יש הרבה מה לאהוב בהפרעות קשב וריכוז – ובכל היצירתיות, האמפתיה, העקשנות והכישרונות המיוחדים שהיא מביאה.
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה, שלא כמו הריון, שנמדדת על רצף. זו הפרעת ביצוע ולא בעיית יכולת. הבעיה היא לא באי הידיעה מה לעשות אלא לעשות את מה שיודעים מאחר וישנה בעיה בפונקציות ניהוליות – גם של הרגשות.
ניתן להתייחס למי שסובלים מ- ADHD כאל בעלי מערכת הפעלה שונה שלעיתים לא מובנים לעצמם וסובבים. בעלי ההפרעה יחוו תת – הישגיות ברוב תחומי החיים: עבודה, זוגיות, לימודים, חברה וישלמו מחיר רגשי כבד המתבטא לעיתים קרובות בפגיעה בדימוי עצמי.
הפרעת קשב וריכוז, צדדים חיוביים ומקדמים
מחשבות שרצות בראש כמו במשחק פינג-פונג עשויות לקדם פתרונות ייחודיים למצבים מסובכים ששאר האנושות שאינה נהנית מהפרעת קשב וריכוז עלולה להחמיץ. הפרעת קשב וריכוז מעניקה לאנשים פרספקטיבה ייחודית על העולם שספק אם אלה ללא הפרעות קשב וריכוז יבינו.
דינאמיות של המוח, היכולת לחשוב על כמה רעיונות ולחבר ביניהם בדרכים יצירתיות ללא קשר לכמה שהם לא קשורים. לרוב מדובר בבני אדם יצירתיים, אנרגטיים, בעלי כושר מנהיגות, מהירים במציאת פתרונות, בעלי חשיבה אסוציאטיבית ויכולת לחשוב בצורה מהירה ואחרת מהמקובל, מה שהופך רבים מהם לאנשי עסקים, חוקרים, מנהיגים, ואומנים מבריקים מהשורה הראשונה.
אנשים עם ADHD לא רק חושבים מחוץ לקופסה; הם יוצרים מבצרים משל עצמם עם הדמיון והיצירתיות הבלתי מוגבלים שלהם. ילד עם הפרעת קשב וריכוז יכול לקחת אותך להרפתקה ולגרום לדמיון שלך להאיר בעודך עומד בסלון ביתך.
החוויה של להיות "שונה" גורמת לאנשים עם ADHD להרגיש חמלה כלפי אחרים. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז יודעים לשים את עצמם בנעליים של אחרים ולעזור להם להפוך את היום לבהיר יותר. הם אדיבים כלפי אלה שמזל שפר עליהם פחות, מגלים סלחנות והבנה.
רוב הילדים והמבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז עובדים קשה פי שניים מבני גילם כדי להשיג את הבלתי אפשרי. המאבק הזה לא תמיד רע ובונה נחישות עמוקה.
להיות מאובחן עם ADHD לא תמיד אומר להתנהל בחוסר תשומת לב. להיפך, לרוב זה אומר לשים לב – ולשים לב – לכל דבר, אפילו דברים שאחרים עלולים לפספס: עובדות קטנות ומשונות, שורות מספרים, שמות של מכרים שאבדו מזמן. אנשים עם ADHD מודעים לכל מה שמסביב, ונהנים מהיכולת למצוא יופי בדברים חולפים. לעיתים יראו כאילו קופצים מדבר לדבר, אבל יש להם יכולת לזכור כל פרט קטן.
למרות שמחקרים טוענים שריבוי משימות (multitasking) אינו יעיל, רבים עם ADHD משגשגים, ופרודוקטיביים יותר, כאשר הם עושים יותר מדבר אחד בזמין נתון. זה כאילו, כשלמוח אין מספיק גירוי, הם בתרדמת.
כאשר אנשים עם הפרעת קשב וריכוז רותמים את מיקוד היתר המובנה שלהם למען מטרה מוגדרת, הם יכולים להשיג הרבה יותר, הרבה יותר מהר מרבים ללא כוח העל הזה.
לא תמצאו מבוגר או ילד עם הפרעות קשב וריכוז שנגמרו לו הסוללות! אחד ההיבטים המגדירים ADHD הוא היפראקטיביות. בעוד שרוב האנשים חושבים על היפראקטיביות בצורה שלילית במונחים של הפרעה לחברים לכיתה או לעמיתים לעבודה, היפראקטיביות פירושה שבעלי הפרעות קשב וריכוז מצוינים בספורט ובפעילויות גופניות אחרות. יש להם הרבה אנרגיה לשרוף ולשגשג בסביבה שבה תנועה מועילה ומעודדת, מצב בעל השפעות חיוביות רבות על חייו של אדם.
