מאת:
סמדר גולן,
מנחה קבוצות, מאמנת ומרצה.
מתמקדת בבנייה והובלה של תהליכים מקדמים ומצמיחים.

"ידע הוא כוח" – האמנם?
אני אוהבת ללמד, יש משהו ברגע הזה שאני רואה את התובנה בעיניים של הלומדים, שגורם לי תחושת סיפוק אדירה.

הנחיית קבוצות: למידה חווייתית

הזכות הזו, לחלוק ידע, תהליך וחוויות עם קבוצה של אנשים, מרגשת אותי – עבורי זה כמו יצירה של ממש – לקחת ידע, תאוריה או מודל ולהפוך אותם לתהליך של למידה חווייתית שתתאים לקבוצה שבה כל אדם הוא אחר – חושב, מפרש ורואה דברים על פי דרכו.
אני אוהבת את האתגר של למצוא דרכים שונות ומגוונות להסביר את אותו דבר, כדי שכולם יבינו ויקבלו ערך שיעזור להם לפתח מיומנויות חדשות ולהפנים ידע שיקדם אותם.

פעם, האדם היודע, היה בעל הכוח – כי ידע לא היה נגיש לכל אחד.
היום כולנו יודעים, מידע וידע הם נגישים מאוד, בחיפוש פשוט ביותר אפשר למצוא איך לקלף שום בקלות ואיך לבנות רובוט – לגמרי בעצמנו.
הקהילה האנושית חולקת את הידע באופן שמאפשר לכל אדם למידה עצמאית.

העידן הזה, הוא הזדמנות, אנחנו פנויים יותר ללמידה מסוג אחר – פיתוח מיומנויות אישיות ומקצועיות.
באותה מידה שהוא הזדמנות, אנחנו נדרשים "לרגש" יותר, מרצה שעומד מול כיתה ומספק מידע שעיקרו תיאוריה – משיג רמת קשב נמוכה מאוד ולמידה חלקית.

הנחיית קבוצות: אז מה עושים?

יש שלושה דברים משמעותיים שיעזרו לכם להביא ללמידה משמעותית והטמעה של ידע ותהליכים –
1. עניין –
ודאו שהמשתתפים בקורס | סדנה | מעגל שיח שלכם, הם קהל היעד הרלוונטי – תעשו תיאום ציפיות עם מה הם ייצאו מהקורס ומה בדיוק יילמד בו – משתתפים שהנושא מעניין אותם, הם מעורבים יותר, מקשיבים יותר ותורמים לשיח הרבה יותר.
תיצרו סקרנות ועניין גם במהלך הלמידה, בקצב המהיר של התקופה – רמת הקשב נמוכה והמטרה שלנו כמנחים היא – לשמור על קשב גבוה לאורך.

2. חוויה –
למידה שמתרחשת מתוך חוויה, היא זכירה יותר, אנחנו נוצרים חוויות כי הן משלבות ידע ורגש והמוח "צורב" אותן ב-2 מקומות נפרדים, אך מחוברים.
חוויה גם מפחיתה התנגדויות ומעודדת הבנה כי היא מאפשרת מגוון רחב יותר של דרכים ללמוד בהן.

3. למידה משותפת –
שיתוף הקבוצה בתהליך הלמידה, שאילת שאלות, ייצרו רמת מחויבות גבוהה יותר ללמידה וגם יתרמו לתחושה של שוויון ערך – אדם שמרגיש משמעותי בקבוצה, יהיה פתוח יותר להקשבה ומעורב בתהליכי הלמידה.

התפיסה שלי אומרת שהיום לידע יש פחות כוח, כל אדם יכול לשבת מול רופא ולדבר איתו בגובה העיניים, כי הוא קרא מידע ברשת שמאפשר לו להגיע מוכן יותר. אבל האם כל אדם יכול להיות רופא מבלי לעבור את ההכשרה? ממש לא!
כי ההכשרה היא אוסף של ידע המשולב בהתנסות מתמשכת של שנים – השילוב הזה בונה באופן מתודולוגי, שלב אחר שלב, מיומנויות מפותחות ומתקדמות – כמו יכולת אבחון , התמודדות עם אתגרים רפואיים ומורכבויות שונות, התמודדות במצבי לחץ, תשומת לב לפרטים ויחד עם זאת ראיית התמונה הגדולה יותר – כל המיומנויות האלו משלבות באופן מובהק – ידע, ניסיון ולמידה מתמדת.

הלמידה המשמעותית בעידן הנוכחי היא של מיומנויות –
רכישת מיומנויות חדשות – מקצועיות ורכות (תקשורת, הנהגת זמן, הקשבה, מיקוד וכו')
שכלול מיומנויות קיימות
העמקה והתפתחות מתמשכת.
למידה של מיומנויות לא יכולה להתקיים מתאוריה בלבד כיוון שמהות של מיומנות עוסקת בהתנסות ותהליכי למידה מתקדמים.
כמרצים חשוב שנכיר את המאפיינים של למידה אפקטיבית, של למידה חדשה – כי הסטודנטים, המשתתפים בסדנאות שלנו, המודרכים שלנו – רוצים להתנסות, לחוות, רוצים למידה מעמיקה ומקדמת.

קורס הנחיית קבוצות, מכללת כרכור: ה-מקצוע של העולם החודש, כי הוא נותן מענה מלא ללמידה אפקטיבית, חווייתית שעוסקת בהקניית מיומנויות.
במהלך הקורס מושם דגש רב על ההתנסות המעשית ולמעשה בוגרי הקורס יסיימו אותו עם סדנה מוכנה שבנה והתנסה בהעברתה במהלך הקורס תוך דיוקה ושיפורה באמצעות פידבקים של הקבוצה והמנחה.