מכללת כרכור | התועלת של שיאצו וחשיבה חיובית – תאור מקרה

Integrated Medicine for the 21st Century
Case Study: Benefits of Shiatsu and Positive Thinking

כאשר אני רואה לקוח חדש, מטרתי העיקרית היא לגרום לו לדמיין לעצמו כיצד ירגיש כאדם בריא.

אין זה קל עבור אדם שכל הווייתו היא חולי, אך הכרחי לעבור שלב זה כדי לאפשר את התרחשות הריפוי. גם כוונתי שלי חייבת להיות ברורה כדי לאפשר את הריפוי, ואם לשנינו כוונה זו ברורה ומשותפת, כי אז יתרחש הריפוי. כשאנו מפנים את מבטנו אחורה אל הנביאים הגדולים של זמננו (בודהה, יהושוע הנוצרי, לאו צו, משה ואחרים) נגלה, כי האמונה המוצאת את דרכה אל עוצמתו של התת-מודע היא הדבר החשוב ביותר.

שיאצו ומחשבה חיובית, דמיין עצמך כאדם בריא

דבר זה הומחש על ידי אחד המטופלים שלי, אלכסנדר, ג’נטלמן בן 67, אשר פרש מעבודתו. הוא הופנה אלי עם רשימת סימפטומים שכללה IBS (סימפטום המעי הרגיז), נדודי שינה, כאבי ראש וצוואר, גב וירך תפוסים. הוא נטה לראות את עצמו, את בריאותו ואת חייו, באור שלילי.
במשך הטיפול התמקדנו בעיקר בכך שידמיין את עצמו כאדם בריא. זה היה אתגר עבורו, מפני שהיה מרוכז בכאביו ובריאותו הירודה ולא ישן יותר משעתיים בלילה. בטיפול הראשון טיפלתי בתעלה של שלפוחית השתן, כשהוא שכוב על בטנו. זהו טיפול נעים, במיוחד עבור מטופל חדש, מפני שכך הוא מרגיש ביטחון מלא בזמן מתיחת גבו והפעלתו כדי להחזיר את איזונו של הגוף במקרה של צורך. כך אני גם מקבלת גישה ישירה לכל תעלה ולכל איבר; כל אלה מיוצגים על התעלה של שלפוחית השתן הממוקמת בשני הצדדים של עמוד השדרה. לכן אני מקבלת אבחנה ברורה מאוד, ואני רואה היכן צריך לטפל כדי להחזיר את האיזון לגוף. היה ברור שהתעלות של שלפוחית השתן והטחול לא היו מאוזנות אצל המטופל שלי; ברפואה הסינית תעלות אלה קשורות לחשיבת יתר ולדאגה רבה, והתוצאה היא סימפטומים של המעי הרגיז.

שיאצו ומחשבה חיובית, סקירת הטיפולים

במקום לציין את כל שבעת הטיפולים אסקור את הטיפולים, את תגובות המטופל ואת המלצותיי במשך הטיפול. לאחר הטיפול הראשון היה ברור כי תעלת כיס המרה לא הייתה מאוזנת (כיס המרה קשורה להחלטת החלטות ובחירת הדרך בחיים). הוא סבל מכאבי ראש ומכאבים בצוואר, בגב ובירך לאורך התעלה, ולכן הקדשתי שלושה טיפולים לשחרור תעלה זו. בזמן הטיפול עבדתי על הלב ובנקודות השמירה על הלב כדי לאזן את תעלת הלב שלו שסבלה מחוסר אנרגיה, דבר שגרם לנדודי שינה. בטיפול החמישי טפלתי בתעלת הבטן שלו, מפני שהוא עדיין סבל מהסימפטום של המעי הרגיז, כשהיה מתוח. לימדתי אותו לנשום כדי לשחרר לחץ, מתח ודאגות שהחזיק אצלו בפנים. אחרי הטיפול החמישי הוא דיווח, כי הנוקשות בצוואר ובגב השתחררה, והוא הרגיש רגוע יותר ופחות עייף. הוא ישן עמוק במשך חמש שעות – הוא לא זכר שאי-פעם ישן עמוק כל כך במשך זמן ארוך כל כך.

ראיתי את השינוי מתרחש במשך שני הטיפולים האחרונים – התבדחנו על המחשבות השליליות והדאגות
שמתוך הרגל היו מתגנבות אליו. כאשר הוא סיפר לי איך הוא הרגיש מאז הטיפול האחרון, לימדתי אותו את המשחק “החלף מחשבה שלילית במחשבה חיובית”! בפעם הראשונה, בהשפעת הומור, הוא היה רגוע לגמרי הוא באמת נפתח ואפשר לשיאצו ולאמונתו בטיפול להשפיע. עבדתי על תעלת הלב כדי להרגיע את מחשבותיו וכדי לעזור לדפוסי השינה שלו לווסת את עצמם, בזמן שהוא נפתח מבחינת האנרגיות ושכב מאושר בין ערנות ושינה. לאחר טיפול זה הוא היה רגוע ושמח ועם גישה חיובית לעתיד. הוא סיפר שחלם שהיה במפל מים, מאושר לגמרי ובריא.

שיאצו ומחשבה חיובית, בין ערנות ושינה

מצב חולמני זה, שבדרך כלל מגיעים אליו בזמן הטיפול, מרתק אותי; איינשטיין “יילד” את רעיונותיו הגדולים במצב זה של שינה-לא שינה, ומדענים רבים קבלו תשובות לבעיות מסובכות בזמן שחלמו. מאז, אלכסנדר ישן שינה עמוקה ושלווה במשך שש עד שבע שעות בממוצע, הסימפטומים של המעי הרגיז נעלמו וכל גישתו לחיים השתנתה. הוא מצליח לשנות דברים, והסתכלותו החיובית החדשה מהווה אתגר חדש ומרגש, והגמול הוא בלתי יאומן.
בזמן הטיפול יחד עם ההתמקדות בחשיבה חיובית המלצתי על צ’י קונג (Chi Kung), אכילה בסביבה שקטה (בלי קריאה/טלוויזיה/מחשבות שליליות) והחלפת העיתונים במוסיקה מרגיעה וספרים על עזרה עצמית לפני השינה.
כשאני מסתכלת אחורה, היה זה מסלול טיפולי מאתגר, לא בגלל רשימת החולאים אלא מפני שהמטופל שלי היה חייב לשנות את דפוסי המחשבה השליליים שלו.

טיפול זה מוכיח שכל אחד יכול וששיאצו, יחד עם גישה חיובית, מרפא ברמה רגשית עמוקה וגם ברמה גופנית ורוחנית.
לכן, תזכור להודות כל יום על כל הדברים הנפלאים בחייך –זוהי הדרך הטובה ביותר להצהיר על גישתך לחיים.

פורסם לראשונה בגיליון 118, דצמבר 2005