ADHD – הפרעת קשב וריכוז Attention Deficit and Hyperactivity  -Impulsivity Disorder היא למעשה הפרעה המורכבת משתי הפרעות לפחות:

ADHD
הפרעת קשב משולבת עם היפראקטיביות ואימפולסיביות Attention Deficit and Hyperactivity Disorder

ADD
הפרעת קשב "טהורה" Attention Deficit Disorder

מאפייני ההפרעה מגוונים ושונים מאדם לאדם:
דיבור יתר
הסתרה/הדחקה
קושי בהשלמת משימות
נטייה להאשים אחרים
חוסר הבנה של סיטואציות (אולי = כן/לא)
הכל או כלום
הבטחות לא ממומשות
חיפוש ריגושים
חיפוש אחר שינויים
חוסר טקט
עיסוק בידיים על מנת להקשיב
קיפאון תחת לחץ
הערכת זמן לקויה
פרפקציוניזם
תזזיתיות
הפר קשב במחשבות
חלימה בהקיץ
מיקוד יתר
נטייה לדחות או הימנעות ממטלות מורכבות בגלל קושי להתמודד איתן
קשיים בתכנון וארגון זמן שמתבטאים באיחורים למקומות
קושי בקביעת סדרי עדיפויות
קושי בקבלת החלטות (מקטנות ועד גדולות)
מתחילים דברים בהתלהבות ולא מסיימים
אי סדר, איבוד חפצים
קושי לעקוב אחרי סדרה של הוראות ברצף
חשיבה אסוציאטיבית
קושי בשליפה (במריבה)
קושי להבחין בין עיקר לטפל
קושי להסתגל לשינויים – חוסר גמישות מחשבתית (לפעמים טקסים)
רגישות למגע, ריח, רעש או אור
חיים את ההווה ולא את העתיד- קושי לראות קדימה וקושי ללמוד מטעויות העבר
התנהגות פאסיבית והרבה פעמים "נגררת"
קושי בקריאת ספרים/עיתונים (חוץ מאשר הכותרות מהסוף להתחלה)
חוסר טקט -מתוך האימפולסיביות או חוסר קריאת מפה חברתית
סבלנות נמוכה לתסכול
ריצוי את הסביבה – קושי לומר לא

במבוגרים:
קשיים במערכות יחסים ושיעור גירושין גבוה
מעורבות גבוהה יותר בתאונות דרכים/ עבירות תנועה רבות
מעבר תכוף בין עבודות בגלל קושי בהתמדה בתוך שיגרה
נטייה גבוהה יותר להתמכרות לסמים ואלכוהול, קלפים, הימורים
נטייה גבוהה יותר לעבריינות
פחות מצליחים ולכן מצב כלכלי לא טוב
קושי בתכנון כלכלי ולכן מצב כלכלי עוד פחות טוב
דימוי עצמי נמוך – פרפקציוניזם
חיפוש אחר גירויים וריגושים
קומורבידיות – דיכאון, חרדות, אובססיביות קומפולסיביות.

ADHD: כיצד רוכשים מיומנות חברתית?

מיומנות חברתית נרכשת דרך למידה אקראית:
צפייה באנשים
העתקת התנהגויות
אימון
קבלת משוב מהסביבה.
ילד עם הפרעת קשב מחמיץ את התהליכים הללו. לעיתים הוא חי בתחושה שהוא שובר חוקים שלא ידע שהם קיימים. חלק מהמיומנויות האלו דורשות שליטה עצמית, יכולת התמודדות עם קונפליקטים, הבנה של סיטואציות חברתיות, סבלנות, אמפטיה. אדם שנעדר יכולות אלה, או שמיומנויותיו החברתיות פגומות, יתקשה או לא יצליח ליצור קשרים, הוא יגרום בהתנהגותו לדחייה חברתית או שלא יצליח לשמר קשרים חברתיים לאורך זמן = התמדה.

ADHD: כיצד מתבטא קושי במיומנויות חברתיות?

ילד המתקשה במיומנות חברתיות יחווה:
קושי ביצירת קשרים חברתיים
פגיעה בדימוי ובביטחון העצמי
פגיעה בשביעות הרצון שלו מעצמו ומחייו
פגיעה במצב הרוח וביכולת ההנאה.

קושי מתמשך בביטוי מיומנויות חברתיות בילדות, אם אינו מטופל, עלול ללוות את האדם בכל ימי חייו ולהשליך זאת על תחומי החיים כמו הצלחה בעבודה, בזוגיות ועוד.

ADHD: זיהוי קשיי קשב

הקשבה ללא יצירת קשר עין
מוסחות שמשבשת את התקשורת
קושי בהדדיות של השיחה.

ADHD: זיהוי היפראקטיביות

אי שקט מוטורי
קושי להישאר במקום אחד
שטף דיבור ללא הפסקה.

ADHD: דוגמאות לקשיים במיומנויות חברתיות

קושי בהבנה של חוקים לא כתובים. למשל פלישה למרחב האישי של מי שנמצאים אתו באינטראקציה.
צורך במגע פיזי תכוף עם מי שממול, פעולה שמעוררת דחייה.
קושי להפסיד הגורם לעיתים לעיוות של חוקי המשחק או "שבירת הכלים".
נתפשים כמוזרים, "מעופפים", לא שמים לב שמדברים אליהם או שפולטים     פליטות פה לא מותאמות = אימפולסיביות / חוסר קשב.
קושי בהבנת רמזים / ציניות.
שוכחים את חוקי המשחק.
לא יודעים לפתור קונפליקטים חשיבה בשחור ולבן.
מגיבים בחוסר סבלנות, כעס, צעקות חוסר וויסות = אימפולסיביות.
משתלטים על המשחק / שיחה / פגישה / ישיבה וכו'.
המון חברים אבל לא אמיתיים.
ניתוק קשרים בגלל פרשנות אימפולסיבית, פרשנות לקויה של סיטואציה.
עשויים להיות אינטנסיביים מידי לקשר וכך להבריח את החברים.
נפתחים מהר מידי ואז נסגרים.
רגישות שיכולה להוביל לעלבון מהיר.
ניתוקי קשב במהלך שיחה.
קושי להצטרף לקבוצה.