יתרה מכך, האנרגיה הבלתי מוגבלת שחלק מהאנשים החיים עם הפרעת קשב וריכוז נהנים ממנה, מציבה אותם ביתרון בעת ביצוע פעילויות גופניות. לעתים קרובות הם יכולים להחזיק מעמד מול כל מי שסביבם. ישנם ספורטאי עילית רבים עם ADHD ואולי המצב המיוחד שלהם אפשר להם להצטיין.
אנשים עם ADHD התמודדו עם קושי והתגברו עליו. הם יודעים להסתכל על הצד החיובי, וליהנות מהחיים גם כשלא הכל זה קשתות ושמש.
בעלי הפרעות קשב וריכוז חווים את העולם בצורה ייחודית, שיכולה לגרום לנו לקבל יותר את ההבדלים, בעצמנו ובאחרים והם נהנים מחוש הומור מפותח.
לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז לרוב יש לבבות זהב, והם מסתמכים על מערכת מוסר כדי להראות ולהוביל את הדרך.
אנשים עם הפרעות קשב וריכוז הם לרוב אנשי שיחה מצוינים. לרוב יטענו תוך הסתמכות על מקור מהימן וללא מניפולציות, מה שאומר שהם יכולים לעורר שיח מסקרן ברוב התרחישים.
מחקרים מדגישים שלאנשים עם ADHD עשויים להיות רמות גבוהות יותר של אינטליגנציה חברתית, הומור והכרה ברגשות או אמפתיה. משתתפי המחקר זיהו את היכולת שלהם לקבל גישה נפשית חיובית יותר, ובתמורה, יותר "הצלחה חברתית".
אנשים רבים נהנים מהרגעים וההרפתקאות הבלתי מתוכננים ששומרים על החיים מעניינים, ואנשים עם ADHD מצטיינים בתחום זה. האופי האימפולסיבי שלהם מוביל אותם לפעילויות ספונטניות שלעתים קרובות משאירות זיכרונות מהנים ומתמשכים. אנשים עם הפרעת קשב וריכוז אינם חוששים לעשות כל מה שהם נהנים ברגע זה מבלי להתייחס לעצמם בהשלכות ארוכות טווח או במצבי חשיבת יתר. מחקרים מצביעים על כך שספונטניות זו יכולה לעתים קרובות להוביל אנשים עם ADHD לחפש ריגוש והרפתקאות, עם תוספת האומץ שהם צוברים מהספונטניות הזו.
ADHD: כיצד מתבטא קושי במיומנויות חברתיות?
הדרך הטובה ביותר להפיק את המרב מכוחות העל של ADHD היא לנהל את הסביבה של האדם שאובחן עם ההפרעה על מנת לאפשר לו לפרוח.
אם האדם הוא איש שיחה מצוין, ניתן לתעל מיומנות זו לטובתו על ידי הצטרפות לצוות דיונים, נאומים באירועים או יצירת רשתות. אנשים אלה יכולים לבנות עסקים מצליחים וקשרים באמצעות כישורי השיחה שלהם.
אלה שנוטים לתקופות של מיקוד יתר יכולים להשתמש בתקופות אלה כדי לעבוד בחריצות על האומנות שלהם, בין אם זה ניסוי מדעי, כתיבת ספר או אימון במיומנויות עדינות של ספורט. אנשים מסוג זה עשויים להיות מסוגלים להשיג הרבה מאוד בפרק זמן קצר יותר.
לקראית המאמר: אימון ככלי להתמודדות עם אתגרי ADHD ל חצו כאן
לימודי תעודה הפרעות קשב וריכוז והכשרת מטפלים – ADHD, מכללת כרכור: מסלול הדו-שנתי להכשרת מטפלים מתמחים בהפרעת קשב וריכוז ואסטרטגיות למידה מאפשרת לבוגריה להיות הראשונים שישתלבו ויוכרו כמטפלים מתמחים בהפרעת קשב, ריכוז ואסטרטגיות למידה בתחום הרפואה הטבעית ורפואת הגוף-נפש בארץ. תכנית לימודים הכוללת הכשרת מאמנים בכירים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז ADHD, לימודי קינסיולוגיה התפתחותית-חינוכית, מגוון קורסים לבחירה בתחום הגוף-נפש וקורס יחסי מטפל מטופל המכשיר את הבוגרים כמטפלים בתחום זה.