המוח האנושי מוצף במידע רב מערוצים שונים: אנחנו שומעים קולות של כלי רכב מבחוץ, אנשים משוחחים בחדר השני, הטלוויזיה הדולקת , ורדיו מנגן מרחוק. היכולת שלנו להקשיב לאדם מולנו גם מבעד לשאר הקולות שאנחנו קולטים באותו רגע, משמעה שיש לנו יכולת לשלוט בקשב.

יכולת ריכוז הינה בחירה סלקטיבית של הגירוי והתמדה והתרכזות אך ורק בו. ילדים עם בעיית קשב – מתקשים בכיתה בריכוז לטווח ארוך בנושא הנלמד. כל גירוי מסב את תשומת ליבם מהנושא. בעיה זו מביאה גם לקושי בארגון והם נוטים שלא לסיים מטלות בהן החלו או לשכוח ציוד. לעומת זאת, הם מסוגלים להתרכז במטלה שהם אוהבים מאד, למשך שעות.

ADHD סימפטומים

אבחנת ADHD מתארת ילד אשר אינו מסוגל "לשבת בשקט", מתקשה להתרכז, מתקשה בהסתגלות למצבים חדשים, מגיב בחריפות לגירויים, מרבה בפעילות מוטורית והופך בתגובותיו האימפולסיביות והבלתי צפויות את חיי הוריו וסביבתו למורכבים.

היפר אקטיביות מוגדרת כהפרעה בתקופת הילדות המאופיינת:
בעיות התנהגות: הפסקת משימה לפני השלמתה, אי הקשבה, הסחת דעת והיעדר ריכוז בלימודים . לרוב הסימפטומים ילוו בדפוס התנהגות דחפית: הילד עשוי לקפוץ פתאום מעניין לעניין, לעשות מעשים ללא מחשבה תחילה.
פעלתנות יתר: מאופיינת בהתרוצצות יתרה וצורך לעסוק בפעילות ללא הפסקה, מצב כרוני של עוררות יתר.
האבחנה שכיחה יותר בקרב בנים מאשר בנות ביחס של 1:9 בקרב אלו המופנים לטיפול, וביחס 1:4 בכלל האוכלוסייה. יתכן שאצל בנות ההפרעה מתבטאת יותר בקשיים בקשב וקשיים קוגנטיביים ופחות בהיפראקטיביות, אגרסיביות ובעיות התנהגות.

נתונים חדשים של המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC) מצביעים על עלייה משמעותית במספר הילדים המאובחנים כלוקים בהפרעות קשב וריכוז. על פי נתונים שפורסמו באוגוסט 2011 בין השנים 1998 ל-2009 הגיע אחוז הילדים המאובחנים כלוקים בהפרעה 7%-9% ההפרעה נמצאה שכיחה יותר אצל בנים ואצל ילדים המגיעים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך.

ADHD קריטריונים לאבחנה

ניתן לאבחן ADHD מגיל 3 שנים עד לגיל בית הספר, בממוצע בגיל 7 , מדובר בתהליך קליני הנשען על דיווחי הורים, מורים ו/או המטופל עצמו. אלו הקרטריונים:
1. לעתים קרובות מתקשה לשמור על הקשב למשך זמן במטלות או במשחק.
2. לעתים קרובות נראה כמי שאינו מקשיב כשמדברים אליו.
3. לעתים קרובות אינו עוקב אחרי הוראות ומתקשה להשלים מטלות, כגון עבודות בי"ס, מטלות בעבודה וכו' ולא כתוצאה מהפרעה מרדנית מתנגדת או מקושי בהבנת המטלות.
4. לעתים קרובות מתקשה בארגון מטלות ופעילויות.
5. לעתים קרובות נמנע, סולד או אינו מעוניין לעסוק בפעילויות הדורשות מאמץ מנטלי ממושך למשל לימודים בביה"ס או שעורי בית.
6. לעתים קרובות מאבד חפצים הדרושים למטלות או פעילויות למשל עבודות בית מביה"ס, עפרונות, ספרים, כלי עבודה.
7. לעתים קרובות מוסח על ידי גירויים חיצוניים.
8. לעתים קרובות שכחן בפעילויות יומיומיות.
9. לעתים קרובות אינו מקדיש תשומת לב לפרטים, או עושה שגיאות בלימודים, בעבודה או בפעילות אחרת.

