fbpx
יוגה תרפיה - קורס דו שנתי להכשרת מטפלי יוגה במכללת כרכור
יוגה תרפיה - קורס דו שנתי להכשרת מטפלי יוגה במכללת כרכור

קורס יוגה תרפיה – הכשרת מטפלים ביוגה

קורס דו-שנתי המסמיך מטפלי יוגה ומעמיק בכוחה של היוגה בתמיכה בנושאים נפשיים ובקשרים בין עבודה גופנית, מנטלית ורגשית בתרגול יוגה. מיועד למורי יוגה מוסמכים המחפשים ליישם את כלי היוגה במקרים של בריאות לקויה במטרה להיטיב, לתמוך ולתת מענה לבעיות שונות. יוגה תרפיה תעזור בשיקום, חיזוק וגמישות הגוף ותאפשר מרחב לריפוי מגוון רחב של בעיות פיזיות, רגשיות ומנטליות 

זה הזמן לצאת לדרך חדשה ולהעז לעשות את הצעד שרצית לעשות כבר הרבה זמן.

רוצה פגישת ייעוץ והכוונה אישית (ללא עלות)? נחזור אליך לתאם מועד שנוח לך >>

    מה זה יוגה תרפיה?

    לאנשים, שבנוסף להיותם אנושיים ומוטרדים באופן סטנדרטי, צריכים להתמודד עם מחלה, מגבלה פיזית, לקות נפשית או מנטאלית קשה יותר לעשות “שולם” עם השלם, כשהשלם מכיל בתוכו דברים קשים באמת. ליכולת כאדם, כמורה, או מטפל / ת, להתבונן עמוק בעיניים, לראות את הניצוץ השלם שנמצא מתחת למגבלה ולשקף אותו בחזרה, יש השפעה עצומה על טיב מערכת היחסים ועל פוטנציאל הריפוי והקבלה העצמית של התלמידים. ראיית השלם הינה עקרון ליבה מנחה בטיפול יוגה תרפיה. כל סוג של פגיעה יוצר ניתוק. ברמה הפיזית והאנרגטית, החלק הפגוע או הכאוב שואב את תשומת הלב ובמקרים רבים נוצרת תחושת נפרדות וניתוק בין החלק הפגוע לשאר הגוף. ברמה הרגשית, התמודדות עם מחלה או לקות עלולה ליצור ניתוק חברתי, בידוד ובדידות, תחושת חוסר ערך ובטחון עצמי ירוד.
    יוגה כאמנות של חיבור, מאפשרת חוויה ישירה רב ממדית של השלם. ברובד הפיזי יוגה מעירה ומחזקת את מערכות הגוף ויוצרת ביניהן שיח ותקשורת.

    ברובד הרגשי מנטאלי – יוגה משקיטה את סערת המחשבות ומאפשרת התבוננות ניטראלית, חומלת, על כל מה שיש. ברובד האנרגטי – יוגה מאפשרת תחושה של זרימה מחברת של נשימה, של אינפורמציה עצבית והורמונאלית ושל פראנה. תחושת החיבור מזכירה לכל אחד משהו על עונג שאינו תלוי בדבר. ויש בזה נחמה גדולה. וזה נותן כוח ואומץ לעמוד מול השדים, אמיתיים או מדומים.

    מה ההבדל בין יוגה תרפיה ליוגה?

