לימודי פסיכותרפיה גופנית-הוליסטית

מאת:
נועה טבילה, מטפלת בקליניקה הקהילתית במכללת כרכור  054-6970222
מטפלת ב פסיכותרפיה גופנית הוליסטית בשילוב עיסוי, הילינג, פרחי באך ותקשור

מדוע מבנה הגוף שלנו מתעצב באופן מסוים דווקא? מה קורה לגוף התינוק הרך והגמיש, בדרך למבנה גוף של אדם בוגר, בעל כתפיים שמוטות או ראש נוטה קדימה? כל אלו ועוד במאמר שלפניכם

פסיכותרפיה גופנית הוליסטית – הקשר בין גוף לנפש

אחד מתלמידיו הידועים של פרויד, וילהלם רייך (1957-1897), החזיק בתפיסות שנחשבו קיצוניות בזמנו, לגבי הקשר הבלתי נפרד של הגוף והנפש. גישותיו השנויות במחלוקת היוו את הפתח להתבוננות המערבית על הגוף כעל מוקד מידע חשוב מבחינה רגשית, מה שהיום קרוי הגופנפש.

רייך הקדיש תשומת לב מיוחדת אל מערכת העצבים האוטונומית (כל התנועות שאינן רצוניות) של מטופליו, ושם לב כי ישנם ביטויים גופניים להפרעות בתחום הרגשי. תנודות הקשורות למחשבות, רעיונות או הפרעות רגשיות, באו לידי ביטוי כשינויים בצבע ובטמפרטורת העור, שינויים בנשימה או כיווץ שריר מסויים.

פסיכותרפיה גופנית הוליסטית, אנרגיית החיים – כוחו של הרגש

התבוננות בחיות מזדווגות הביאה את רייך למסקנה כי מיניות הינה כוח החיים של עולם החי, לב ליבה של תנועת החיים של בני האדם. כאשר היא חופשיה וזורמת, יש לאדם יכולת לחוות מגוון רחב של רגשות ותחושות שמקורן בגוף, שיביאו לתחושת הנאה וסיפוק מן החיים ומן הקשרים האינטימיים השונים שלו. כאשר תנועה זו מוגבלת והאדם מתפתח ליצור חסימות של אנרגיית חיים זו, יתפתחו גם מחלות, הן גופניות והן רגשיות.
רייך נהג להסביר רעיון זה דרך יצור פשוט: האמבה, יצור חד תאי הפועם בחופשיות ונע במרחב. כאשר נתקלת האמבה בגוף זר חיצוני ודוקר, מקום הפגיעה מתכווץ ופעימת החיים שלה מצטמצמת במקצת בשל ניסיונה להימנע מכאב.
במקרה שהאמבה תתכווץ שוב ושוב לאורך זמן ובאותו המקום, תיווצר חסימה אורגנית וזרם החיים לא יזרום באיזור זה. ממש כמו האמבה, כך גם הילד הגדל ומתפתח. כולנו נולדים עם אנרגיית חיים חופשית וזורמת, אך עם הלידה מתחילות הפרעות מן החוץ, החוסמות את זרימת החיים בגופו של התינוק.
הוריו, הסביבה והחברה בה הוא גדל, יציבו בדרכו גבולות שיחסמו את פעימתו החופשית. כל טראומה קלה יכולה להירשם כך בגופו של הילד ותגרום לו להקטין את תנועותיו ולא לנוע בתוך גופו בחופשיות במלוא הפוטנציאל המולד שלו.
על מנת להצליח לחיות בחברה אנושית, חסימות אלו הן הכרחיות וחלק בלתי נפרד מתהליך הנקרא “חיברות”. אין תשובה פשוטה וחד משמעית לשאלה היכן צריך לעבור הגבול בין תנועה חופשית של אנרגיית החיים, לבין הגבולות העוטפים את האורגניזם, אך ברור שכפי שתא זקוק לקרום, על מנת שתוכנו לא יישפך ויתערבב עם הסביבה, כך גם האדם זקוק ל”קצוות”, לגבולות.

פסיכותרפיה גופנית הוליסטית – שריון הגופני

בהתאם לחסימות של אנרגיית החיים, יפתח האדם הבוגר שריון שרירי שמבטא את המבנה הרגשי שלו. זוהי הדרך שבה התארגן האורגניזם הקרוי אדם, על מנת להגן עליו מסביבתו. אותן הגנות, ברמה הגופנית, נקראות “השריון הגופני”, והן בעלות חשיבות רבה בילדות, משום שהן מאפשרות הישרדות של הילד בעולם שבו הוא גדל ומתפתח.
הן יסייעו לילד לחוש פחות כאב נפשי ולא יתנו לגירויים, שעשויים לגרום לכאב, להיכנס למערכת הגופנית-נפשית.
כלומר, ילדותו והמשפחה שבה גדל, ימשיכו להתקיים בתוך גופו של הילד גם כאשר הוא אדם בוגר, ובאופן כזה יתעצב המבנה הרגשי כמבנה גופני. זהו רעיון שהפך מרכזי לעבודתו של רייך, משום שהוא הבין כי הרפיה שרירית יכולה לסייע בשחרור הרגשות המודחקים.
לדוגמה: ילד הגדל במשפחה שבה “אסור לבכות”, יכול להשתמש בסנטר משוך פנימה כמונע בכי, וכבוגר תתעצב הלסת התחתונה שלו באופן מסויים. או ילד שמוטלת עליו אחריות רבה ועומס גדול כבר כילד, יכול להתאפיין כמבוגר עם כתפיים רחבות ומשוכות כלפי מעלה באופן כרוני.
תפיסה זו הינה אחת המרכזיות העומדת בבסיס הפסיכותרפיה הגופנית. בקליניקה מתבוננים ביחד על האופן שבו הגוף התעצב באופן מסויים, תוך הבנה כי הוא היווה גורם חשוב ביותר להגנה ושמירה בשנות הילדות. מתוך הבנה זו, נולדת בהמשך גם האפשרות להרפות במקומות העמוסים, לחזק אותו במקומות החלשים, ולאפשר שינוי רגשי ומחשבתי כאדם בוגר המוצא את כוחותיו במקומות נוספים ומאפשר לעצמו יותר ויותר חופש בחייו.

אם חשוב לך לשלב לימודים עם עבודה
אם הערך של התמחות קלינית מקיפה מובן לך
אם בוער בך הרצון לדעת מה זה רפואה טבעית
ולהתמחות בשלל כלי הריפוי הטבעי שיש לה להציע-
מכללת כרכור היא המקום המדויק עבורך.
במכללת כרכור, מהמובילות בתחום הכשרת מטפלי רפואה טבעית
אצלנו ניתן למצוא לימודי רפואה טבעית ,לימודי פסיכותרפיה גופנית הוליסטית ,
עם מיטב המרצים באווירה המקדמת התפתחות אישית
זה הזמן להתקשר ל 072-3924690 ולעשות צעד גדול לקראת מקצוע מתגמל ומעשיר.