המודל הטיפולי שיוצג במסמך זה מציג תפיסה טיפולית על ההיעזרות בסוס כשותף לריפוי. המודל כולל תובנות רבות שהן נחלת כל העוסקים בתחום, ייחודו וכוחו הוא בדרך בה נעשה שימוש בתובנות אלו. בחינה מקצועית של המודל דורשת התעלות על הרגלי העבודה הנהוגים כיום בענף, במיוחד לאלו העוסקים בתחום. כמו כן נדרש ללמוד ולחקור גישות טיפול מתחומים אחרים על מנת להבין את מהות המודל.
סוס כשותף לריפוי: הסטוריה
מסמך זה אינו עוסק בסקירת התפתחות הרכיבה הטיפולית אלא בהבנת הגורמים המרכזיים שעיצבו את התחום כפי שהוא נלמד כיום בארץ וכפי שהוא מבוצע בחלק מהחוות.
הגורמים המעצבים נבעו מהרקע המקצועי והאישי של מפתחי התחום אשר דגלו בשיטות של הדרכת רכיבה ספורטיבית-אתגרית-מקצועית כפי שהועברה לכלל האוכלוסייה והותאמה לקהל בעל צרכים מיוחדים, ובנוסף מגישות של טיפול פיזיותרפיסטי אשר שמו דגש על השימוש בתנועת הסוס וביציבת ותנועת הרוכב כטיפול ברובד הפיזי – תפקודי של הרוכב. גישות אלו נמנעו מלהתייחס מקצועית לחלקים הרגשיים שחווה הרוכב (המטופל).
הביטוי המשמעותי ביותר לכך קיבל תוקף בתכני הקורסים השונים המכשירים מדריכים לרכיבה טיפולית אשר לא עוסקים במשמעויות הרגשיות הנלוות למפגש ולהתמודדות של הרוכב עם הסוס, הרכיבה והמדריך. מערכת הציפיות, הנוצרת בכל מקרה, לא נלקחה בחשבון בהגדרת המקצוע כפי שהוא נלמד כיום. לא רק זאת, הקורסים הטמיעו מתודולוגיה בה הוגדרו יחסים של מדריך – תלמיד – שיעור, רמת הרכיבה של המטופל הוגדרה כמטרה. החלקים הפיזיים שברכיבה נבחנים ברמה התפקודית אך לא תחת ההבנה של הקשר בין מנחי הגוף לתחושות הנפש. בנוסף מוסכמות מסגרת הזמן הקצרה של הטיפול שנובעת בחלקה מהרגלי העבודה הספורטיביים פוגעת ביכולת לענות על צרכיו המלאים של המטופל. אלו הסיבות העיקריות אשר מנעו התפתחות של חוזה טיפולי מלא על המורכבות שבו ועל ההבטחה שבו.
חשוב לציין שמדריכי הרכיבה הטיפולית הפועלים בשטח עושים זאת באהבה ובמקצועיות. הקשר האישי שנוצר עם התלמיד והיכולת לקדם אותו רגשית תלוי ביכולות, בתכונות ובאופיו של המדריך וכמובן בלימודים והתנסויות טיפוליות שעבר באופן עצמאי.
סוס כשותף לריפוי, המודל הטיפולי מבוסס על האמונות הבאות:
המפגש הינו טיפולי, מפגש של מתן עזרה (ולא הדרכתי).
ההסתכלות על המטופל היא הוליסטית (מלשון: WHOLE), גוף ונפש ופעילות הגומלין ביניהן.
הצירים המרכזיים של הטיפול הן:
א. הקשר בין המטפל למטופל.
ב. התפקוד הפיזי כריפוי פיזי.
ג. עבודת הממשק והרכיבה כמשקפים את עולמו הפנימי של המטופל והחיבור המעשי “לכאן ועכשיו” בחייו.
לסוס חלק מרכזי בתהליך הריפוי המתרחש באמצעות הנוכחות, המגע והקשר שלו למטופל.
המודל מיושם במפגש טיפולי אשר מורכב משלושה שלבים ומותאם לצרכיי המטופל:
שלב א’ – בשלב זה מתרחשים התהליכים הבאים:
יצירת קשר.
איתור נקודות כניסה לטיפול.
מפגש אינטימי (באמצעים מקצועיים) בין הסוס למטופל.
התאמת תוכנית העבודה (שלב ב’) לצרכיי המטופל.
שלב ב’ – השלב המרכזי בו מתרחשים התהליכים הבאים:
נושאי הטיפול הפיזיים והרגשיים מעובדים בטכניקה שנבחרה (טיפול בסוס, עבודת קרקע, רכיבה, שיחה וכדומה).
הצרכים והעמדות השונות מקבלות מענה בזמן אמת דרך הטכניקה.
שלב ג’ – בשלב זה מתרחשים התהליכים הבאים:
תובנות הטיפול מעובדות קוגנטיבית.
נעשה קישור לחיים מחוץ למרחב הטיפולי.
הסכמה על ‘שיעורי הבית’.
פרידה.
מפתחי המודל, צוות בית הספר ויוזמיו, חוו את המודל בעצמם ולכן מאמינים בכוחו ובתקפותו. כל גישה טיפולית מתקדמת אשר נלמדת ומבוצעת כיום נשענת על עקרונות זהים.
אנו מאמינים כי במקביל ל’גישת הדרכת רכיבה טיפולית’ תתעצם ‘גישת הטיפול ברכיבה’ אשר תעניק מענה עמוק ומקצועי לפונים. אנו מאמינים שסטודנטים אשר יחוו בעצמם את ‘הטיפול ברכיבה’ וילמדו לשלוט בכלי הטיפול יוכלו לקיים תהליכים טיפוליים משמעותיים, מקצועיים ומרגשים.
אנו בטוחים שמהטיפולים יגיעו תובנות נוספות אשר ישכללו את הכלי, ובעזרת דיאלוג מקצועי יקדמו את הטיפול ברכיבה בפרט ואת ענף הסוסים בכלל.
מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!
נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.
מתעניינים בלימודי רפואה טבעית? קראו עוד:
התכנית להסמכת יועצי סביבה וקיימות
הכשרת מטפלים באקותרפיה
פסיכותרפיה לימודים