fbpx

השישייה הזריזה

מאת:
אסטל חרדון, מטפלת בכירה בקינסיולוגיה, IPEC וטיפולים משלימים, תואר B.Sc. במתמטיקה ופיסיקה, תעודה הוראה – האוניברסיטה העברית. מנחת הקורס לקינסיולוגיה חינוכית התפתחותית.

אולי כבר יצא לכם לשמוע על השישייה הזריזה:
שישה תרגילים שיוצרים מצב רגוע ויציב,
תרגילים פשוטים אך יעילים המהווים איתחול של מערכת מוח-גוף-נפש ומאפשרים שיפור יכולות ריכוז ולמידה, ותפקוד אופטימאלי באופן כללי.
עשו אותם בכל פעם שאתם נקלעים למצבים של מתח, התרגשות, עייפות או לחץ, או אם ברצונכם להתחיל את היום מאוזנים ומכווננים.
מומלץ לבצע תרגילים אלו בכל פעם שאתם "נופלים" לדפוסים רגשיים, מנטליים או התנהגותיים לא מועילים.

1. מים

מים הם מוליך מצוין לאנרגיה החשמלית בגוף ועוזרים מאוד לתקשורת בין המוח לגוף, המים עוזרים לנו להירגע.
חשוב לשתות במיוחד לפני מבחנים וכשרוצים להיות מרוכזים ורגועים.
בנוסף,
המים הם התמצית החשובה לפעילות המערכת הלימפטית, אשר מזינה את תאי הגוף ומוציאה את הפסולת והרעלים מן הגוף.
המים משפרים את הובלת המסרים האלקטרומגנטים של המערכת החשמלית בגוף. איזון מערך הנוזלים בגוף משפר את התפקוד המנטאלי והפיזי ואת יכולת החשיבה והריכוז.
אופן הביצוע:
קחו 2-3 לגימות ולגלגל בפה כמו יין טוב.

2. כפתורי מוח

כפתורי המוח "מדליקים את האור" במוח,
עוזרים להעביר חמצן ודם טרי למוח, והחשיבה נעשית צלולה וממוקדת יותר
ומאפשרים וויסות מכני של זרימת האנרגיה בקווי אורך מרכזיים ולהפחתת תגובת הלחץ. פעולה פשוטה זו מסייעת לחוש ערניים יותר, צלולים וממוקדים יותר.
אופן הביצוע:
מעסים את השקעים מתחת לעצם הבריח ביד אחת כשהיד השנייה מונחת על הטבור.
מחליפים את הידיים ומעסים שוב.
מומלץ להמשיך בעיסוי עד שמרגישים שהנקודות "מתרככות" ו"מתחממות".
לעיתים העיסוי גורם לכאב קל, זוהי תופעה תקינה.

רוצים להבין איך זה עובד?
היד שמעל לטבור
מושכת את תשומת הלב למרכז הכובד של הגוף. במקום זה נמצאים שרירי מרכז הגוף המהווים מרכיב חשוב באיזון של הגוף. המערכת התחושתית, מערכת העצבים ההיקפית והמערכת המוטורית מתחברות זו אל זו בתרגיל זה. כשאנו נוגעים במרכז הגוף אנו מזכירים לגוף את המיקום הראשוני של מנגנון האיזון שלנו. מנגנון שווי המשקל של הגוף מתעורר ומגרה את המוח לקראת קליטת קלט חושי.
השקעים שמתחת לעצמות הבריח
א. שקעים אלה ידועים כנקודות ,K27 הנקודות הסופיות של מרידיאן הכליות. הכליות הן סוללות האנרגיה של הגוף והן אחראיות בין היתר לפינוי פסולת.
ב. נקודות אלה נמצאות ישירות על העורקים הצווארים אשר מספקים דם טרי ומחומצן אל המוח. עיסוי הנקודות מפעיל את מחזור הדם הגדול ומחזור הדם הקטן וגם את שתי ההמיספרות של המוח.

3. דילוג משולב/הצלבות

דילוג משולב הוא למעשה הליכה מוצלבת במקום.
באמצעות נגיעה של יד או מרפק ימין בברך שמאל ושל יד או מרפק שמאל בברך ימין, מופעלים אזורים גדולים בשתי המיספרות המוח בו-זמנית.
על ידי כך התקשורת בין שתי המיספרות המוח הופכת למהירה ומשולבת יותר ומאפשרת הסקת מסקנות ברמה גבוהה.
דילוג משולב הוא תרגיל נפלא להפעלה מלאה של כל המוח/גוף לפני פעילויות כמו: למידה, ספורט או מחול.
ניתן ליצור וואריאציות רבות על תרגיל זה.
אופן הביצוע:
יד ימין לברך שמאל, יד שמאל לברך ימין 7-6 פעמים, לאט ומהר אפשר גם עם מוסיקה.

