הפרעת קשב – המצאה של העולם המודרני או הפרעה שקופה? מכללת כרכור

מאת:
שרון רויטר,
M.A בחינוך לנוער בהדרה (בסיכון), מאמן לניהול ADHD וגם CBT, מנחה קבוצות בטבעתרפיה. עובד מזה 14 שנה בצוות הטיפול של מרכז אלון – תיכון בחינוך המיוחד. מלווה רגשי של צוות מורים בחינוך המיוחד. מנחה סדנאות הורים, מנחה קבוצות לניהול ADHD במסגרת השב”ס. בעברי הנחתי צוותי מורים בניהול התנהגות בכיתה. בעל קליניקה פרטית לאימון של נוער ומבוגרים סביב ניהול הפרעת קשב והיפראקטיביות. מנחה קורס אימון להפרעת קשב ADHD.

רבים מעלים בפני את הטענה שנשמע כי לכולם או לפחות לרוב האנושות יש ADHD ולכן זה פיקציה של יצרני התרופות לגרוף רווחי ענק או של מערכת החינוך על מנת להרוויח שקט בכיתה.
קצת עובדות

על פי נתונים של אגודת הפסיכיאטרים האמריקאית (APA) הפרעת קשב וריכוז ADHD מופיעה אצל 8.4% מהילדים, ו 2.5% מהמבוגרים יחוו קשיים ונזקים ניכרים בעקבות השפעת הפרעת הקשב על מהלך ותפקוד בחייהם.

הפרעת קשב וריכוז בישראל

ע"פ נתונים של משרד הבריאות, הפרעת קשב וריכוז היא תופעה שכיחה הקיימת בכ – 5%-10% מכלל ילדי בית הספר בגילאי 12 שנים. שכיחות התופעה גבוהה פי שלושה בבנים מאשר בבנות, בעיקר בסימנים של תנועתיות יתר ופזיזות. לעומת זאת, בגילאים מבוגרים יותר, הפרעת קשב מופיעה במידה שווה אצל בנים ובנות. יש לציין שב 80% מהמקרים הפרעת הקשב תמשיך לתוך גיל הבגרות אך תתנהל ותשפיע באופן שונה פעל מהחך החיים.

ניתן לחלק את בעלי הפרעת הקשב לשלוש תתי קבוצות עיקריות:

1. ADHD במופע של חוסר הקשב – Inattentive type
2. ADHD במופע של פעלתנות יתר – Hyperactive type
3. ADHD במופע משולב – Combined type

הפרעת קשב וריכוז – איך זה בא לידי ביטוי

אתם בטח מכירים את המושגים: חוסר קשב, מוסחות, רגישות יתר, אימפולסיביות, היפראקטיביות, לא מפסיקים לזוז, יצירתיים, לא מתמידים – קופצים מדבר לדבר עוברים חוגים, מוכשרים חכמים, לא מקבלים סמכות, מגיבים באימפולסיביות, לא רגועים, מפוזרים שכחנים וכן הלאה וכן הלאה.
והכל נכון, רק שבכל אחד יש את העוצמה שלו ולכן בכל אחד ההפרעה באה לידי ביטוי בצורה מעט שונה. לצד השונות צריך לקחת בחשבון שלבעלי ובעלות ההפרעה יש בכל מקרה את כל הפרמטרים הבאים: היפראקטיביות, אימפולסיביות, קשיי קשב וקשיים בארגון והתארגנות. השונות באה לידי ביטוי, כאמור, בעוצמה של כל פרמטר.

ע"פ מחקרים הפרעת הקשב היא הפרעה תורשתית. מרכיב התורשה מגיע ל 80% מהמקרים ולכן כאשר יש ילד אחד במשפחה המאובחן כבעל הפרעת קשב סביר מאד שאחד ההורים בורכו בהפרעה זו ואף ילדים נוספים.
לצד הברכה, עצם העובדה שהסביבה המשפחתית נושאת עמה את ההפרעה, היא משפיעה בצורה ישירה על התנהלות הבית. מספיק שיש ילד אחד היפראקטיבי לצד הורה בעל מופע משולב של ההפרעה – חוסר קשב והיפראקטיביות הרי לנו בית עם פוטנציאל "שמח" מחד אך גם בית מבולגן שבו אפשר להיתקל בחיכוכים ומריבות אין סופיות עם טונים גבוהים מאידך.
להורה בעל הפרעת קשב שרואה דרך ילדיו את הקשיים שהוא חווה בעברו חש לעתים רגשות אשמה, תכול וחוסר אונים מול ההיסטוריה הלא פשוטה שמשתחזרת מול עיניו.

