fbpx

ADHD: שישה כלים שעשויים לעזור לילדך לחיות חיים רגועים ומוצלחים יותר

מכללת כרכור - 6 כלים שעשויים לעזור לילדך לחיות חיים רגועים ומוצלחים יותר

עריכת מאמר מאת:
מריסה כהן

"הילד שלך סובל מ- ADHD – הפרעת קשב וריכוז".
לרוב המשפחות, המשמעות של אבחנה זו היא תחילתו של מסלול ארוך בעולם התרופות. כיום, תרופות נחשבות לטיפול המועדף להפרעת קשב, ויעילותן הוכחה עבור 80% מהילדים הסובלים מההפרעה.

באקלים הנוכחי, הורים רבים מגלים עניין ודאגה בנוגע לתופעות הלוואי שיש לתרופות אלו וההשפעה שלהן על איכות החיים של ילדהם ורוצים למצות את כל האפשרויות האחרות, לפני שהם מתחילים במתן טיפול תרופתי, יעיל ככל שיהיה, לילדם.
תהא החלטתך אשר תהא, לפניך 6 כלים שעשויים לעזור לילדך לחיות חיים רגועים ומוצלחים יותר:

הפרעת קשב וריכוז –ADHD, תרופות – כן או לא?

"הורים לרוב שואלים אם הם יכולים לנסות קודם טיפולים אחרים לפני שהם פונים לתרופות, וקיימות מספר שיטות יעילות," אומר דר' ריצ'רד גלגהר מהמכון להפרעות קשב, ריכוז, היפראקטיביות והתנהגות במרכז לחקר הילד באוניברסיטת ניו יורק. הוא מעודד הורים לנסות דברים אחרים, בזמן שהם בוחנים את הסיכונים והיתרונות של התרופות.
דר' גלגהר טוען ששינויי התנהגות לבדם הכי יעילים בקרב ילדים שחוסר ריכוז הוא התסמין היחידי שלהם, לעומת אלה שהם גם אימפולסיביים והיפרקטיביים. הטיפול המוצלח ביותר להפרעת קשב משלב תרופות וניהול התנהגות.

הפרעת קשב וריכוז –ADHD, תמיכת ההורים והצוות החינוכי

להורים ולצוות החינוכי המלווה את הילד, תפקיד מרכזי בעזרה לילד ללמוד לזהות ולהתאים את ההתנהגות שלו. מבחינת ההורים, מומלץ ליצור מטרות קטנות וברות השגה עבור ילדם, כגון לשבת במשך 10 דקות אל שולחן האוכל בזמן הארוחה, ואז לתגמל בפרסים על השגתן. דרך יעילה נוספת היא כשהמורה שולחת הביתה "תעודה" יומית, שבה היא מדווחת להורים אם ילדם השיג את מטרות ההתנהגות שלו בבית הספר באותו יום.
מאמן או מחנך יכולים לעבוד עם ילדים בוגרים יותר ולבנות שיטת מעקב אחרי הספרים, העבודות והמטלות שלהם, אומר ד"ר אדווארד האלוול, MD, המחבר של הספר Delivered from Distraction. "זה עוזר יותר מאשר אימא או אבא שמנסים לעזור לארגן, כי עם הורה, הילד יכול לתפוס את זה בתור נדנוד", הוא אומר.

הפרעת קשב וריכוז –ADHD, שינה איכותית

זמן איכותי ומספיק של עצימת עיניים יכול לשנות את הכול עבור ילדים הסובלים מהפרעות קשב. המחקר מראה כי רק חצי שעה נוספת של שינה בלילה יכולה לעזור עם אי-שקט ואימפולסיביות.
"לילדים רבים עם הפרעת קשב יש גם הפרעות שינה, וכל אחד מהמצבים מחמיר את המצב האחר," אומר מארק סטיין, PhD, מומחה להפרעות קשב בבית החולים לילדים בסיאטל.
אחת מבעיות השינה הנפוצות ביותר עבור ילדים עם הפרעות קשב היא שהם לא יכולים להירגע ולהירדם. במצב כזה, התשישות שלהם ביום למחרת מחמירה את הסימפטומים שלהם. בעוד שישנם רופאים הממליצים על עזרי שינה כמו מלטונין, מומלץ להתחיל מתרגול הרגלי שינה טובים:
• לשמור על שעת שינה קבועה, גם בסופי שבוע.
• לשמור על חדר השינה קריר וחשוך.
• ליצור טקס מרגיע ומשחרר.
המלצה חשובה נוספת היא להימנע ממסכים מכל סוג שהוא לפני השינה. כדאי להוציא את המחשבים, הטלוויזיות, הטלפונים ומשחקי המחשב מחוץ לחדר השינה, כך שדעתו של הילד לא תהיה מוסחת.