היפראקטיביות ואימפולסיביות קריטריונים לאבחנה

1. לעתים קרובות עוזב את כיסאו בכיתה, או במצבים אחרים בהם יש ציפייה שיישאר ישוב.
2. לעתים קרובות רץ או מטפס במצבים בהם לא נהוג לעשות זאת, במתבגרים או במבוגרים תיתכן תחושת אי-שקט עזה.
3. לעתים קרובות חש קושי לשחק או ליהנות מפעילויות פנאי בשקט.
4.לעתים קרובות נמצא בתנועה מתמדת, או מתנהג כאילו יש לו "מנוע בישבן."
5. לעתים קרובות מדבר ללא הפסקה.
6. לעתים קרובות פולט תשובות לפני תום השאלה, או מתפרץ לאמצע המשפט.
7. לעתים קרובות מתקשה לחכות לתורו.
8. לעתים קרובות מפריע או מציק לאחרים למשל, מתפרץ למשחקים, נוגע וכו'.
9. לעתים קרובות ממולל בידיים וברגליים או מקפץ בכיסא.

ADHD גורמים

– לקות מוחית מזערית ( שאינה נראית בבדיקות M.R.I )
– תורשה : התסמונת נפוצה יותר בקרב משפחות עם קרוב הסובל מליקוי זה.
– מבנה אישיות: יתכן שילדים מסוימים מועדים יותר על פי מזגם להיות חסרי מנוח ולנהוג מתוך דחף.
– אלרגיה לתוספי מזון מסוימים הפוגעת בכושר ריכוזם של ילדים הלוקים בה.
– חוסר איזון כימי במוח.

האתיולוגיה של ADHD אינה ברורה ולכן הקושי הגדול באיבחון ובטיפול.
לא נמצאה ממש עדות לנזק מבני בולט במוח ובנוסף, יחד עם זאת המחקר כיום מתמקד בהפרעות במוח -מעט מקרים יחסית- או בליקוי התפתחותי של המוח. הממצאים הנוירולוגיים מתייחסים לחסרים של חומרים כימיים במוח, פעילות נמוכה באונה הפרונטלית והחיבור שלה לאזור הלימבי במוח ופגמים מבניים קטנים. הסיבות לליקויים אלו מתמקדות בתורשה ובגורמים סביבתיים, חשיפת עובר לטוקסינים, אלכוהול, טבק, חשיפה מוקדמת לעופרת.

בשנת 1992 הציע רוג'נס ששיווי המשקל בין שלושת הנוירוטרנסמיטורים העיקריים: דופמין, נואפינפרין וסרוטונין, הינו פקטור חשוב ביותר . מדענים אחדים הציעו שהתסמונת קשורה לחסר מסויים בדופאמין ונורפינפרין,המאפשרים לתאי עצב להעביר מידע לתאי עצב אחרים.

ADHD פרגנוזה

• פגיעה בתחום הלימודי וציונים נמוכים מהמצופה או פערים בציונים, קושי בהכנת שיעורי בית ובעיות התנהגות .
• בADHD – בעיות ההתנהגות יראו חמורות יותר ויתבטאו מול מורים, ילדים ומול ההורים בבית. הם נוטים לאימפולסיביות ואי ציות לחוקים. לרוב השפעות הפגיעה ממושכות וניכרות גם בגיל ההתבגרות ובגיל המבוגר. כ-%80 מהילדים המאובחנים מראים סימנים אלו גם בגיל ההתבגרות וכ-%65 גם בבגרות.
• התסמינים אצל מתבגרים יתבטאו בעיקר בתחושה פנימית של חוסר מנוחה ואי שקט יותר מאשר היפראקטיביות התנהגותית, הפרעות קשב בעיות באירגון ואימפולסיביות ממשיכים להתקיים.
• טוענים כי הסימפטומים יורדים בממוצע של כ-%50 כל 5 שנים בגילאי 10-25, כאשר פעילות היתר פוחתת קודם לאימפולסיביות ולבעיית הריכוז.
• סיפור משפחתי של ADHD, הפרעות פסיכוסוציאליות, חרדה, מצב רוח, והתנהגות מעלה את הסיכון להמשך ההפרעה גם בבגרות.
• %25-40 מראים התנהגות עבריינית או אישיות אנטיסוציאלית בגיל ההתבגרות או בגיל המבוגר, בפרט בנים שסבלו מהפרעת התנהגות .(conduct disorder) ילדים עם ADHD נוטים לשימוש בסמים ואלכוהול בהתבגרותם.

הכשרת מאמנים להתמחות בעבודה עם הפרעת קשב וריכוז. הפרעת קשב היא הפרעה מתעתעת שכן אם אדם עוסק במה שמעניין אותו, הפרעת הקשב הופכת לבלתי נראית. קורס אימון לקשב, מכללת כרכור הינו קורס העוסק בשני רבדים. האחד הכרת הפרעת הקשב לעומקה (תיאורטי ורגשי) והשני תהליך אימון המביא לשינוי בדפוסי החשיבה וההתנהגות.

קורס אימון לקשב מתאים למי שיש הפרעת קשב בעצמו, הורה לילד עם הפרעת קשב, עוסק בחינוך הפורמלי או הבלתי פורמלי או מי שנמשך לנושא ומחפש מקצוע העומד בפני עצמו.