מכללת כרכור | המטפל השלם – המטפל ההוליסטי, כל מה שחשוב לדעת

מאת: שרה גוברין,
MA ביעוץ ותרפיות. מנחה מוסמכת בפסיכודרמה, מלמדת קורס יחסי מטפל מטופל וקורס פסיכודרמה במכללה לרפואה הוליסטית בכרכור

התבוננות זו בשלם, היא הינה ההתבוננות ההוליסטית והיא משמעותית ומבורכת.
מטפל הוליסטי, לא "רק נוגע" בגופו של המטופל באמצעות טכניקות עבודה מגוונות, כגון, שיאצו, עיסוי, רפלקסולוגיה, באמצעות צמחי מרפא, תמציות באך ועוד, אלא "נוגע" ומשפיע באמצעות המגע על הרקמות החיות, על זרמים תת-קרקעיים הנובעים ממעמקים חבויים לא-מודעים שנוצרו במהלך שנות חייו של האדם ועוד קודם לכן. זרמים ותכנים עמוקים אלו באים לידי ביטוי במציאות החיצונית העכשווית באופנים שונים כמו מחלות, רגשות, כאבים פיזיים, כעסים, פחדים, תוקפנות …

אחריות המטפל ההוליסטי

על מטפל הוליסטי מוטלת אחריות עצומה. במגע – יד הוא "מושלך" אל תוך עולמו הלא – מודע של המטופל ועליו לפענח את האותות והסימנים ,כגון: חום הגוף ומתח השרירים כדי להיות מוכן להכיל את אותו עולם חבוי מעיניו כמו ובעיקר מעיניו של המטופל.

המטפל ההוליסטי "קורא" בספר אשר "נכתב" על ידי המטופל , בחלקו ללא מודעות לעצם העניין והמטפל הקורא בספר, מנסה לפענח את הסימנים את המילים לכדי סיפור ברור בעל משמעות.
המשימה קשה, תובענית, מאמצת ודורשת התכוונות חיובית ומתמשכת.
תוכנו של ה"ספר" משמעותי למטפל הרואה והמבין את האחריות הטיפולית שבידיו כערך עליון, הרואה את עצמו כעומד בפני קודש הקודשים – היצירה הקרויה אדם, והוא, המטפל רוצה להבין איך להיות בקשר עם אותו האדם, בקשר עם גופו ורגשותיו הגלויים והסמויים כאחד. להציע למטופליו איכות טובה יותר לחייהם.

לא כל הלומדים ועוסקים במגע הינם מטפלים הוליסטיים. רבים העוסקים בטיפולי מגע, אינם מעוניינים, להרחיב את עיסוקם לתחום הגוף – נפש. רבים אחרים, אינם מוכשרים לעסוק בתחום עולמו הרגשי של האדם בו הם מטפלים.

חשוב וראוי כי כל מטפל המגדיר עצמו כמטפל הוליסטי ידאג לקבל הכשרה מתאימה, הכשרה ראויה, רחבת היקף וממושכת באמצעות לימודים מקיפים, ביניהם השתתפות בקבוצות מודעות והתפתחות לצורך הכרת עולמו הפנימי, קבלת הדרכה ממטפלים בכירים ומנוסים מתחומי הטיפול השונים, קריאה רצופה של ספרות מקצועית ועוד…

בנוסף, משמעותית ביותר היא פיתוח יכולת אישית להקשבה עמוקה למטפלים אחרים, לקשיים שהם מעלים ולהתבוננות האישית של כל אחד ואחד, קבוצות עמיתים או קבוצות הדרכת עמיתים הינן "מרחב" משמעותי ומצמיח.

הדברים שנכתבו כאן, נועדו לעודד מטפלים להעמיק את דרכם ההתפתחותית והמקצועית לקראת היותם מטפלים הוליסטיים. אני מקווה מאוד כי הקוראים יראו בכך הכוונה להעמקה, להרחבה, לחיפוש אופקים חדשים ודרכי ביטוי נוספות עבורם.