fbpx

כוחה המרפא של חמלה עצמית – מיינדפולנס

מכללת כרכור | סנדיה בר-קמה על מיינדפולס וכוחה המרפא של חמלה עצמית

מאת:
סנדיה בר-קמה, מתרגלת ולומדת את הדהרמה למעלה משלושים שנה. מורה לדהרמה ומיינדפולנס, ללימוד ותרגול בודהיזם ומדיטציית ויפאסנה, מלמדת בריטריטים, בסדנאות ובקבוצות. חייתה 7 שנים חיי פרישות ותרגול באשרם ליוגה ומדיטציה בארצות הברית. משתמשת בכלים מהמסורת והתרגול הבודהיסטי וממסורות רוחניות שונות.
מנחת קורס מיינדפולנס, מדיטציה ופסיכולוגיה בודהיסטית וקורס עקרונות ה- CBT ומיינדפולנס למטפלים במכללת כרכור.

חמלה.
היכולת של האחד להיות אמפתי לאחר.
כבר בשנות השמונים של המאה הקודמת, באטליה, זיהו חוקרים במוח את נוירוני המראָה.
נוירוני מראה, אותם חלקיקים המאפשרים לנו לחוש הזדהות עם כאבו של האחר,
חווייתו של האחר. לאדם היכולת המולדת לחוש אמפתיה, לחוש חמלה.

לימודי מיינדפולנס: חמלה עצמית

חמלה.
באנגלית, המילה Compassion, מורכבת משתי מילים שמקורן בלטינית:
com = יחד, במשותף
passion = סבל
לכן, חמלה היא היכולת לשאת ביחד את הסבל.
למין האנושי היכולת לשאת את הקושי, המצוקה או הכאב יחד עם הזולת,
היכולת לפתוח את הלב לכאבו של האחר.
אם תרצו דרך ציורית שתעזור לכם להבין את הרעיון, דמו לעצמכם את תרגול מיינדפולנס ומודעות וטיפוח חמלה ואהבה לשתי כנפי ציפור.
כשם שציפור לא יכולה לעוף עם כנף אחת ככה גם אנו לא נוכל להתפתח בתרגול ובדרך הרוחנית אם לא נְפַתח גם את הכנף של החמלה והקבלה, העדינות והרכות.

בשורות הבאות אכתוב על החמלה המופנית כלפי עצמנו, על חמלה עצמית,
על הדרך להשתמש במודעות ובתובנות שמתפתחים בנו בזמן התרגול.
הבודהה אמר:
"גם אם תסרקו את העולם לאורכו ולרוחבו – לא תמצאו אדם הראוי יותר לחמלה שלכם מאשר אתם עצמכם".
אז מה היא בעצם חמלה עצמית?
חמלה עצמית היא היכולת לגלות אמפתיה לעצמנו, היכולת לסלוח לעצמנו.
הבודהה הסביר את הרעיון החמלה לעצמנו במשל החיצים הידוע:
"מה יותר כואב, להיפגע מחץ אחד או להיפגע מכמה חיצים?"
החץ הראשון הוא חוויה, קושי, רגש לא נעים שאנו חווים.
כשאנו שופטים את עצמנו. חושבים שאנחנו לא בסדר,
אנחנו מנסים להיפטר מרגשות, מהמחשבות – אלו החיצים הנוספים.

הצורך שלנו לכעוס על עצמנו, להלקות את עצמנו מהווה לנו בעצם תמריץ:
רק כך נפסיק לעשן,
לאכול מזון לא מיטיב,
רק כך נדחוף את עצמנו להתקדם, להשתפר.
כשאנו מתחילים לדבר על חמלה עצמית, צפים ועולים כל הדברים בגללם אנחנו לא ראויים לחמול על עצמנו זאת משום שהשיפוט העצמי טבוע בנו עמוק בתודעה והיא זאת שמתקוממת ראשונה.

קורס מיינדפולנס: עולם ללא שיפוט עצמי

איך נראים חיים בעולם ללא שיפוט עצמי?
חיים בהם טבעי לפחד.
חיים בהם לא קיימות התחושה או האמונה שלא משנה מה אעשה, זה לא טוב מספיק;
בהורות, בעבודה, בלהיות בן אדם.
חיים בהם לא קיים הדיבור הפנימי שאומר: איזו מטומטמת אני, איזו גרועה.

אנו חיים בחברה הישגית. חברה המקדשת הצלחה ומוקיעה כישלון.
מגיל צעיר אנו שומעים קולות חיצוניים מדכאים, חסרי חמלה, קולות שהופכים עם
הזמן לשלנו.
קולות שניתן לשנות על ידי חזרה, שינון ושימוש בקול פנימי מיטיב וחומל אם נחליף את הדלק המניע אותנו משנאה עצמית ושיפוט, לחמלה ואהבה.

