מכללת כרכור | תיאור מקרה בטיפול בפרחי באך, מאמר מרתק

מאת: עופרה שריד,
מטפלת בכירה בריפוי אנרגטי.

ואני צופה מהצד באדם מבוהל, מבולבל, לעתים אפילו כעוס ומתנגד בכל כוחו לאפשרות כי כוחות הריפוי מצויים בתוכו.
תפקידי כמטפלת, לכוון את המטופל ליצור קשר אמיץ אל עצמו ולקחת אחריות על תהליך ריפויו בסיוען של התמציות המתאימות עבורו. כל תמצית מאזנת מצב רגשי מסוים ומזכירה לאדם מסרים עמוקים מתוכו. היופי העומד מאחורי שיטת הריפוי בפרחי באך הינו ההבנה הפשוטה, כי המקור למחלה טמון באופן שבו אנו "מאפשרים" לעצמנו לחיות, בפער הנובע בין האישיות לבין רצון הנשמה.
מטופלים פונים לעזרה בשל סיבות רבות: מחלה בגוף, בעיות פוריות, הפרעות קשב וריכוז, נדודי שינה, דיכאון וכדומה. פעמים רבות הפנייה אל תחומנו נובעת מאוזלת ידה של הרפואה הקונבנציונאלית – "אין ממצא פתולוגי", "תצטרך לחיות עם התופעות הללו" ולעיתים אף המלצה של רופא המשפחה שממליץ על טיפול חלופי או נפשי.

פרחי באך, לחיות אחרת

בתוך תוכנו הרי שאנו יודעים כי אנו יכולים לחיות אחרת, אנו זוכרים תקופות חיים בהם הרגשנו שלמים ומלאים יותר, אך בשל לחצים אילוצים או הזנחה עצמית מצבנו הבריאותי – רגשי מתדרדר. פה חלה התעוררות חשובה, ההבנה כי הריפוי לא יגיע מעצמו, תרופת פלא המוצלחת ביותר שתהיה, תצמצם או תעלים את הסימפטומים, אך לא תטפל במקור שגרם לאותו חסר איזון להופיע. האדם בימינו רוצה לא רק בפתרון הבעיה, הוא כמה לשוב ולהרגיש בריאות.

כאשר מטופל, מגיע אלי לקליניקה, בין אם הוא סובל ממחלה פיזית או מבעיה רגשית, אני בוחנת כיצד האדם חי את חייו, איך הוא נוהג כלפי עצמו וכלפי סביבתו. אני מחפשת אחר אותה נקודה, שמציתה את האור בעיניו. מכאן, אני מנסה להבין, מה האדם מונע מעצמו, היכן הוא מצמצם או מתכחש לתחושות ממלאות כמו סיפוק, אהבה, השראה, רוגע.
לאחר שאבחנתי מהי הבעיה, אנו מגדירים ביחד מטרה לריפוי .
לצערי, אני מגלה שרבים ממטופלי מבקשים דברים כה בסיסיים: "לאהוב ולקבל את עצמי ואת גופי", "לחוות שמחה במלואה עם בני משפחתי", "לעמוד על שלי ולהרגיש טוב עם עצמי" וכדומה.
בין אם המטופל, סובל ממחלה פיזית או בעיה רגשית, בשורה התחתונה כולנו מבקשים לחוות חוויות בסיסיות דומות. לכל מחלה המשמעות שלה ואתייחס לכך בתהליך הריפוי אך המקור הינו אותו המקור, מידת החופש השמחה והמימוש שלנו.
לכל חולה, נתיב ריפוי משלו – כפי שאנו ייחודיים כך גם תהליך הריפוי הינו אישי ושונה מאדם לאדם.
לשמחתי אנשים לומדים לאהוב עצמם יותר, להקשיב לגופם, לרצונותיהם. אנשים אמיצים שמגיעים ספקניים, לעיתים רבות, מגלים בתוכם חלקים שלא היה להם מקום.
בכל פעם, שהשינוי הזה קורה, הסימפטומים הפיזיים משתנים. האדם גאה בעצמו ובצדק, זה מרגש גם אותי, כי ברור שהריפוי שהושג מהווה נקודת מפגש מחודשת בין האדם לבין עצמו. ממקום זה יכולת התמודדות שלנו עם חיינו הופכת לחוויה המאפשרת צמיחה.

