם נעשה קפה חם’, אני שואלת בדחילו ורחימו, ’אמא, די!’, כך הוא. מעבר להיותי אמא נרצעת ובשיק עבדים מנצנץ, לא רציתי להכין לו בחורף שתייה קרה.

אתם בוודאי מנחשים מי ניצח…

יתרונות שתיית שתייה חמה בחורף

השתייה החמה מאוד מיטיבה עם הגוף בחורף. המחשבה שבחורף הגוף זקוק לפחות נוזלים מאשר בקיץ היא מוטעית. הגוף צריך לווסת את טמפרטורת הגוף ולשמור על החום וכל התהליכים הפיסיולוגיים הללו מצריכים מולקולות של מים, משמע נוזלים. סביבה מחוממת, אגב, גורמת לאיבוד נוזלים.

כשאנחנו מקבלים איתות של צמא, המשמעות היא שאיבדנו כבר 2% ממשק הנוזלים שלנו וזה אומר שההתייבשות קרובה. שתייה מספקת מונעת עצירות, מזרזת פעילות מעיים תקינה, מאפשרת לגוף תפקוד מיטבי והכי חשוב, אם ברצונכם לרדת במשקל, תוצרי פירוק השומן מחכים להישטף מהגוף באמצעות נוזלים. ניתן לדמות זאת לטרמפיסטים בטרמפיאדה. הם מחכים שהמים ייקחו אותם לדרכי השתן. אם אין מים, הם יחכו שם בתחנה לעד…

מה כדאי לשתות בחורף?

כתמיד, מים הם המומלצים ביותר. מומלץ לפזר את כמות השתייה היומית, 12 כוסות, לאורך כל היום על מנת שלא להעמיס על הכליות. לאנשים רבים קשה שתיית מים בחורף, מה ששולח אותנו הישר לחיקו החמים של התה.

מקור התה הוא בסין לפני 4,000 שנה. חישבו כמה מסורת אפשר לייצר בזמן הזה… הידעתם שפעם, מזמן, המשקה הלאומי של הבריטים היה קפה?

במאה ה-17 נגע מסתורי פשט על שיחי הקפה ברחבי הממלכה, בצוק העתים עברו לתה והשאר היסטוריה. הצרכנים הגדולים ביותר של תה הם האירים. הם שותים שלושה ק"ג תה בממוצע לאדם לשנה. הישראלים צנועים יותר, רק 200 גר’.

סגולות התה

תה אמנם מכיל קפאין אבל רק 1/3 מהכמות שיש בקפה, וכל חליטה עם סגולות משלה.

  • חליטה של למון גראס – מרגיעה ומחזקת.
  • חליטה של לבנדר – מרגיעה.
  • חליטה של זוטא לבנה, מרווה ועלי זית שמבושלים כ-10 דקות – מפחיתה סימפטומים ומונעת שפעת.
  • חליטה של קורנית – עוזרת במקרים של שיעול אבל לא מומלצת לנשים הרות.
  • כמה מסמרי ציפורן – מחטאים את דרכי הנשימה.
  • חליטת ג’ינג’ר – מחממת ומצטיינת כנגד בחילות.
  • חליטת מרווה וזעתר – מועילה כנגד כאבי בטן.
  • חליטת ’שיח אברהם מצוי’ – מועילה כנגד תסמיני המחזור החודשי.

ג’וד מ’שירת העשבים’ תוכל לתת לכם אינפורמציה מעמיקה ומהימנה בתחום, אבל המולך בכיפה הוא התה הירוק. הוא מפחית מחלות כלי דם ולב, מוריד לחץ דם וכולסטרול. שומר על בריאות הפה, מפחית סיכויים לסרטן ומועיל במזעור נזקי עישון. באוניברסיטת ייל מצאו את פשר ’הפרדוקס האסייתי’: יפנים וסינים, מעשנים יותר מהאמריקאים ובכל זאת אחוזי מחלות הלב בקרבם קטן יותר. התה הירוק הוא זה שפתר את התעלומה.

הוא עשיר באנטיאוקסידנטים בשם פוליפנולים שנמצאים גם ביין, רק ללא האלכוהול. הם מפריעים לגידולים סרטנייים להיווצר בערמונית, במעי ובריאות. והדבר האופטימי ביותר, חומר שנמצא בתה, כאטכינים, עוזר בצמצום אחוזי השומן בגוף וממריץ חילוף חומרים…

חסרונות התה

תה מונע ספיגה של הברזל שבמזון, לכן כדאי לשתות אותו לא סמוך לארוחה בשרית. לא מומלץ להוסיף חלב לתה, מסתבר ממחקר גרמני עדכני שהוספת חלב ביטלה את כל היתרונות הבריאותיים. לא מומלץ לשתות את התה חם מדי שכן אז עלול להיגרם נזק לוושט ולפלורת המעיים.

המתקת התה: בכפית סוכר יש 20 קלוריות. ממתיקים מלאכותיים אינם בריאים, דבש גם הוא עשיר בקלוריות, מה עושים? אפשר לחתוך לתוך התה תפוח, אגס או תפוז.

אם תשימו כמה פירות יבשים לתוך תה (שזיפים, חמוציות או משמש), הוא יומתק בעדינות במינימום נזק קלורי. וחיסרון אחרון, הוא לא כל כך טעים.

אם בחרתם לשתות את התה הירוק, עדיף לרכוש אותו בתפזורת ולא בתיונים. הכמות בתיון היא מזערית.

טיפ: אני נוהגת לאפות לחם כוסמין במכשיר אפיה ביתי. במקום מים חלטתי תה ירוק. לא נרשמה התרגשות לשום כיוון וכך ולו רק פסיכולוגית, תרמתי לבריאות יושבי ביתי.

כותבת המאמר: לימור עברון גילת, יועצת תזונה טבעית, מטפלת משפחתית ומנחת קבוצות תמיכה להרזיה. עיתונאית במגזין המושבות.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
גלילה לראש העמוד