מכללת כרכור | זיהום אויר - דרכי ההתמודדות והפחתת הסיכונים

זיהום אוויר הוא מושג הכולל את כל טווח המזהמים, כאשר כל אחד נוצר ממקור אחר. ולכל אחד ממזהמים אלה, היכולת להזיק לנו הדבר מותנה בפרופיל הבריאותי של כל אחד מאתנו.

סביבה וקיימות – מקורות הזיהום אוויר

חלקיקים זעירים
מקור: בעירת דלק ברכבים על הכביש, עיבוד תעשייתי, חקלאות ותנורים העובדים על בעירת עצים.
סכנות לבריאות: החמרה של בעיות נשימה, כגון אסתמה, ברונכיטיס, אמפיסמה ודלקת ריאות;מחלות בכלי הדם ומוות בעריסה.

פחמימות ארומטייות רב-מחזוריות (PAHs)
מקור: כלי רכב, עיבודים תעשייתיים, ותהליכי עיבוד אחרים, המשלבים בעירה חלקית שלתרכובות אורגניות.
סכנות: מחלות לב- ריאה מושפעות מזיהום אוויר; סרטן.

אוזון
מקור: זיהום של אוזון, או ערפיח, מופיע בגובה הקרקע, כאשר הוא מתערבב עם דו-תחמוצת החנקן
ותרכובות אורגניות מתנדפות – (VOCs)מתחנות כוח, מכוניות, בתי חרושת ועבודות בית –
בריאקציה עם השמש.
סכנות לבריאות: גירוי במערכת הנשימה ובעיניים; קשיי נשימה כגון קוצר נשימה ושיעול (חשיפה
לפרקי זמן קצרים). ילדים במיוחד רגישים, מפני שריאותיהם הקטנות מסוגלות פחות להתמודד עם
רמות האוזון הגבוהות. רמות אוזון גבוהות עלולות גם לגרום לנזק מתמשך אצל העובר המתפתח.
חד-תחמוצת הפחמן, דו-תחמוצת הגופרית, מימן כלוריד, מימן פלואוריד, בנזן ואמוניה
מקור: תהליכים תעשייתיים, כימיים וחקלאיים שונים
סכנות לבריאות: בעיות נשימה ומחלות בכלי הדם; סיכוי גובר ללקות בסרטן; משקל לידה נמוך של
של הילוד, אם האם נחשפה לרמות גבוהות במיוחד בזמן ההריון (חד-תחמוצת הפחמן).

סביבה וקיימות – מלכודת הכפר

רבים מאתנו מאמינים,כי ניתן לברוח מהערים המזוהמות ולעבור לשדות הירוקים בכפר. אך, לרוע המזל, אנחנו בטוחים יותר בעיר. אזורים כפריים סובלים מימים רבים יותר של זיהום אוויר לעומת הערים.

רמות האוזון עלולות להיות גבוהות יותר ב 20-40 % באזור הכפר לעומת בעיר. הסיבה לכך היא ריכוזי התנועה הגדולים יותר בכבישים העירוניים. ריכוזים אלה יוצרים כמות גדולה יותר של מזהמים ‘המסלקים’ את האוזון, שרק זה עתה נוצר. באופן אירוני, האוויר הנקי יותר באזור הכפר הוא זה שמאפשר לאוזון להישאר ולהצטבר.

בשנת 2004 אזורים עירוניים רשמו ממוצע של 22 ימים של זיהום אוויר מתון וגבוה יותר – אך המספר היה כפול באזורי הכפר. זאת הייתה המגמה גם בשנת 2003, כאשר ערים רשמו ממוצע של 50 ימים של זיהום אוויר מתון או גבוה יותר לעומת 61 ימים באזור הכפר.
למרות שייתכן, כי רמות האוזון, במיוחד במשך קיץ ארוך וחם, הן הסיבה העיקרית לתפנית זו. גם חשוב לזכור, כי החקלאות היא בין האשמים העיקריים להתפשטות זיהום האוויר. בנוסף לכך, גם תאגידים תעשייתיים נוטים להקים את בתי החרושת שלהם באזורי כפר.
למרות זאת, אזורים עירוניים נרחבים סובלים הרבה יותר מדו-תחמוצת החנקן הנפלטת מהמכוניות. גם ערים קטנות יותר לצדי כבישים ראשיים עלולות לסבול מזיהום בגלל עומס התנועה.

ניתן לזהות את אותו הדפוס לגבי פליטת תרכובות אורגניות מתנדפות וחד-תחמוצת הפחמן. שניהם מרכיבים עיקריים בפליטת העשן מהמכוניות. מעניין לציין, כי למרות המגמה הגיאוגרפית הדומה של העופרת, סך-הכל הריכוזים נמוכים יותר, ייתכן בגלל הפיקוח על השימוש בדלק המכיל עופרת. רמות גבוהות של פליטת דו-תחמוצת הגופרית פחות נפוצות בהשוואה לדו-תחמוצת החנקן. הן מתמקד

סביבה וקיימות – האם וכיצד אנחנו יכולים לשמור על בריאותנו ולהקטין את הנזק של האוויר המזוהם?