ADHD: כלים לרכישת מיומנויות חברתיות

צפייה באחרים וניתוח מה "עובד" להם.
בדיקה של מצבים שחוזרים על עצמם – חיפוש דפוסי הצלחה וגם כישלון.
צמצום יזום של תגובות והתבוננות לשם למידה.
אימון בסימולציות.
בדיקה והתנסות בשטח מכיל של שיטות חדשות ויציאה מהמרחב המוכר של התגובות.
מודעות לרמת הקשב: באיזו מידה אני קשוב כרגע למי שעומד מולי.
שינון מנטרה שאומרת ששום דבר לא חשוב חוץ מהמילים של מי שעומד מולי ברגע זה.
מוסחות – שאלה יזומה: האם יש קולות שמושכים את האוזן שלי, האם יש לי חורים במידע? האם אני לא מבין מה קורה פה? אם התשובה היא כן על אחד הסעיפים אז זה הזמן לעצור לחזור להתבוננות ולא להגיב בשלב הזה.
אם יש ספק אין ספק – פספסת חלק מהדברים ולכן מבצעים אחת משתיים: ווידוא הבנה – "רגע אני רוצה לבדוק אם הבנתי…" או "בבקשה תגידי עוד פעם את המשפט האחרון – חשוב לי לשמוע מה יש לך לומר…".
בדיקה והתנסות בשטח מכיל של שיטות חדשות ויציאה מהמרחב המוכר של התגובות.

ADHD: מהי הצטרפות חברתית?

המושג הצטרפות חברתית מתייחס ליכולת ולאיכות הצטרפות היחיד לתוך אינטראקציות חברתיות קבוצתיות. תהליך ההצטרפות לקבוצה דורש מיומנות של קשב ותזמון. כניסה מוצלחת לא כוללת יוזמות מפריעות אלא הצטרפות באופן חיובי. ההתמקדות היא לא בכמות אלא באיכות.

הצטרפות לא מותאמת כוללת את האלמנטים הבאים:
ריכוז בעצמי.
הצהרות שתלטניות השוללות את האחר.
ביקורתיות מתגרה.

אסטרטגיות אפקטיביות יכללו את האלמנטים הבאים:
שאילת שאלות.
הצהרות ניטרליות לגבי הנאמר.
נתינת מחמאות ובהצטרפות חיובית.
בקשה להצטרף לפעילות.

ADHD: פתרון קונפליקטים

ילדים עם קשיים חברתיים נוטים לחשוב בצורה חד ממדית על הבעיה ולכן מצאי הפתרונות שברשותם הוא מצומצם. תפקידינו להרחיב את האפשרויות לפתרון הבעיה בכלל  ופתרון קונפליקטים שנוצרים כתוצאה מוסר המיומנות החברתית.
ילדים עם הפרעת קשב זקוקים למערכת סדורה של דרכי פעולה – למי שיש קושי במיומנות חברתית צריך לרכוש אותה בצורה מכאנית.
ברוב המודלים הקיימים לפתרון קונפליקטים יש ארבע מכנים משותפים:
– זיהוי מהות הבעיה ויצירת מטרה – מה קורה פה ומה אני רוצה שיקרה"
– חשיבה אלטרנטיבית – "אין רק פתרון אחד – עצור ! מה עוד אפשר לעשות אחרת ?"
– חשיבה תהליכית – " משהו לא בסדר פה, אני מתעצבן לאן זה עוד יתקדם" עוצרים כשעדיין נמצאים בשליטה.
– חשיבה מתווכת – תכנון סדרת פעולות וצפייה של המכשולים בדרך – מבוצעת מראש בתכנון אינטראקציות חברתיות.

ADHD: התמודדות עם כעס בתקשורת חברתית

מתוך הבנה שילדים בעלי הפרעת קשב מתמודדים עם קשיים בוויסות רגשות מה שעשוי לגרור לקשיים חברתיים סביב התפרצויות וחוסר שליטה. עלינו לעזור להם להפעיל כלים קוגניטיביים התנהגותיים למניעת כעסים ופיתוח שליטה. הכלים הנכללים בתוכנת פיתוח השליטה הם:
– הפרדה בין עובדות ואירועים חיצוניים (מתגרים בי) לבין אירועים פנימיים (מחשבות , תגובות פיזיות שמנבאות כעס).
– הכנה קוגניטיבית לקראת אירועים המועדים לקושי.
– סימולציות וחשיפה מבוקרת לאירועים.

לימודי תעודה הפרעות קשב וריכוז והכשרת מטפלים – ADHD, מכללת כרכור: מסלול הדו-שנתי להכשרת מטפלים מתמחים בהפרעת קשב וריכוז ואסטרטגיות למידה מאפשרת לבוגריה להיות הראשונים שישתלבו ויוכרו כמטפלים מתמחים בהפרעת קשב, ריכוז ואסטרטגיות למידה בתחום הרפואה הטבעית ורפואת הגוף-נפש בארץ. תכנית לימודים הכוללת הכשרת מאמנים בכירים לטיפול בהפרעת קשב וריכוז ADHD, לימודי קינסיולוגיה התפתחותית-חינוכית, מגוון קורסים לבחירה בתחום הגוף-נפש וקורס יחסי מטפל מטופל המכשיר את הבוגרים כמטפלים בתחום זה.