חינוך לקיימות עושים בחוץ

"יש להוציא את הילדים מכותלי הבית לטבע. אך אין להובילם תמיד כחבורה. יצאו הילדים לטבע, יש לפזרם מיד. יש להקצות לכל אחד את פינתו. יתייחד בה, יחטט בה, יסתכל, יקשיב, ימצא פירות, זרעים, עלים – כל הרמש הרומש, ישכב, יהזה, יחלום, יפליג בדמיונות. יש די מרחב בטבע". כך כתב המחנך וחוקר הטבע יהושע מרגולין, שהיה ממייסדי סמינר הקיבוצים.

אנו ברשת הירוקה פועלים כבר שני עשורים להטמיע בגני ילדים ובבתי ספר את החינוך לקיימות במובנו העמוק: פליאה מהטבע וממגוון המינים בחי ובצומח וחיבור אליו, פיתוח מרחבים ופינות למידה מגוונים טבעיים במרחב הבית ספרי, למידה חוץ כיתתית, יצירת קשר עם הקהילה הסובבת ועם המקום בו אנו חיים, למידה רב תחומית המלמדת על יחסי התלות ההדדית בין מרכיבים שונים בסביבה ובחברה והנעה לאקטיביזם.
את הניסיון הרב שצברנו אנחנו מזקקים לעקרונות פדגוגיים אוניברסליים. אחד העקרונות החשובים ביותר לטעמנו הוא חינוך חוץ: מודל למידה שמוציא את הילדים באופן קבוע למרחב טבעי או טבעי למחצה בסביבה ובקהילה המקיפה את המוסד החינוכי.
חינוך חוץ (שנקרא גם חינוך טבע או חינוך יער) שם דגש על חיבור ראשוני ובלתי אמצעי לטבע, באמצעות שהייה ממושכת בחוץ, וחיבור להוויה. מתוך התנסות עצמאית, עם תיווך מינימאלי, רוכשים הילדים ביטחון, הערכה עצמית ומיומנויות שונות.

חינוך לקיימות: היכולות מתפתחות בין העצים

מחקרים שנעשו על חינוך חוץ מצביעים על יתרונות רבים:
• מעורר את אינסטינקט הלמידה הטבעית והספונטנית: הילד מוביל את תהליך הלמידה שלו עצמו, בהכוונת גננת /מורה.
• מציב לתלמידים אתגרים מסוג חדש.
• מגשר בין החומר התיאורטי למציאות הרלבנטית לחיי התלמידים.
• מפתח עצמאות, מיומנות בחירה ומכוונות עצמית.
• מזמן יותר אפשרויות לאינטראקציות חברתיות.
• מספק הזדמנות ללמידה לא פורמלית, משחקית, מושכת ומהנה יותר.
• מפתח את היכולת להתמודד עם אי ודאות ומעודד לקיחת סיכונים מבוקרים.
• פונה לכל החושים ומעודד סקרנות ויצירתיות.
• מפתח קשר עם הסביבה הטבעית ועם הקהילה המקומית הסובבת את הילד.
• מקנה כישורים המכינים לחיים "האמיתיים" ולעולם של מחר.

מבחינה טכנית הדגש בחינוך חוץ הוא על יציאה קבועה, לפחות אחת לשבוע (בשאיפה ליום שלם), וכמעט בכל מזג אוויר. יוצאים למקום קבוע ויש סדר יום ברור, כולל הגדרה של גבולות המקום ושל כללי ההתנהגות. נושאי הלימוד הם נרחבים ונובעים באופן אורגני מתוך מה שהסביבה מזמנת. הלמידה בעצם עצמאית וספונטנית.

חינוך חוץ, לטעמנו, הוא השער הרחב שדרכו ייכנס גם החינוך לקיימות. ההיכרות של הילדים עם הטבע, והחיבור הרגשי שנוצר, מעוררים בהם אכפתיות ורצון לשמור עליו, וגם הבנה עמוקה של המורכבות של המערכות האקולוגיות.

חינוך חוץ: הבנה עמוקה של המערכת האקולוגית

"לא כדור הארץ בסכנה, אלא תנאי החיים שלנו עליו", אמר פעם ד"ר קן רובינסון, היועץ הבינלאומי המפורסם לענייני חינוך. נדמה שבימינו, אמירה זו הפכה לדחופה ומשמעותית מתמיד. תפיסת הקיימות גורסת כי בני האדם תלויים לחלוטין במערכות האקולוגיות המקיימות אותם. החינוך במאה ה-21 צריך, אם כן, לשקף את התובנה, שבעידן שבו אנו חיים עושר ואושר אינם ניתנים להשגה מבלי שניקח אחריות, כיחידים וכחברה, ליחסי התלות ההדדית שלנו זה בזה, ושל החברה עם מערכות הטבע.
את זה בדיוק מאפשר חינוך החוץ. קחו לדוגמה את העיקרון של הקטנת טביעת הרגל האקולוגית: בשהייה בחוץ אין שימוש בחשמל, אנחנו הולכים ברגל ולא נוסעים, כמעט ואין ייצור של פסולת, כי אנחנו משתמשים בחומרי טבע מקומיים.
כשאנו חושבים על דמות האדם שאנו שואפים לגדל, ועל ההתמודדויות שיעמדו בפני ילדינו בעתיד, אנו מבינים כי הצידה הטובה ביותר שנוכל לתת להם בדרכם היא סקרנות, פליאה, התבוננות, בחינה, שאילת שאלות, ערכים, כישורי למידה וכישורים חברתיים וביטחון ביכולותיהם הפיזיות, המנטליות והחברתיות. חינוך לקיימות, כזה המתקיים ברובו בחוץ, עם זיקה עמוקה לסובב אותנו – הוא הוא המפתח לבניית אדם זה.
לאורך השנים ליווי מנחי הרשת הירוקה עשרות אלפי נשות ואנשי חינוך, מגננות וסייעות ועד מנהלות ומפקחות. בעבודתנו אנו מזהים הרבה סקרנות ורצון ליישם חינוך חוץ ברמות שונות – גנים שמתנהלים בחוץ כל יום כל היום, כיתות שיוצאות לימי חוץ פעם בשבוע או מקיימות שיעורים בחצר בית הספר.
אנו קוראים לכל העוסקים במלאכת החינוך לצאת החוצה כמה שיותר ובכל הזדמנות: מחדר הכיתה או הגן לחצר, מהחצר לסביבה הקרובה ומהסביבה הקרובה למרחבים רחוקים יותר. תנו לילדים להתנסות, לחקור, לבדוק, לחוות. זו המתנה הגדולה ביותר שתוכלו להעניק להם.

הרשת הירוקה עוסקת בחינוך לקיימות
מוזמנים לעקוב אחרינו באינסטגרם

לימודי קיימות, מכללת כרכור – תכנית המכשירה יועצים אקולוגיים שמקצועם וייעודם הוא לשמש כמובילי דרך וסוכני שינוי במגוון תפקידים הכרחיים כגון: רכזי קהילות אקולוגיות, מנהלי איכות סביבה, אחראי שכונות מקיימות, רכזי תכניות הכשרה לפעילים סביבתיים ויועצי אקולוגיה מקיימת בשוק הפרטי, המוסדי והציבורי.