    לפי התפיסה המסורתית, ההבדל תלוי רק במיקוד תהליך האיזון: בתרפיה האיזון הוא המטרה, בעוד שביוגה הוא רק שלב ביניים למטרת ההארה (לכן העבודה הטיפולית היא פחות מכוונת לרובד הרוחני). לעומת זאת, לפי תפיסת היוגה במערב, ההבדל יותר משמעותי. במערב התרגול הנפוץ הוא קבוצתי. במפגש יוגה תרפיה, בגלל שהמטופל סובל מתסמינים מסוימים, נדרש יחס אישי, בין אם מעניקים אותו בקבוצות מצומצמות מאוד, או הנכון יותר בשיעורים פרטיים – אחד מול אחד. פשוט כי טיפול זה צריך להיות ממוקד לפי התסמינים. מצד אחד, הוא צריך לכלול תרגילים ספציפיים שיחזירו את המטופל למצב ‘נורמאלי’ מנקודת התחלה שלו, זאת אומרת, תרגילים שפועלים לכיוון מאוד מסוים. מצד שני, אותו טיפול צריך למנוע באופן מוחלט מתרגילים שפועלים לכיוון הפוך, כדי לא להחמיר את ההפרעה. יוגה עלולה גם להזיק כשמתאמנים בלי זהירות! ומטרתה הראשונה של כל רפואה היא לא להזיק, כפי שהיפוקרטס כתב… לכן בחירת התרגילים היא חשובה ביותר במפגש יוגה תרפיה, ודורשת מצד המטפל ידע מדויק על מבנה האדם ועל השפעתו של כל תרגיל. הכלים בהם משתמשים לאורך תהליך רפואי זה קצת שונים. לדוגמה, מפתחים שיחה טיפולית דרך שאלות ותשובות, העוזרות בשלב האבחון, וגם בשלב הטיפול כדרך לחדד את מודעות המטופל. כאן הקשר מטפל-מטופל הופך להיות מרכזי, והיחסים מטפל-מטופל מקבלים ערך מוסף. הם דורשים תשומת לב מיוחדת, שמביאה את המטפל ליישם בעצמו את עקרונות ההתנהגות של היוגה כלפי הזולת. אלה העקרונות המוסריים הבסיסיים לפי פטג’לי – ה-‘יאמה’. (מתוך אתר “פורטל היוגה, מאמר “יוגה תרפיה כדרך לתיקון” של ד′′ר דלפין חיון”)

    יוגה תרפיה - תכנית הלימודים

    בטיפול‌ ‌יוגה‌, ‌כמו‌ ‌בהוראת‌ ‌יוגה‌, ‌המשאב‌ ‌העיקרי‌ ‌הוא‌ ‌התרגול‌ ‌האישי. ‌בקורס‌ ‌נעמיק,‌ ‌נחדד‌ ונדייק‌ ‌את‌ ‌התרגול‌ ‌האיש‌י ואת הבנת‌ הפסיכולוגיה‌ ‌העומדת‌ ‌מאחורי‌ ‌היוגה.‌ נתייחס‌ ‌לדרכים‌ ‌השונות‌ ‌להשריש‌ ‌שינוי.‌ ‌ ‌

    נתייחס ‌ל‌בעיות גופניות, פיזיולוגיות ומצבי‌ ‌נפש‌ ‌שונים‌. ‌נחשף‌ ‌לכלים‌ ‌שונים‌ ‌מעולם‌ ‌היוגה‌ ‌המאפשרים‌ ‌שינוי,‌ ‌הכלה‌ ‌וביטחון.‌ ‌במהלך הקורס יושם דגש על סופרוויז’ן בתהליך הטיפולי (סטאז שנה א’) והדרכה כיצד להעמיק ולחקור באופן אישי בנושא ההתמחות (שנה ב’).

    בשנה הראשונה נעסוק בהעמקת התרגול ובהשלכות הרבות של העמקה זו על איכות ההוראה של המורה ליוגה ובתרגול המעשי. נכיר וניתן המענה לפתולוגיות שונות באמצעות תרגול היוגה, נלמד ונחקור את החלקים העמוקים והמתקדמים של הפילוסופיה והפסיכולוגיה של היוגה ונחשף למבואות לתרפיה ביוגה ואיור וודה (הרפואה ההודית העתיקה). בשנה זו ילמדו קורסי אנטומיה ויחסי מטפל מטופל ע”י מנחים מהמכללה כחלק מההכשרה למטפלים. בנוסף להתנסויות בכיתה התלמידים יתעדו עבודה מעשית כסטאז’. 

    ‌בשנה השנייה נתמקד בכוחה של יוגה בתמיכה בנושאים נפשיים ובקשרים בין עבודה גופנית, מנטלית ורגשית בתרגול יוגה. נרחיב את ארגז הכלים של המטפל ביוגה. נדייק מהו טיפול יוגה ומה לא טיפול יוגה. בשנה זו ילמד קורס פתולוגיות במסגרת המכללה. הסטאז’ יאפשר התמחות והעמקה באחד מנושאי הקורס.

