מאת:
רחל קשת,
נטורופתית, תזונאית, ורפלקסולוגית בכירה, מאמנת אישית לחיים

המאמר המובא לפניכם נמצא באתר STRIDES אתר העוסק בנושא הרכיבה הטיפולית ומייצג מרכזים לרכיבה טיפולית ברחבי ארה”ב.
התקופה בה הפכה רכיבת סוסים לתחום התמחות בטיפול באנשים מוגבלים אינה ברורה, אך כבר בתקופת יוון העתיקה יש תיעוד היסטורי לכך שהשתמשו בסוסים כדי לטפל באנשים.
כבר בשנת 600 לפנה”ס תיעד אורבסיס מלידיה העתיקה, את הערך הטיפולי של הרכיבה. כבר באותה התקופה היה ידוע שרכיבה היא יותר מסתם כלי תחבורה: זו היתה גם דרך לשיפור הבריאות וההרגשה הכללית של אנשים עם מוגבלויות. רכיבה נתפסה כרכיבה טיפולית היכולה לסייע לאוכלוסיה נזקקת.

מהי ההיסטוריה של הרכיבה הטיפולית וכיצד נעזרות אוכלוסיות שונות במטפלים ברכיבה?

המחקר הראשון על ערך הרכיבה כטיפול דווח ב1875. רופא צרפתי בשם קאסיין השתמש ברכיבה לטיפול במצבים שונים, והגיע למסקנה שהטיפול תרם לריפוי במצבים מסוימים של הפרעות עצביות, על ידי שיפור היציבה, איזון התנועתיות של הפרקים, ושיפור המצב הפסיכולוגי.
לקראת סוף המאה, הכירה אנגליה ברכיבה לנכים כדרך טיפולית, והציעה את הטיפול ברכיבה לחיילים פצועים בבית חולים אוקספורד במהלך מלחמת העולם הראשונה. עד 1950, חקרו פיזיוטרפיסטים אנגלים את האפשרויות של הרכיבה כצורת טיפול לכל מצבי הנכות.
ארגון הרכיבה האנגלי לנכים (RDA) נוסד ב1969 בתמיכה נלהבת של המשפחה המלכותית.
טיפול ברכיבה, הונהג לראשונה בסקנדינביה בשנת 1946 בעקבות שתי התפרצויות אלימות של מגפת הפוליו.
ליז הרטל, רוכבת סוסים ידועה, נדבקה במחלה. על אף שניתוח ופיזיוטרפיה עזרו לה ללכת מחדש בעזרת מקלות הליכה, היא היתה נחושה לחזור ולרכוב באופן עצמאי. היא החלה לרכוב בהשגחה כל יום בכדי לשפר את חוזק השרירים ואת הקואורדינציה הכללית.
ליז העלתה את המודעות לרכיבת נכים כאשר זכתה במדלית כסף ברכיבה אומנותית במשחקים האולימפים בהלסינקי ב1952. היא ביחד עם אולה הארפוז, מאמנת גופנית מקופהנהגן ,החלו להשתמש ברכיבה טיפולית על סוסים כטיפול לחוליהם.
בארצות הברית, רכיבה לנכים התפתחה כבילוי וכצורה לעידוד החינוך, במקביל ליתרונות הטיפוליים.
ארגון הרכיבה של הנכים של צפון אמריקה (NARHA) שהוקם ב1969 נועד למלא תפקיד כגוף מייעץ למגוון של קבוצות רכיבה לנכים בארצות הברית ובארצות השכנות. הארגון אחראי לנוהלי הבטיחות ולאימונים, למדריכי רכיבה מדופלמים, למרכזים לטיפולי רכיבה, למטפלים ברכיבה העומדים בדרישות הגבוהות של הארגון ולאינפורמציה עדכנית. בנוסף מציע הארגון הנחות בנושאי ביטוח לחברים.
היום, רוכבים נכים, מציגים את הישגיהם המדהימים בתחרויות רכיבה ארציות ובינלאומיות.
היפותרפי(טיפול ברכיבה על סוסים,שיטת הסוס כמטפל, רכיבה טיפולית, מטפלים ברכיבה) התפתח כתחום רפואי המוכר על ידי רוב המדינות המפותחות, רופאים, פסיכיאטרים, מרפאים בעיסוק , מומחים בהפרעות בתקשורת ומורים העוסקים בהפניה של חולים וסטודנטים לתוכניות רכיבה טיפולית לנכים.
רכיבה טיפולית, כמו גם רכיבה לנכים הפכה לשיטה מוכרת ומוכחת לשיפור חייהם של אלו המסרבים להכנע למיגבלות נכותיהם.

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודים בתחום הטיפול האלטרנטיבי בהפרעת קשב וריכוז?
קראו עוד:

הכשרת מטפלים מתמחים בהפרעת קשב וריכוז ואסטרטגיות למידה