מאת:
שולמית לב ארי,
מטפלת רב תחומית

רפלקסולוגיה כיום

היום, לאחר למעלה מעשרים שנים של עיסוק בתחומי טיפול שונים בתחום הרפואה האלטרנטיבית, כולל לימודי NLP בהחלט אוכל לומר כי הרפלקסולוגיה היא טכניקת טיפול מדהימה בעוצמתה ובתוצאות שהיא מאפשרת.
בעזרתה ניתן ללמוד על האדם, בעזרתה ניתן למנוע היווצרות של מחלות, להאט קצב התדרדרות של מחלות ומצוקות רגשיות, כמובן לטפל בבעיות מגוונות במישור פיזי, רגשי, התנהגותי ואף רוחני. ללוות, לתמוך, לתחזק וכך הלאה. בהחלט הרבה מאוד על כתפיה של טכניקה אחת והיא עושה זאת בגדול וכל זה בעזרת שתי כפות ידינו. הישג מרשים. לא כך?
כיום, בלימודי רפלקסולוגיה וקורס רפלקסולוגיה בעולם כולו משלבים גישות נוספות בתוך עבודתן כדי להעצים את היכולת הטיפולית וכן לאפשר מגוון רחב של שפות בטיפול וכדי ליצור קשר עם שפות שונות של מצוקה.
נוכל למצוא על מדף הטיפולים רפלקסולוגיה בשילוב פרחי באך, בשילוב הילינג, שיאצו, עיסוי, שיחות, חלומות, אבנים חמות ואפילו קלפי טארוט. כל עוד זה משרת את המטפלים לשרת את המטופלים, הכול מבורך.
הרפלקסולוגיה מבחינתי היא גשר בין העולם העתיק לבין העולם המודרני. בין פילוסופיה עתיקה לזו המודרנית ואולי אף לפיזיקה הקוונטית. ומה טוב יותר מלכלול בנשימה אחת את המידע הזה מאז ועד היום?

שילוב רפלקסולוגיה ו- NLP

השילובים השונים מאפשרים לדבר בשפות שונות בהם האדם באשר הוא אדם מדבר. יש המדברים במושגים פיזיים בלבד ואינם מקשרים את הנפש לגוף. יש המקשרים את כל התסמינים וההתרחשויות בגופם למישורים רגשיים. יש הקושרים את ההתרחשויות בגופם ובנפשם למושגים מיסטיים ולכל אחד יש כלים ומושגים להבין את עולמו בדרכו. לכל אדם מודל העולם שלו ובהחלט יש לכבדו. אנחנו המטפלים שמרחיבים את עצמנו ברכישת עוד ועוד שפות טיפול, מוצאים את עצמנו נשכרים מהעובדה שיש לנו יכולת גמישה של תקשורת עם אנשים שונים באוכלוסיה. עם האחד נדבר בעזרת מגע בלבד, עם האחר בעזרת מגע והילינג ועם האחר אחר נשוחח ונרכיב תמציות כאלו ואחרות ונעבור תהליכי הדמייה מידי פעם לאורך הטיפול הרפלקסולוגי.
מבחינתי? לכולם יש מקום.
לפעמים אני נוהגת לומר כי Reflexologya היא וריאציה של המילים: Reflex leg ya .
כמו שאנחנו שיקוף טביעת כף רגלו של אלוהים וכדי להגיע אליו אנו עוברים דרך מגע בכפות הרגליים.

אחת מהנחות היסוד
שגיבשתי לעצמי היא: Your bodies follow your eyes direction, כלומר הגופים שלנו, הפיזי והרגשי, כמו גם האנרגטי וההתנהגותי, מתנהלים בעקבות מה שכלפיו אנו מביטים. בתוכנו ומחוצה לנו.
ההנחה הזו משרתת אותי בכל מישורי החיים. בתוך כך גם בעבודתי הטיפולית.