    לימודים במכללת כרכור

    לימודי הסתיו מתחילים בנובמבר 2021

    הלימודים מתקיימים באופן פרונטלי בכיתות קטנות ועפ”י התו הסגול כשבריאות הסטודנטים והצוות שלנו עומדים כל העת לנגד עינינו.

    המפגש הבינאישי, הלמידה והשיתוף בקבוצה, היחס האישי ובגובה העיניים אלו הם ערכים עליוניים במכללת כרכור, ובמיוחד בקורסים תהליכיים. 

    ועל כן אנו ממשיכים להקפיד על לימודים פרונטליים במכללה, מתוך ידיעה ברורה שזו הדרך הנכונה והמתאימה ביותר ללמוד, למעט בתקופות בהן ישנה הגבלה על קבלת קהל במכללה (סגר) ורק אז הלמידה עוברת ללמידה מקוונת בזום. 

    קורס יוגה תרפיה - תעודה והסמכה

    למסיימים בהצלחה את הקורס, תוענק ‘תעודת מטפל/ת ביוגה’ מטעם מכללת כרכור

    זה הזמן לצאת לדרך חדשה ולהעז לעשות את הצעד שרצית לעשות כבר הרבה זמן.

    פגישת ייעוץ חינם! השאירו פרטים לתיאום פגישה >>

      קורס יוגה תרפיה

      • הפילוסופיה של היוגה  לימוד מתוך הטקסטים
      • אסנות (תנוחות) – תנוחות הפוכות, יכולת הפשטה של אסאנות מורכבות, בניית תירגולים מותאמים אישית תוך התבוננות והערכה של צרכי המתרגל, שילוב עבודה מנטלית בזמן תרגול האסנות.
      • אנטומיה פונקציונלית לתרגול היוגה: יסודות באנטומיה הרלוונטים לתרגול היוגה.
      • פראניאמה (שינוי תבנית הנשימה בתנוחה נוחה) – שילוב טכניקות של קול, מנטרה ובנדות בתרגול, השרשת והעמקת התרגול ופראניאמה ותרפיה ביוגה.
      • מדיטציה – דרכים להשרשת המדיטציה כחלק מהיום יום, מדיטציה ודמיון מודרך.
      • הוראה, הנחייה ובניית תרגול – בניית תרגולים אישיים וקבוצתיים, ההבדלים בין שיעור אישי, שיעור בקבוצה קטנה ושיעורים בקבוצות גדולות ותמיכה בתחילת הדרך כמטפלים ביוגה.
      • התבוננות ואבחון – על מה להתבונן? איך להתבונן? מתי להתבונן? מודלים שונים לאבחון: המרכיבים בהם עוסקת תרפיה ביוגה, מודל הקושות, על דרך השלילה ועוד.
      • מערכי תרגול מותאמים אישית – ההשפעות המנטלית של התרגול וכיצד נעשה בהם מניפולציות עפ”י הצורך, הכאב ככלי וכמכשול: סוגי דיאלוג עם הכאב, בניית תרגול לבעיות מבניות שונות: בירכיים, צוואר, גב, כתפיים ועוד, הגישה לטיפול בבעיות תפקודיות: אסטמה, לחץ דם גבוה, עצירות ועוד, מבוא לבעיות מנטליות: דיכאון, חרדה, כעס ועבודה עם קשישים.
      • בריאות האישה – בעיות מחזור, גיל המעבר, הריון ולידה: לפני ואחרי.
      • קורס אנטומיה ופיזיולוגיה
      • קורס יחסי מטפל מטופל
      • כלים‌ ‌שונים‌ ‌בטיפול‌ ‌ביוגה‌ ‌בגישה‌ ‌הוליסטית‌‌ ‌-‌ ‌מודעות,‌ ‌דיאלוג‌ ‌פנימי,‌ ‌איזון רגשי,‌ ‌תנועה‌ ‌נכונה,‌ ‌נשימה,‌ ‌אורח‌ ‌חיים,‌ ‌ביטחון,‌ ‌העצמה,‌ ‌הרפייה,‌ ‌מערכות‌ ‌יחסים,‌ ‌שפה,‌ ‌מגע,‌ ‌משמעות,‌ ‌התפתחות‌ ‌רוחנית,‌ ‌אומנות, אחריות אישית, דיאלוג פנימי, ‌אינטרוספציה‌ ‌ופרופריוספציה, התחברות לאחר, חיבור לתחושות הגוף, העצמה אישית ואמונה.
      • מאפיינים כלליים של פתולוגיות שונות בתחום הנפש  – חרדה‌‌,‌ ‌מתח,‌ ‌דיכאון וטראומה. עוצמות היוגה בעבודה רגשית והתנסויות בבניית תרגול למצבים שונים.
      • מושגים מעולם היוגה  וכיצד ליישמם במפגש טיפולי – גונות,‌ ‌מנטרות ועוגנים מנטליים, מעגל ההתניה, מעגל האמון, ארבעת הלכי הרוח ואמונה, עקרונות ללקיחת החלטה.
      • כלים ליצירת שינוי ‌-‌ ‌בניית‌ ‌יומן,‌ ‌מוטיבציה, ערכים‌ ‌אישיים,‌ ‌התאמה  ודיוק, צעדים‌ ‌קטנים,‌ ‌מערכת‌ ‌תמיכה, אפיגנטיקה ואומנות ההאטה.‌ ‌
      • מגע – עבודה במגע, אתיקה במגע.
      • ‌הוראה – העשרת טכניקות בהוראה, אתיקה, כיצד לנהל מעקב אחרי מטופל.
      • מעגל‌ים שונים מעולם הטבע, היוגה וגישות טיפוליות נוספות המאפשרות בסיס להבנה, הכלה וטיפול – מעגלי הטבע, מעגל הנשימה, מעגל התנועה, מעגלי המחשבה, מעגל האמונה, מעגל התפתחות, מעגל העשייה בגשטאלט ועוד.
      • דרך הגוף – תנועת המחשבה לעומת תנועת התחושות הגופניות, תבניות תנועתיות ותנוחות שאומצו עם השנים. דרכים לארגון מחדש של הגוף, השפעות שפת הגוף על הרגש, עקרונות בתנועה התפתחותית.
      • התייחסות לתיאוריות עכשוויות הקשורות בפיזיולוגיה של הגוף המתרחשת בעת תרגול היוגה – עבודתו של פיטר לוין, התאוריה הפולי וגאלית, HRV ועוד.
      • קורס פתולוגיה

