הכוח המרפא והמקדם של כתיבה טיפולית, מכללת כרכור, לימודים באווירה מאפשרת

מאת;
רעיה צור,
פסיכותרפיסטית יונגיאנית, מטפלת באמצעות אמנויות כלים וקלפים השלכתיים מטפוריים, דרמה תרפיסטית .M.A, מנחה ומטפלת קבוצתית ופרטנית. ניסיון רב שנים בהכשרת אנשי מקצוע לעבודה טיפולית של שילוב אמנויות ועם כלים וקלפים השלכתיים במכללות ובאוניברסיטאות. מנחת קורס כתיבה יצירתית טיפולית, קורס קלפים מטאפוריים טיפוליים, קורס שילוב אמנויות בטיפול והנחיה ומרכזת את התכנית להכשרת מטפלים בכלים השלכתיים.

"עברו שלושה חודשים מזמן שסינדרלה עברה לארמון יום אחד היא מחליטה לכתוב מכתב לאחת האחיות שלה .
כתבו מכתב בלשונה של סינדרלה מה סינדרלה תכתוב לאחת האחיות?
התחילו ב אני סינדרלה… "

ביקשתי מהמשתתפים בקורס כתיבה טיפולית להכניס את המכתבים לשקיק, כל אחת ואחד קיבלו מכתב בעילום שם. הם קראו את המכתב וענו תשובה בשם האחות.. המכתב הוחזר למקור. סינדרלה קראה את התשובה.. ראיתי תגובות של רגשות כעס, הפתעה, עצב.. היה שקט בכיתה… מעין התכנסות כזו פנימה.
הכתיבה הזו באמצעות הרחקה ועבודה עם מעשיה, זימנה התבוננות אחרת ומעמיקה על יחסים במשפחה .
באמצעות המכתבים עלו בהשלכה על סינדרלה ואחותה, קונפליקטים ומורכבויות במשפחה, הובעו רגשות ותמות כמו: קנאה, כעס, יחסי מרות וניצול, יחסי אחים ואחיות, סלחנות וסליחה, רצון להיטיב יחסים במשפחה.
עלו שאלות כמו: כמה אני ממהרת לסלוח מוותרת על הצרכים שלי, כמה אני מרשה לעצמי לכעוס, איך אני כשאני בצד הנוקם, איך אני כשאני מנסה לבקש סליחה וזה לא מתקבל בצד השני .. האם אני יכולה באמת לשדר את צרכי בצורה שתתקבל בצד השני?
השיח בעקבות הכתיבה היה חזק ונוגע. הכותבים ראו כיצד כתיבה אחת מגנטה יצרה מקום של סליחה והאחרת העלתה מכתב עם תגובת כעס. המשתתפים שמו לב לאחריות שלהם בדרך ההתנהלות עם יחסים ומורכבות במשפחה. כיצד כתיבה עם רגש וכיוון אחד גוררת תגובה דומה מהצד השני. למשל: סינדרלה שכתבה לאחותה מכתב זועם כועס ונקמני קיבלה תשובה מתריסה, או סינדרלה שכתבה מתוך מקום של רצון לפיוס, אחותה אכן הושיטה יד והתנצלה. ובמקביל אחד המשתתפים כתב בשם סינדרלה מכתב מבין וסולח אך דווקא קיבל מכתב משתלח ומתפרץ על ידי האחות.. גם פה הייתה חוויה של למידה והזדמנות לראות איך לעיתים דווקא אין לי שליטה על תגובת האחר… ועדיין אביא את עצמי מתוך אותנטיות פנימית.

כתיבה ככלי טיפולי

בשיח הקבוצתי – קישרנו בין הכתיבה בהשלכה והרחקה על סינדרלה ואחותה לבין החיים האישיים, תוך פריזמה על יחסים מורכבים עם אחים ואחיות, עם המשפחה בכללותה, עלו רגשות לא קלים, הייתה אפשרות להיווכח בדפוסי תקשורת שלי במערכת המשפחה, ואיך אוכל לקדם ולשפר, להביא עצמי מתוך אותנטיות וגם מתוך אמפטיה לצד השני.
שבוע אחרי, כשחזרנו לכיתה, המשתתפים היו נלהבים לשתף כיצד השפיע התרגיל בכתיבה על היחסים עם המשפחה שלהם. תלמידה סיפרה שהתקשרה סוף סוף לאחיה אחרי שלא דיברה איתו זמן ממושך, אחרת שיתפה שהיא מתנהלת אחרת עם המשפחה של בעלה ומגיעה אליהם ממקום אחר, פחות שיפוטי וזה מקדם ומשפיע על כל מעגלי המשפחה. היה מי שסיפר שדיבר עם ילדיו שיחה שונה ומרגשת על קשרים בין אחים על סליחה וקבלה, משתתפת סיפרה שסוף סוף אמרה למי שרצתה במשפחה את הצרכים שלה בלי לפחד שלא יאהבו אותה.

אין ספק שהכתיבה עוררה והביאה למקומות רגשיים שסייעו לביטוי אחר. זה החל בכתיבה אישית, עבר לשיתוף ב"משפחה" של קבוצת הכתיבה, ואז ניתן היה לצאת מהמרחב הזה למרחב החיים ולבטא זאת במעשה. בשיח אחר.
הכתיבה אכן מרפאת. כשאני כותבת על עצמי אני כותבת על היחסים שלי עם הסביבה שלי ובוודאי עם הדבר הכי קרוב אלי – המשפחה שלי זו שעיצבה את היחסים שלי עם אחרים וממשיכה להשפיע ולהפעיל אותי.
כשאני כותבת בשם סינדרלה או בשם אחותה, אני מרשה לעצמי להיכנס למרחב הדמיון למציאות אחרת וזה מאפשר התנסות אחרת אותה אוכל ליישם בחוץ בחיי. זה מזמין אותי לבנות מחדש את הנרטיב המשפחתי שלי, לבטא רגשות מורכבים ולגייס משאבי התמודדות.

קורס כתיבה יצירתית טיפולית מקצוע מלא עוצמה בתחום הרפואה האלטרנטיבית
יפתח בפנייך אפשרויות חדשות, מרעננות.
יפגיש אותך עם עולם מתחדש ומתגמל
זה הזמן להתקשר 072-3924690 ולעשות צעד בטוח לעתיד מרגש,
אנחנו מחכים לך.