מתוך:
Milwaukee Journal Sentinel, the: GIVING GUIDE; Getting a lift; Horse-riding therapy

עורכת המאמר:
רחל קשת,
נטורופתית, תזונאית, ורפלקסולוגית בכירה, מאמנת אישית לחיים 

הושבת אדם עם לקויות חמורות על גבו של סוס במשקל חצי טון נשמע כרעיון מופרך, אך לאמיתו של דבר זאת עשוי להיות הטיפול הטוב ביותר בנמצא.
“הרוכבים שלנו הם אלה, אשר בדרך כלל אין להם ברירה אלא לשבת בצד ולראות כיצד חבריהם ואחיהם עושים את מה שהם אינם יכולים לעשות”, אמר ג’ון ווילימסון, מייסד שותף ומנהל החווה באוולון, מרכז לרכיבה טיפולית בוואטרטאון (Avalon, Therpeutic Equestrian Center in Watertown) . “פה הם יכולים לרכב, באמת לרכב, על חיה במשקל של חצי טון.”

תרפיה בעזרת סוסים, יציבות גופנית וכוח

שמות שונים של טיפול ברכיבה אנגלית, האגודה הצפון אמריקאית למען נכים, שהיא ארגון חברים, מקשרת בין 700 מרכזים טיפוליים, המאושרים על ידה, בעולם כולו. קיימים גם מרכזים מפורסמים רבים, אשר אינם דורשים חברות. בית הספר למטפלים ברכיבה ‘סוסים ואנשים’ בכרכור הינו חבר באגודה.
דבי דאמיקו היא אם לשלוש בנות הסובלות מלקויות. התאומות, בנות ה – 11 , אנג’לה וטוני, סובלות משיתוק מוחין. לסאלי, בת ה-9 יש אכונדרופלסיה וגובהה מטר אחד בלבד. דבי ובעלה ג’ייק מביאים את בנותיהם לרכוב באוולון כבר שלוש שנים.
“עם הלקויות שלהן קשה לבנותיי לראות ילדים אחרים רצים מסביב. הן תמיד האחרונות הנבחרות למשחקים,” היא אמרה. “אבל כאן הן על פסגת העולם”

רק ההסתכלות על שיעור טיפולי באולם הזירה של המרכז היא טיפול בפני עצמו. הרוכבים, חלקם מבוגרים, לומדים כיצד להאכיל את הסוס ולדאוג לו ולטפל בו עם יחס אנושי. מלמדים אותם כישורי רכיבה, ויש ביניהם כאלה המתקדמים לרמה גבוהה למדי. בסיום כל שיעור מגיש הרוכב לסוס דלי אוכל. גם המגיש וגם הסוס נהנים הנאה גדולה.
חווית הרכיבה בונה ביטחון עצמי, הערכה עצמית, שיווי משקל וכוח.
“רכיבת סוסים יוצרת את אותה התנועה בירכיים ובאגן כפי שעושה הליכה”, אמר ווילים סון והסביר כי “שעת רכיבה יוצרת בערך 2,200 סיבובים בירכיים ובאגן של הרוכב. “למה את חושבת שאת רועדת כל כך וכואבת, כשאת יורדת מהסוס?”
רוכבים רבים עוברים גם תרגילי מתיחה על גב הסוס בהדרכת מטפל תעסוקתי או מטפל בפיזיותרפיה מהצוות.

לאחר מכן מגיע שלב המשחקים. המשחק האהוב ביותר הוא ניווט הסוס הלוך וחזור על מסלול מכשולים והנחת גלגלי פלסטיק על מקלות בסוף הזירה. בזמן שהרוכבים צוחקים ועובדים כדי להיות ראשונים בהנחת כל הגלגלים על המקלות, הם מפתחים שיווי משקל וקואורדינציה בין היד והעין. בינתיים הם עובדים גם על שרירים רבים מאוד.

במשחקים אחרים הרוכבים מנווטים את הסוסים לאותיות ומספרים שהודבקו על הקירות. כך הם מפתחים, בו זמנית, כישורים קוגניטיביים וגופניים.

“הרכיבה נותנת לבנותיי יותר יציבות גופנית וכוח”, מספרת דבי דאמיקו.

“לסאלי היו בעיות עם שיווי המשקל מאז שהייתה קטנה”, אמרה דבי. “הרכיבה נותנת לה יציבות והיא עומדת בטוחה על הרגליים.” היא אומרת שאנג’לה מפיקה תועלת ממתיחת הרגליים ברכיבה. “וטוני יושבת ישרה כל כך על הסוס, מלאת שביעות רצון ואושר.”

לימודי רכיבה טיפולית, קריירה קסומה

הסוסים הם חלק מהקסם. לפני כמה ערבים סוס בשם פריץ התנועע בחוסר מנוחה ובעט בקרקע, כשחיכה לצאת לעבודה. אך ברגע שהובילו אותו למקום העלייה על הסוסים כל האנרגיה העצבנית שלו נעלמה כלא הייתה. הוא עמד בשקט מוחלט, בזמן שארבעה מבוגרים הרימו רוכבת צעירה מכיסא הגלגלים שלה והושיבו אותה על כר, ללא אוכף, על גב הסוס. שם היא החזיקה באבנט, רצועה עם ידיות, שרוכבים לוליינים משתמשים בו.
פריץ הלך בעדינות, כאשר היא על גבו. בזהירות ובחן הוא העביר את משקלו בלי להירתע משני המלווים, אשר תפקידם לעזור לרוכבת משני צדדי הסוס. כאשר היא קראה לו להאיץ את הקצב, הוא עשה זאת בעדינות ובזהירות, ומיד האט, כאשר המתנדב שהוביל אותו נתן פקודה.
“הסוסים האלה הם ותיקים יותר, והייתה להם כבר קריירה אחרת”, אמר ווילים סון, “אך הסוס הזה הוא החשוב ביותר.”

תפעול אוולון עולה כסף. משלמים עבור האכלת חמישה-עשר הסוסים, וכמו כן עבור הצוות ותחזוקת החווה, שגדלה 40 אקרים. צריכים גם אנשים. כרגע המרכז משרת סביב 70 רוכבים, והוא מסתמך על בערך 70 מתנדבים, אשר עושים את הכל מתמיכה ברוכבים ועד ניקיון האורוות וגירוף הזירה המכוסה בחול.

“אנחנו מקבלים בחזרה הרבה מעבר למה שאנחנו נותנים”, אמרה סאנדי פיטרסן, המדריכה לרכיבה טיפולית של המרכז והמתנדבת לתפקיד המתאמת.

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אתכם לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, התקשרו כבר עכשיו 072-3924690
אנחנו מחכים לכם. הקריירה החדשה שלכם כבר כאן!

נהניתם מהמאמר?
אנחנו מזמינים אתכם להתעמק במאמרים ובתכנים שלנו.

מתעניינים בלימודי רפואה טבעית? קראו עוד:

התכנית להסמכת יועצי סביבה וקיימות
הכשרת מטפלים באקותרפיה
פסיכותרפיה לימודים