      שנה א’ – 378 שעות אקדמיות + 55 שעות סטאז ‌

      שנה ב’ – 325 שעות אקדמיות + 65 שעות סטאז 

      מתאים למורים מוסמכים ליוגה (200 ש”א) עם נסיון פרקטי של שנתיים לפחות

      למה ללמוד במכללת כרכור?

      • חווית לימודים באווירה אינטימית
      • לימודים בכיתות קטנות ויחס אישי חם
      • קורס המקנה צמיחה והתפתחות אישית
      • לימודים מעמיקים ומקיפים
      • התנסות מעשית רחבה
      • מנחה מקצועית מהשורה הראשונה
      • הרחבת ארגז הכלים לטיפול ואימון
      • התמחות במגוון כלים לטיפול 
      • למידת תהליך אימון קצר, ממוקד ויעיל

      צוות המנחים

      מאמרים שיכולים לעניין אותך

      מכללת כרכור | דמיון מודרך, אני מזמינה אתכם להתבונן בחייכם ולשאול את עצמכם את השאלות

      דמיון מודרך

      מאת:נורית שני, מטפלת רב תחומית את המסע שלי וההיכרות שלי עם דמיון מודרך, התחלתי מתוך מצוקה. החיים אילצו אותי לעצור, להתבונן ולטפל בעצמי. מתוך המקום

      קרא עוד »
      מכללת כרכור | כל מה שרציתם לדעת על כוח של דמיון מרפא

      דמיון מרפא

      מאמר שפורסם בירחון WDDTY טכניקות של העלאת דמיונות חזקים וספציפיים עשויות לעזור לא רק במקרים של סרטן אלא במגוון רחב של מצבי חוליהשימוש בדמיון מודרך

      קרא עוד »

      אירועים במכללת כרכור

      תלמידים שצפו בעמוד זה, התעניינו גם בקורסים נוספים

      פגישת ייעוץ חינם! השאירו פרטים לתיאום פגישה >>

        לצפייה בקורסים ותכניות לימודים נוספות במכללת כרכור

        תכניות רב שנתיות

        קורסים

        גלילה לראש העמוד
        דילוג לתוכן