4. הפעלת חושים

ראייה
אופן הביצוע:
הפעילו את עיניכם ע"י עיסוי "נקודות העיניים" בדיוק מעל בסיס הגולגולת (הרגישו בגולגולת מעין "מדף", מעליו הניחו את אצבעותיכם למסז' קל). עסו את השקעים בשני הצדדים כדי לעורר את השדה החזותי והביטו מעלה, מטה, ימינה שמאלה (ניתן להוסיף גם אלכסונים).
העיסוי מושך דם ומפעיל את מרכז הראיה בקליפת המוח (הקורטקס הוויזואלי)
עיסוי נקודות העיניים מחדד ראייה וערנות.

שמיעה וקשב
האוזן היא מעין עובר מקופל, באקופונקטורה מזוהות באוזן החיצונית כ-400 נקודות המשקפות אזורים ואיברים בגוף האדם, החל ברגליים שבמעלה האוזן וכלה בראש שמשתקף בתנוך.
בעת עיסוי אפרכסות האוזניים, אנחנו ,למעשה, מעסים נקודות לחיצה רבות, המעוררות את המערכת כולה ומספקות לנו "זריקת מרץ".
הפעולה הפשוטה של גירוי קולטני המגע שבאוזן החיצונית מעוררת את כל מנגנון הקשב והשמיעה וממקדת אליו את תשומת הלב שלנו.
עיסוי האפרכסת מעודד הקשבה טובה יותר, משחרר את שרירי הצוואר וגורם לזיכרון חד יותר.
אופן הביצוע:
מיישרים בעדינות את הקפל שבכל אחת מאפרכסות האוזניים מלמעלה למטה שלוש פעמים (סה"כ שש פעמים).

5. אחיזה משולבת/קוק

האחיזה המשולבת מקשרת בין כל מעגלי האנרגיה בגוף בו זמנית ומזרימה את האנרגיה החשמלית כאשר היא חסומה.
זהו תרגיל משחרר מתח ומרגיע חשוב.
בצעו אחיזה משולבת בכל פעם שאתם מזהים עודף אנרגיה (היפר אקטיביות), בלבול, מבוכה, מתח והתרגשות לפני מבחנים.
הישארו בכל תנוחה כדקה או שתיים, עד אשר תרגישו בנוח.
ניתן לבצע את התרגיל בעמידה, ישיבה או שכיבה על הגב.
אופן הביצוע:
שלב 1:
מצליבים קרסוליים, מצליבים כפות ידיים ומניחים אותן על החזה. הלשון מונחת על החיך העליון, נושפים ושואפים אוויר, מקשיבים ללב ולנשימה. אפשר לדמיין כיצד כל מה שמטריד אתכם פשוט יורד במורד הגוף אל בטן האדמה ואתם נקיים.
הוראות להצלבת הידיים:
ידיים מושטות קדימה כף אל כף,
להפוך אותן כשהן עדיין מושטות – גב כף יד אל גב כף יד
להצליב אותן יד אחת מעל השנייה (הידיים עדיין מושטות)
לשלב אצבעות זו בזו (הידיים עדיין מושטות)
לסובב את הידיים המשולבות ומוצלבות לכוון החזה ושם הן מונחות במשך השלב הראשון של התרגיל.
שלב 2:
שחררו ידיים ורגליים. מחברים את אצבעות הידיים. ממשיכים לנשום, הלשון מונחת על החיך העליון. ניתן למקם בין כפות הידיים צבע אהוב, אדם אהוב, מילה מעצימה, איחול לעצמכם. מסיימים בנשימה עמוקה, "יוצקים" את מה שמיקמתם בין כפות הידיים על הגוף האנרגטי שלכם (ההילה) ומורידים ידיים.

 

6. נקודות חיוביות

בכל פעם שאתם חשים תחת לחץ,
הפחיתו את המימד הרגשי של הבעיה בכך שתאחזו בנקודות שחרור המתח הרגשי המכונות הנקודות החיוביות.
אחיזת הנקודות החיוביות שלכם שומרת על חום ועל זרימת דם באונה הקדמית ועוצרת את תגובת הלחץ הקלאסית באיבה.
אתם יכולים עתה ל"תפוס" רעיונות חדשים ולקבל החלטות יצירתיות לאור מה שאתם כבר יודעים, אפילו כשאתם בהשפעת לחץ.
שחרור עצבנות, מתח וחרדה. התרגיל מאפשר לראות את המצב ללא דאגה או מתח ולתכנן טוב יותר את המעשים.
אופן הביצוע:
נוגעים בנקודות על המצח מעל הגבות מדמיינים כיצד היום הולך להיות נפלא, ומוצלח וכיצד הוא עובר בדיוק כמו שאנחנו רוצים!!! אפשר לברך את עצמנו ברכת יום מוצלח.

רוצים להבין לעומק מהם לימודי קינסיולוגיה התפתחותית חינוכית
ולהתמחות במקצוע מלא עניין –
מכללת כרכור היא המקום בשבילכם.
זה הזמן להתקשר ל 072-3924690 ולעשות צעד גדול לקראת מקצוע מתגמל ומעשיר.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות
גלילה לראש העמוד