שמן קוקוס ושמנים אחרים

פורסם ב: WDDTY vol 16 no 10

חוסר הקשר הכולסטרולי

זהו מיתוס, שהכולסטרול גורם לקרישים בעורקים ולמחלות דם. לאמיתו של דבר, אף אחד אינו יודע בדיוק מהו הקשר בין שומנים, כולסטרול ומחלות לב, אף ממצאים רבים מאוד מצביעים על כך, שהציבור הרחב ניזון ממידע מוטעה.

ייתכן כי הכולסטרול, הנוצר בתאים שלנו, הנו חומר טבעי לתיקון כלי דם, אשר נפגעו על ידי ‘רעלים’ מודרניים כגון מוצרי מזון מעובדים.
מדענים גילו, כי שומנים רוויים וכולסטרול פועלים ביחד לחיזוק הקירות בתאי הגוף שלנו. כשאנו צורכים כמויות גדולות של חומצות שומניים רב-לא-רוויים, הם ממלאים את מקומם של החומצות השומניות הרוויות, אך הם אינם תחליף יעיל. לכן, נחלשים התאים, וכולסטרול מהדם חודר לרקמות כתמיכה נוספת. זאת הסיבה לכך, שרמות דם-כולסטרול יורדות באופן זמני, כשאנו צורכים שמנים רב-לא-רוויים במקום שומנים רוויים (Am J Clin Nutr, 1997; 66: 438-46).

שמן הקוקוס עלול להיות הנפגע העיקרי של הפרסומים הגרועים, אשר הופיעו בעיתונות לפני כמה עשרות שנים כתגובה לסדרת מחקרים עם חיות, אשר הובנו לא נכון. חבל, מפני ש 40% משמן הקוקוס הם חומצה לורית, שהיא מרכיב בחלב האם, אך חוץ מזה היא נדירה בתזונה של המערב. המבנה הייחודי של אגוז הקוקוס מציע מספר יתרונות בריאותיים.

שמן קוקוס, סגולות:

שמן קוקוס יציב.
לפי הפסיכולוג האמריקאי דר’ ריימונד פיט (Raymond Peat), שמן קוקוס, שהיה מוחזק בטמפרטורה של חדר למשך שנה לא הראה שום סימן של ריקבון.
ייתכן, כי הסיבה לכך נובעת מהעובדה, כי שומנים רוויים מאוד אינם נרקבים בטמפרטורות גבוהות, אפילו לאחר שאוכלים אותם.
שמן קוקוס מתנגד למיקרובים. החומצה הלורית הופכת למונולורין (monolaurin) בתוך הגוף, והממצאים מראים, כי יש לה תכונות הפועלות נגד חיידקים ווירוסים (Int J Antimicrob Agents, 2002; 20: 258-62; Arch Virol, 2001; 146: 777-90)
שמן קוקוס עוזר לשמור על המשקל. בניגוד לדעה המקובלת, סקר של הספרות המדעית הסיק, כי חומצות שומניות – כגון זו המצויה בשמן קוקוס – מגבירות את הוצאת האנרגיה וגורמות לתחושת שובע (J Nutr, 2002; 132: 329-32).
שמן קוקוס עשוי להגן עלינו מפני מחלות לב וכבד. מחקרים רבים עם חיות (אשר אינם בהכרח ישימים בבני אדם) מראים, כי בהשוואה לשמנים לא-רוויים, שמן קוקוס שומר על הכבד ומגן מפני גידולי סרטן (Ann Surg, 2003; 237:246-55; Nutr Cancer, 1993; 20: 99-106).

שמן קוקוס, לאכול שומנים בדרך נבונה:

בעיצומו של הויכוח על שומנים ‘טובים’ לעומת ‘שומנים רעים’, כדאי לבחור בשביל הזהב שביניהם.

חשוב לאכול מזון טרי ואורגני, עם חלבונים ושומנים רבים יותר – ופחות פחמימות וסוכר – בניגוד להמלצותיהם של מומחי התזונה.
חשוב להימנע מכל מזון מעובד או מזוקק. ייתכן, שהוא מכילם שומני טראנס או שמנים רב-לא-רוויים.
אין צורך להימנע, בגלל מודעות, מכל סוג שהוא של שומן, אם הוא מרכיב טבעי בתזונתנו. ייתכן כי בריא יותר לאכול את העוף ההוא עם העור ולא את הארוחה המוכנה המעובדת של חזה העוף בלי עור.
חשוב לא לשכוח שמני דגים ושמני פשתן – החומצות השומניות החיוניות
אומגה-3 ואומגה-6 – שהם השומנים הטובים באמת.
חשוב לבשל עם שומנים ושמנים מסורתיים: חמאה, שומן חזיר, שמן אגוזי קוקוס ושמן זיתים.