פרחי באך, תיאור מקרה

ברצוני לשתף אתכם, בסיפורו של נועם (שם בדוי), בן 10, ילד אינטליגנטי ומוכשר, אח לשתי תאומות בנות 7, שהגיע אלי לטיפול בשל בעיות קשב וריכוז.
הוריו פנו לבקשת עזרה, לאחר שהנהלת ביה"ס התריעה, כי ללא שינוי התנהגותי יאלצו להשעות את נועם. לאחר שעבר אבחונים שונים, הומלץ לטפל בעניין ע"י נטילת "ריטלין".
הוריו חששו מהשפעות התרופה והעדיפו לנסות טיפול חלופי באמצעות פרחי באך.
נועם זקוק לחיזוקים תמידיים ודורש תשומת לב מתמדת מצידה של המורה. כשאינו נענה על מבוקשו, נועם מגיב בכעס ובתסכול, מרים את קולו ואף בועט ברגלי השולחן. גם בחצר בית הספר, נועם מעורב בבעיות התנהגותיות הכוללות אלימות.
נפגשתי עם הילד ולאחר היכרות ראשונית בחרתי עבורו את התמציות הבאות:
Chicory עולש – העוסקת בין היתר, בצורך אובססיבי לתשומת לב ולתלותיות.
Holly אדר מצוי – המאזנת רגשות של כעס ותגובות אלימות.
Larch לגש – המסייעת בחיזוק הדימוי העצמי.
כאשר בררתי, מה מטרתו בטיפול, השיב לי נועם, כי היה רוצה ללמוד לדבר בלי להתפרץ,
לדבריו, הכעסים שלו עלולים לגרום לו לעזוב את ביה"ס, אותו הוא אוהב. ניסיתי לבדוק מה הוא מרוויח מהכעסים ונועם ענה: "ככה יודעים שגם לי יש כוח שאי אפשר להציק לי"
חיפשנו ביחד מקורות אחרים של עוצמה, ופה הילד התעורר ומצא בקלות כישרונות נוספים שיש לו אותם.
לבעיית הקשב והריכוז עוד לא התייחסתי בשלב הראשון. מניסיוני, הבנתי כי הילד מנסה להצביע על מצוקה, אותה הוא חווה, וכי הוא "טעון" באנרגיה סוערת, שרוי בתוך מעגל שקשה לו לצאת ממנה.
לאחר שבועיים חל שיפור משמעותי ברמת ההתפרצויות והאלימות.
בשלב זה ניתן היה להעמיק את החיפוש אחר מקור הבעיה.
ביקשתי מנועם כי יבחר באופן אינטואיטיבי תמצית אחת מבין 38 התמציות השונות. נועם שלף את תמצית – mimulus פרח המימול. תמצית העוסקת בריפוי פחדים מגורם הידוע למטופל.
כששאלתי אותו ממה הוא פוחד ענה לי ישירות: "לפעמים אני חוטף כאפות זה מבהיל אותי".
מסתבר כי ההורים מחוסר יכולתם להתמודד עם הילד "מאבדים לעיתים את הכלים" ונוהגים בצורה אלימה כלפיו.
בהסכמתו, הזמנתי את ההורים לפגישה, בה הובהרו מספר דברים: ראשית – אלימות כלפי הילד אינה חוקית. שנית, בכדי לבנות מסגרת שתאפשר ריפוי לבנם חשוב היה כי ההורים יבינו את הקשר שבין תגובתם האסורה לתגובה בה בחר בנם כאשר חש הוא את מצוקתו בכיתה. המסר הובהר – הילד מגיב בדרך שבה הוא לומד בבית ההורים.
יותר מכך, הבהרתי כי טיפול אנרגטי באשר הוא, מושפע רבות מהסביבה בה חי המטופל ואם ברצונם לאפשר ריפוי אמיתי לבנם עליהם לחדול לאלתר, מכל תגובה אלימה כלפי בנם.
בהמשך, חשפתי בפניהם חלק מהפילוסופיה של ד"ר באך, והרגשתי כי ההורים עצמם עוברים תהליך חשוב כהורים לבנם.
כעבור 5 טיפולים, נועם חזר הביתה עם ציונים לשבח על התנהגות טובה, הביטחון העצמי שלו עלה וגילויי הזעם שכחו. לעיתים, עדיין מגיב בתסכול אך לא באלימות שהיתה לפני הטיפול.

דוגמא זו נועדה לעזור לך הקורא להבין במקצת את אופיו של הטיפול בפרחי באך.
מקרה זה עוסק גם בראייה הרחבה של טיפול בילד והשפעת הקשרים המשפחתיים על התנהגותו.
בהזדמנות זו, ברצוני להזכיר, כי הטיפול בפרחי באך, יכול לגעת עמוק בנפשו של האדם ומומלץ על כן, לפנות למטפל מוסמך לקבלת טיפול מקצועי.