שילוב NLP  – להגיע לעד
במסגרת עבודתי הטיפולית אני משתמשת במגוון רחב של שפות. חלקן עומדות בפני עצמן וחלקן משולבות באחרות וכל זה בכדי לסייע בידי להביא את המטופל ליעדו ומבוקשו.
המשותף והשזור בכל העשייה שלי, הטיפולית וההוראתית, הוא תקשורת המבוססת על תחום הנקרא:
לימודי Neuro Linguistic Programming/Psychology – NLP
ובתרגום חופשי: ניתוב שפתי עצבי. כלומר שימוש בשפה, המשפיעה על הקידודים הקיימים במוח, לצורך שינוי חווית המציאות הסובייקטיבית. לצורך זה נבנו מודלים המאפשרים את שינוי הקידוד. לאחר שנים רבות של צפייה ומחקר בכל מה שקשור בפסיכולוגיה, בביולוגיה, בנוירולוגיה, בתורת הקוונטים ובכלל בגישת הטיפול הפסיכו-הוליסטית מודרנית, במה שקשור להצלחה, קם ועלה תחום ה NLP .
בתחום זה ישנו, בין היתר, מודל להצלחה ומצוינות. זהו חלק קטן אם כי משמעותי ביותר בקונספציה כולה.
המודל כולל ארבעה סעיפים. הראשון שבהם הוא החשוב לצורך הדברים שברצוני להעלות כאן.
הסעיף הראשון אומר Know your outcome. בבואך להשיג את מבוקשך, התנאי הראשון לפני הכול, דע מה אתה מבקש ואיזו תוצאה ברצונך לקבל. התשובה שתתן לכך תעצב את הדרך אל התוצאה, בהתערבות מודעת ובעיקר שאינה מודעת. הצלחה קשורה בכל רצון. רצון לצמוח. רצון להבריא, רצון לשפר מערכות יחסים, רצון לתקשורת בריאה, רצון להישגים מקצועיים ואישיים וכד’.

ומהו הקשר בין Know your outcome לטיפול?
חלק מפעולות המוח נעשות בעקבות מיקוד תשומת הלב בדבר מה או בצורך כלשהו. מיקוד תשומת הלב הוא מעין קרן של אור או פנס. כשהקרן מופנית למקום מסוים אנו רואים/חשים את המקום באופן ברור ובולט. כך בתאי המוח. כשאנו מתמקדים במשהו נעים ומרגש אנו מחייכים, עינינו נוצצות וכד’. מיקוד תשומת הלב מופנית לאזור תאי המוח בהם מאוחסן הזיכרון והמשמעות של “נעים”. כך מתקיים חיוך ללא שנחליט לחייך או כך מורגשת נעימות גם אם לא פקדנו על עצמנו להרגיש נעימות. הדבר שכן עשינו, זה מיקוד תשומת הלב בדבר שבחרנו להתייחס אליו. משם שאר הגוף והנפש מתנהלים בהתאם, בניצוחו של המוח. בהקשר זה, Outcome הוא מודל וטכניקה מובנית למיקוד תשומת הלב והמוח במה שמבקשים לחוות.

NLP – היכן ממוקדת תשומת הלב שלנו? באיזו אינפורמציה?

לרוב אנו יודעים היטב מה אנחנו לא רוצים. גם כשאנו מזהים רצון, בהרבה מקרים הוא נולד כדי לא לחוות או לא לראות או לא לפגוש משהו שאנו לא רוצים.
למשל: יש לי כאב כזה או אחר ואני רוצה שזה לא יכאב לי. אני לא רוצה לסבול.
או – אני לא רוצה להרגיש חלשה.
כעת נחשוב ונתחבר לרגע לבקשה הבאה:
ברגע זה אבקשכם לא לדמיין מכונית אדומה ולא להרגיש עצב עמוק כמו בסרט האחרון שבו בכיתם ויבבתם מרות.
מה בעצם קורה? אוטומטית המוח מציג תמונה של מכונית אדומה ועצב ובכי מר וסרט אחרון וכד’.
בשלב הבא תנסו לבטל את העובדה הזו כי נתבקשתם לא לדמיין זאת. ומדוע דמיינתם? כיוון שהמוח מאחסן את המידע שבתוכו בצורה של סמלים. אמרתם מכונית? זה הייצוג שיעלה. אמרתם בית? זה הייצוג שיעלה. אמרתם “אני לא רוצה להרגיש חולשה/פחד/כאב/בדידות/להיכשל וכו’? מיד יעלה ייצוג של חולשה/פחד/כאב/בדידות וכו’. הוא אינו מעבד את המילה לא! מסתבר כי במוחנו אין “לא” יש רק מציאות של “כן” ו”יש”.
בזמן הופעת הייצוג/סמל, המוח נותן הוראות לקיום פיזיולוגי של הסמל. למשל: כשרואים סרט מפחיד, הוא מאפשר תגובות של דופק מוגבר, נשימה מואצת או נעתקת, מתח שרירים וכך הלאה.
מבחינת המוח מציאות ודמיון אחד הם. ברגע שזה קיים בתודעה זה קיים ברמה כלשהי בגוף/בחומר.