ראשית, עלינו להכיר את הסביבה, שבה אנחנו חיים. האם מקום מגורנו נמצא קרוב לכביש עמוס או כביש ראשי? האם ישנה חווה חקלאית במרחק של מספר קילומטרים? האם הבית או המשרד ממוקמים בתוך רדיוס של 30 קילומטרים ממפעל תעשייתי מזהם?
וגם, עלינו להכיר את עצמנו. מה מצב בריאותנו? האם אנחנו רגישים לחומרים מזהמים באוויר? מהי ההיסטוריה המשפחתית? גורמים אלה יעזרו באופן משמעותי ביותר בקביעת מצב הבריאות של עצמנו. אך גם אם האבחנה בעייתית, ניתן לעשות הרבה להקטנת הנזק.

הגדלת כמות האנטי-אוקסידנטים שאנו לוקחים
אפשר להתמודד עם המתח האוקסדטיבי, הנגרם על ידי חומרים מזהמים במערכות הגוף באמצעות
אספקה עשירה של רדיקאלים חופשיים. ויטמין C יעיל במיוחד נגד דו-תחמוצת החנקן וויטמין E
נגד אוזון במקרים של מחלות בריאות (Ann NY Acad Sci, 1992; 669: 141-55). אמנם,
לטובת בריאותנו הכללית רצוי לקחת את האנטי-אוקסידנטים העיקריים בהתאם למינונים
היומיים המוצעים לאנשים מבוגרים.
– ויטמין C: לפחות 1 גרם
– ויטמין E: 400 יחידות
– סלניום: עד 200 מיקרו-גרם
מינונים אלה עומדים בכל דרישות הבטיחות. אמנם, קיים סיכוי קטן שאנשים מסוימים יגיבו על מינון גבוה מדי, ולכן חשוב ביותר להתייעץ קודם עם רופא מוסמך ומנוסה.

מומלץ לטהר את סביבתנו באמצעות מייננים
רצוי להתקין מתקנים אלה במכונית ובבית, או אפילו לענוד מיינן אישי סביב הצוואר. המיינן
יורה חלקיקים עם מטען שלילי –’יונים שליליים’ – לאוויר. יונים אלה נצמדים למזהמים וגורם להם
‘להיפלט’ מהאוויר.

מומלץ להפסיק לעשן
ממצאים מצביעים על כך, כי עלולה להיווצר אינטראקציה בין העישון וזיהום האוויר, אינטראקציה המגבירה את הסיכוי למות מהפרעות בקצב הלב, אי ספיקת הלב ועצירת הלב
(Circulation, 2004; 109: 2655-71).

מומלץ לשים לב למה שקורה סביבנו.
כדאי להתקשר לשירות הפיקוח על איכות האוויר של אזור מגורנו כדי לעקוב אחר רמות הזיהום.
– רצוי להישאר, במידת היכולת, בתוך הבית, אשר בו רמות הזיהום של מזהמים רבים נמוכות יותר מאשר בחוץ.
– אם עלינו לצאת אל מחוץ לבית, כדאי להגביל את פעילויות החוץ לשעות שלפני הצהרים או לאחר השקיעה, במיוחד כאשר רמות הערפיח גבוהות.
– עלינו להתרחק מאזורים, שבהם קיים עומס תנועה על הכבישים ולהימנע מכל פעילות חוץ באזורים אלה בכל שעות היום. רצוי למצוא פארק, שבו יוכלו הילדים לשחק ללא תנועת מכוניות בסביבה הקרובה.
– עלינו להימנע מפעילות גופנית מאומצת בחוץ, כאשר מדווחים על איכות אוויר ירודה, העלולה להזיק לבריאות. שאיבת המזהמים לריאות עולה במקביל לעלייה בקצב הנשימה.

עלינו לתרום את חלקנו.
הזיהום בכבישים הינו המזהם הגדול ביותר, ולכן רצוי להימנע מנהיגת מכוניות עד כמה שאפשר. אם אנחנו חייבים לנהוג, חשוב לוודא, כי המכונית ‘ירוקה’ באמצעות בדיקות שגרתיות – מכונית עם צריכת דלק יעילה עשויה להוריד באופן ניכר פליטת עשן מזיק. רצוי גם לשמור על מהירות סבירה. מכונית, הנוסעת לאט, מבעירה פחות דלק, וכך נוצרות פחות פליטת עשן.

רצוי לא לגור קרוב לכביש ראשי.
כשאנחנו עוברים בית לא כדאי לחפש קרוב לכבישים עמוסים. מחקר מקיף, אשר נערך באנגליה ובוויילז גילה, כי אצל גברים ונשים, אשר חיו בטווח של 200 מטר מכביש ראשי, עלה הסיכוי ללקות בשבץ ב 5% לעומת אלה, אשר חיו במרחק של 1000 מטר או יותר
(Stroke, 2003; 34: 2776-80).
המאמר נכתב בשיתוף פעולה עם דניאלי בסביבה בע”מ.

לימודי קיימות, קורס המהווה בסיס מעמיק ומוצק לחיים אקולוגים, בריאים וכלכליים. החומר הנלמד כולל מגוון רחב של נושאים הקשורים לסביבה: מים, חשמל, פסולת ובריאות. במהלך הקורס נלמד איך לשלב חיים מקיימים בחיי היום יום שלנו, בצורה תיאורטית ומעשית. הסטודנטים ירכשו כלים ללמוד ולחקור בעצמם כל נושא בתחום שייבחרו להעמיק בו ליישום פרטי, להעברה לאחרים ולסביבתם וכמקור פרנסה.