אהבה לעצמנו.
בטבע שלנו אנו כמהים לצמוח להתפתח, רוצים להשתפר שיהיה לנו ולסובבים אותנו טוב יותר.
אנחנו לא צריכים להתאמץ בשביל זה.
החשש שאם נניח לרגע את השוט נהפוך למה שאיננו רוצים, מיותר. יש לנו כוח פנימי שיכול להניע אותנו – האהבה לעצמנו.
אם נחבר כוח זה לדחף שלנו שלא לפגוע באחר,
נחמול על עצמנו יותר, נחייה חיים מיטיבים יותר.
בזכות התרגול, בזכות האהבה לעצמנו ולאחר, בזכות הרצון הטבעי שיש בנו להיות אנשים טובים, נחווה הרמוניה, ונחייה בטוב ובשלום עם העולם ועם עצמנו.

איך אנו מפתחות ומפתחים חמלה עצמית, אהבה עצמית או קבלה ואמפתיה לעצמנו?
בפעם הבאה שתחושו למשל מצוקה, שימו לב עד כמה אתם מרשים לעצמכם לחוש אותה.
כמה אתם ידידותיים כלפי עצמכם כשאתם חווים קושי או כישלון?
עד כמה הדיבור הפנימי שלכם עדין, חוסך במילים קשות?
עד כמה אתם מוכנים לקבל צדדים באישיות שלכם, צדדים שאתם אוהבים פחות?
מיינדפולנס.
תרגול ב – קורס מיינדפולנס מאפשר לנו לזהות את הסיטואציה תוך כדי שהיא קורית
לימוד מיינדפולנס עוזר לנו לא שלא להתפלש בתוך הרגשות, לא להיות מוצפים בהזדהות-יתר.
מיינדפולנס מאפשר לנו לחוש נדיבות כלפי עצמנו, ללא הלקאה עצמית, ללא ביקורת אובססיבית.
מהות המיינדפולנס היא תרגול הלפגוש את עצמנו בלי גינוי עצמי, עם הרבה נדיבות.
זאת היכולת להיות החבר/ה הכי טוב/ה לעצמנו.
מיינדפולנס זאת היכולת לומר: אני ייצור רב גוני!
אני אנושית, אני לא מושלמת, אני לא מושלם ויש בי מהכל, אני לא חריג/ה או יוצא/ת דופן לשלילה בתחום הזה.
אנושיות משותפת היא ההבנה שאולי תוכל לעזור לנו לפתח יחס של חמלה עצמית; להפנות כלפי עצמנו חמלה בזמנים של קושי וגם בזמנים של טוב.

מיינדפולנס – לחפש מאמרים + 2 קטעים קצרים שדפי שלחה
הנחיית קבוצות – דפי שלחה מאמר
לקדם: ליקוט צמחים, קורס ליקוט
אקותרפיה
טארוט – יש לינקים
יוגה תרפיה – מאמרים באנגלית שדפי תתרגם

12/7 מייל מדפי:
נטורופתיה
– רפלקסולוגיה
– יוגה תרפיה
– הנחיית קבוצות
– דולות
– מיינדפולנס

קורס מיינדפולנס – לימודי מיינדפולנס, מכללת כרכור: הדגש העיקרי של הקורס הוא פרקטי – יישומי בכל תחומי החיים האישיים והמקצועיים. בעזרת תרגול מיינדפולנס ותהליכי עומק נצלול מעבר לגוף ולשפה, אל מחוזות הרוח האינסופית ואל החוכמה האצורה בחלקים העמוקים ביותר בתוכנו.

העולם זקוק לכם כעת יותר מתמיד.

בחירתכם ללמוד להיות מטפלים, מאמנים, מאבחנים ויועצים – דווקא בעת הזו, היא בחירה נכונה, נבונה, מרגשת ומחוברת.

החלה ההרשמה המוקדמת ללימודי אביב 2021

לימודי רפואה משלימה במכללת כרכור -מחליטים, נרשמים וחוסכים! (בתוקף עד סוף  ינואר)

גם בימים בהם ישנו איסור על קבלת קהל במכללה – ניתן להירשם מרחוק בתשלום מקוון

    הנני לאשר קבלת דיוור לפי חוק הבזק

    השארת תגובה

    חייבים להתחבר כדי להגיב.

    גלילה לראש העמוד
    דילוג לתוכן