NLP ורפלקסולוגיה – מה קורה בטיפול?

בבואנו לקבל טיפול, באופן טבעי התודעה מרוכזת בכאב. מה גם שאנו המטפלים שואלים שאלות רבות על הכאב והבעיה איתה מגיע המטופל וכך אנו מגבירים את המיקוד בכאב. בניית ה Outcome מאפשרת לנו למקד את תשומת הלב והמוח, במה שאנו מבקשים, ובכך מעצימה את תהליך ההחלמה ומאפשרת למוח לקיים את רצוננו בחומר. כלומר בגופנו או בגוף המטופל.

ליצירת Outcome אפקטיבי, יש תנאים שהם בגדר הכרח ליצירת אקלים פנימי עמוק ומעוגן למציאות שאנו מבקשים.

תנאים לבניית ה Outcome:

  1. Be at cause: תאר את מבוקשך בגוף ראשון. (להבדיל מ”אני רוצה שהוא ירגיש…”) אני מרגיש, אני רואה, אני נשמע, אני חושב, אני שומע בתוכי….
  2. Use sensory acuity: התבסס על החושים בתיאורך את מבוקשך: איך אתה נראה כשיש לך את מבוקשך? איך אתה מרגיש? איך אתהנשמע? אילו מחשבות יש בראשך? איזה דיבור פנימי?
  3. Be specific: תאר בדיוק את רצונך. (תאור כגון “הרגשה טובה” הוא תיאור חלש וחסר מיקוד, העדף- ויטלי, ערני…)
  4. Describe it positively: תאר מה אתה כן רוצה, להבדיל מ”לא רוצה”. אני רוצה להרגיש קלילות, להבדיל מאני רוצה להרגיש לא כבד…
  5. Evidence procedure: מהי העדות לכך שמה שאתה רוצה קורה? כיצד תדע שזה קורה? כיצד תדע שהגעת לתוצאה? למשל: כשארד במדרגות בקלילות/כשאשן לילה רצוף/כשארים את ילדי… אדע שמצבי השתפר.

זכור: ברגע שזה קיים בתודעה זה קיים ברמה כלשהי בחומר. פורמט זה מאפשר לרשתות הנוירולוגיות לפתוח את המידע הנדרש ולשחרר לתוך הגוף את החומרים והפקודות הנדרשות, כדי לקיים בפיזי את מה שקיים בתודעה.

שילוב NLP – כיצד זה מעצים את הטיפול?

מעבר לעובדה כי המטופל יוצר בתוכו תנאים אלו ומתחיל בתהליך הבראה, גם אנו המטפלים חשופים ומחזיקים Outcome דומה, של המטופל, באותו הזמן.
בזמן מתן הטיפול הרפלקסולוגי (אם תרצו גם שיאצו / הילינג / עיסוי וכל טיפול שתבחרו) שנינו, המטפל והמטופל, פותחים רשתות נוירולוגיות עם המידע המתאים ובשנינו מתקיים תהליך של תרגום התודעה לחומר.
חישבו על המעגל העוצמתי הזה. המטפל נמצא בתודעת ה Outcome של המטופל, המטופל נמצא בתודעה שבחר ומתקיים תרגום לשני הגופים, של המטפל ושל המטופל, שגם הם נוגעים האחד בשני. כל האקלים סביב הטיפול מרוכז בתוצאה המתבקשת. כל האטמוספרה בחדר הטיפול רוויה מידע, רצון, כוונה, ריכוז ונשימה של הפיתרון.
את זה בהחלט אפשר לכנות טיפול עוצמתי!

אנחנו מחכים לך, הקריירה החדשה שלך כבר כאן!

לימודי NLP במכללת כרכור.

מקצוע חדש בתחום הרפואה האלטרנטיבית,
יפתח בפנייך אפשרויות חדשות, מרעננות יפגיש אותך עם עולם מתחדש ומתגמל.

מאחר ולנו, במכללת כרכור,
ברור שבחירת התמחות מקצועית היא החלטה חשובה, שההשלכות שלה על העתיד עצומה, בחרנו להזמין אותך לפגישת ייעוץ בת כשעה, חינם!
הטבה כזאת לא ניתן למצוא בקלות  במכללות אחרות, אז בלי היסוסים מיותרים, זה הזמן להתקשר 072-3924690