הפרעת קשב וריכוז –ADHD ופעילות גופנית

יש לוודא כי הילד מקבל מספיק הזדמנויות לרוץ ולשחק (בזמנים מתאימים). מחקרים שנערכו לאחרונה מצאו כי לאחר בערך 30 דקות של פעילות גופנית, ילדים עם הפרעת קשב יכולים להתרכז ולארגן את המחשבות שלהם טוב יותר. 

הפרעת קשב וריכוז –ADHD, תרגול מדיטציה ומיינדפולנס

מחקר חדש בוחן כיצד מיינדפולנס –חידוד הריכוז, הגברת המודעות, ותרגול שליטה עצמית דרך נשימה ומדיטציה – יכולה לעזור לנהל את התסמינים של הפרעת הקשב.
מחקר קטן אחד מצא כי לאחר השלמת תוכנית הכשרה בת 8 שבועות במיינדפולנס ביחד עם ההורים, הילדים חוו פחות תסמינים. וההורים סבלו פחות מהלחץ שבדרך כלל מגיע עם התפקיד.

הפרעת קשב וריכוז –ADHD וטיפול במוזיקה

טיפול בעזרת מוסיקה יכול לגייס תשומת לב ולחזק את הכישורים החברתיים, שכן הטיפול קצבי ומובנה, ונגינה דורשת מחלקים שונים במוח לעבוד ביחד, כמו גם ללמוד כיצד להיות חלק מקבוצה.
קיימים מעט מאוד מחקרים רציניים אשר קושרים ספציפית את המוזיקה עם תסמינים של הפרעת קשב, אבל מדענים יודעים שכאשר ילדים מנגנים בכלי מוזיקלי – שיעורי פסנתר בבית, למשל, או נגינה על צ'לו בתזמורת של בית הספר – הם מצליחים הרבה יותר במבחנים או בתפקוד הניהולי מאשר ילדים שלא לוקחים שיעורי מוזיקה. זוהי היכולת של המוח להתארגן ולהחליף בקלות בין משימות.
אם ילדך מעדיף לבעוט בכדור מאשר לקחת חליל ליד, או שאינו מסוגל לשבת בשקט בשיעורים או תרגולים, אפילוהקשבה לרשימת השירים האהובה עליו יכולה להרגיע אותו למשך מספיק זמן כדי להשלים את שיעורי הבית. כשמקשיבים למוזיקה שאוהבים, המוח משחרר דופמין, כימיקל שגם עוזר להתרכז.

הפרעת קשב וריכוז –ADHD שימוש ב אומגה 3

במהלך השנים, מספר "תזונות מותאמות ל-ADHD" הוצעו ואז ננטשו על ידי המדע. מחקר חדש מצביע על הקשר בין אומגה 3 והפרעת קשב. נוטריינטים אלו נמצאים בדגים כמו סלמון, באגוזי מלך, בפשתן, ובמוצרי סויה, בעלים ירוקים, ובמזונות אחרים. הם גם זמינים בתוספים הניתנים ללא מרשם, כמו גם בתרופת המרשם Vayarin.
מחקר מצא כי לילדים עם הפרעת קשב יש רמות נמוכות יותר של אומגה 3 בדם, מה שמרמז כי הגברת הכמות בתזונה יכולה להפחית את תסמיני ההפרעת הקשב.
למרות שתוספי אומגה 3 לא מומלצים באופן נרחב כטיפול, האלוול מדגיש כי אכילה של תזונה מאוזנת – הכוללת דגים, דגנים מלאים, והרבה פירות וירקות – והורדה בכמויות הסוכר והמזון המעובד, בבירור יכולים לעזור לילדך לחיות חיים בריאים יותר.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן