מאת:
יהלי שר-שלום
מרכז קורס דמיון מודרך במכללת כרכור.

"ישנה אפשרות להביא אל המודעות תהליכי חשיבה דרך העברה לדימויים ויזואליים, נראה שזו שיטה מוצלחת, חשיבה בתמונות, כנראה יותר מתקרב אל תהליכים לא מודעים מאשר חשיבה מילולית..”    פרויד, האגו והאיד

דמיון מודרך מהו

לפי האקדמיה האמריקנית לדמיון מודרך, המונח “דמיון מודרך” מתייחס למגוון טכניקות הכוללות הדמיה רגילה, דמיון מונחה, מטפורות וסיפורים, ציור אינטואיטיבי ודמיון אקטיבי אשר בכולם אלמנטים של התת-מודע מוזמנים להופיע בצורת דימויים היכולים לתקשר עם השכל המודע.

דמיון מודרך טיפולי מאפשר למטופלים להיכנס למצב של הרפיה ואז להתמקד בדימויים הקשורים לבעיה אתם הם מתמודדים. לדוגמה, המטופלים מוזמנים להעלות דימוי המייצג בעיה פיזית הוא רגשית שלהם ואז ליצור דיאלוג עם הדימוי ולשאול אותו למה הוא שם? מה הוא רוצה? ומה הוא בא לספר להם על עצמם. המידע העולה מדיאלוג כזה יכול להאיר היבטים חדשים על ההקשרים העמוקים של גוף-נפש, מידע חיוני להבנת העצמי. תהליך כזה מצמיח יכולת להבאת שינוי וצמיחה.

השימוש בדמיון מודרך הוא תהליך פשוט יחסית. המטופלים שוכבים או יושבים על כיסא נוח. האווירה שקטה ונינוחה. המטפל מנחה תהליך הרפיה ושם לב לקצב הנשימה ושפת הגוף של המטופלים עד שנראה כי המטופלים נמצאים בהרפיה.

אחרי ההרפיה, המטפל מנחה את המטופלים אך תוך עולמם הפנימי ולהבחין במחשבות, רגשות ותחושות פיזיות. בשלב הזה, מונחים המטופלים להפוך את כל אלה לדימויים.

בנקודה זו ישנן שתי אפשרויות: ליצור דיאלוג עם הדימוי הוא ליצור שינוי בדימוי, שינוי של צבע, צורה או חומר.

היכולת להפוך חומרים פנימיים אבסטרקטיים לדימויים סוללת את הדרך עבור המטופלים ליצירת ערוץ עצמאי של תקשורת בין תת-המודע למודע.

על ידי שימוש בדמיון מודרך כערוץ אינטראקטיבי, לא שיפוטי, המטפל מעודד את המטופלים לצלול אל המשאבים הפנימיים החבויים שלהם ולמצוא פתרונות חדשים ויצירתיים לבעיותיהם. ההתמקדות במשאבים הפנימיים ויכולתם להביא פתרונות, מביאה ליכולת מוגברת לטיפול עצמי של המטופלים, הגברת תחושת היכולת האישית ופיתוח תחושת עצמאות.

דמיון מודרך לילדים

אצל ילדים, הדמיון ועולם הדימויים הם אזור טבעי ונגיש. לעיתים אנו מבטלים את דברי הילדים באומרנו “יש להם דמיון מפותח..”. בצורה זו אנו שוללים מהילדים כלי עבודה חשוב והתפתחותי ממדרגה ראשונה. שיטת הטיפול בעזרת דמיון מודרך מבקשת לקחת את הנתונים הטבעיים של יכולת הדימוי והדמיון ולרתום אותם לטובת חיזוק הילדים.

בעזרת דמיון מודרך ניתן להנגיש לילדים חלקים מעולמם הפנימי. חלקים אלה מופיעים בצורת תחושות והרגשות אבסטרקטיים. בעזרת דמיון מודרך אנו מאפשרים לילדים לתת דמות או צורה למתרחש בתוכם ועל ידי כך לאפשר להם להכיר את עצמם טוב יותר ולהתמודד בצורה קלה יותר עם חרדות ופחדים.

לדוגמה: ילדים חווים פחד או חרדה וכתוצאה מכך ישנן מגוון של תחושות רגשיות וגופניות מעיקות.

בעזרת דמיון מודרך נאפשר לילדים לתרגם את אותן התחושות לדימוי אחד ברור. את הדימוי אפשר להחליף בדימוי נעים יותר ועל ידי כך מיד מושגת תחושה של רגיעה. אפשר גם לצייר את הדימוי להביט בו ולהתמודד אתו בעבודה מילולית. בשתי הדרכים אנו הופכים עולם פנימי חרד וכאוטי לדימוי ברור וממוקד המאפשר לנו התמודדות טובה יותר.

לפי הגישה אקזיסטנציאליסטית, האדם הוא יצור חופשי שיכול לבחור את הדרך שבה הוא חפץ לנהל את חייו. הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית שמה לה למטרה לעזור למטופלים לתבוע מחדש את עצמאותם ולוודא שהם מודעים לכך שהם האחראים הבלעדיים למציאות חייהם.

העבודה בעזרת דמיון מודרך פותחת לילדים נתיב חדש של שיח עם עולמם הפנימי. השיח נערך בעזרת כלים שטבעיים ומוכרים להם. תהליכי דמיון מודרך מחזירים לילדים שליטה על עולמם הפנימי ותורמים לחיזוק הביטחון העצמי ולהעלאת הדימוי העצמי.

דמיון מודרך הוא כלי עבודה פשוט יחסית שניתן לעבוד אתו אחרי לימוד ותרגול קצרים. ניתן לעבוד אתו באופן פרטני או עם קבוצה ולקבל תוצאות מהירות ויעילות.