הפרעת קשב וריכוז – הפתרון

אז מה עושים? עושים! – לומדים, מבינים את ההפרעה, רוכשים כלים ומנהלים אותה. כי זה לא עובר, זה מתגלגל הלאה – עלינו כהורים להיות מומחים ולעזור לילדינו להפוך למנהלים בכירים של ההפרעה.

אז למה יש תחושה שהפרעת הקשב נפוצה הרבה יותר מהאמור – זו שאלה טובה שהתשובות עליה רבות ומגוונות. בראשונה והעיקרית לטעמי עומדת סיבה טובה וזו מודעות –
במהלך העשורים האחרונים רמת הידע והמחקר סביב הפרעה זו מאד עלתה ולכן העליה למודעות הביאה לאבחון וחיסכון משמעותי בפגיעה אנושית.
סיבה שנייה היא הצפה וריבוי מידע בעולם המודרני פוגשת את הקשיים של הפרעת הקשב ביתר שאת.
ולבסוף סיבות פריפריאליות קליניות שבהן רופאים משתמשים בטיפול תרופתי הנותן מענה להפרעות קשב אך לא רק – רופאים משתמשים בידע שיש בידיהם על מנת לתת מענה לקשיים נוספים.

איך אימון משתלב כמו כפפה ליד בתהליך ניהול הפרעת הקשב?

הפרעת הקשב היא מתנה כשמנהלים אותה, ואם לא מנהלים אותה היא מנהלת אותנו ואז הנזקים מובילים את החיים.
אנשים עם הפרעת קשב חווים פערים בין היכולות לתפקוד בפועל – "לילד יש פוטנציאל, הוא חכם אבל לא מסוגל לשבת…"
הפערים בין היכולות לתפקוד עשויים לפגוע בכל תחומי החיים ליצור מצבי תסכול רבים פגיעה בדימוי העצמי ופגיעה ממשית בהתפתחות.
כאן האימון נכנס לפעולה. האימון במקורו נולד מתוך שילוב בין שיטות עבודה שנלקחו מתוך עולם הספורט העולם התעשייתי ושיטות טיפול קוגניטיביות התנהגותיות.
האימון בבסיסו ממוקד תוצאות מה שהוביל לפיתוח כלים ייעודיים שיובילו את המתאמן בעל הפרעת הקשב למצב שהוא יבין, יקבל וינהל את ההפרעה.
ביצועם של תהליכים אלו בפועל יובילו להקטנת הפער בין היכולת לביצוע, מצב זה עשוי להקטין את הפגיעה הרגשית והתפקודית בחיי האדם בעל ההפרעה.
בפילוסופית האימון נאמר שהמתאמן הוא המומחה לחייו ומתוך כך המתאמן והמאמן מגדירים את המטרות שלשמן המתאמן הגיע לתהליך האימון.
ולא משנה אם המתאמן הוא ילד, נערה, בוגר או מבוגרת, האדם באשר הוא אדם הוא המומחה לחייו.
מטרות אלו הן חוזה שבו המתאמן מרשה לעצמו להגדיר את תמונת חייו לאחר השינוי שהוא מייחל לעבור בתהליך.
עמוד תווך נוסף באימון הוא הרוח והכיוון החיובי כוח מניע מוטיבציה ותהליכים. מושם דגש רב על ביצוע פעולות במציאות חייו של המתאמן ניתוח וחיזוק החלקים החיוביים (גם אם לא הכל מצליח בפעם הראשונה או בצורה מושלמת).
המאמן ביחד עם המתאמן לומדים על הפרעת הקשב, מדייקים את הפרעת הקשב האישית של המתאמן ואיך היא פועלת בחיי המתאמן – על הטוב והמאתגר בחייו.
לאחר שלב הלמידה מתחיל שלב העבודה – המאמן חושף באופן הדרגתי את המתאמן לכלים המותאמים לניהול ההפרעה ומכווננים לתת מענה למטרותיו של המתאמן.
התפישה האימונית היא תפישה של עבודה בגובה עיניים בלתי רשמית ושל שותפות לדרך. תפישה זו משרתת גם את המטרה העליונה של האימון הייעודי להפרעת קשב והיא ניהול ההפרעה – ולכן המוביל של התהליך הוא המתאמן, המאמן הוא המורה המחזיק את הפנס ומראה את הדרך בעזרת הכלים אך הצעידה היא של המתאמן.

להיות מאמן זה לעבוד קודם כל עם אנשים מרתקים רגישים וייחודיים, עבודה מגוונת מאתגרת עם רגעים מרגשים, רגעי מתח ניהול משברים רגעי הארה של היושב או עומד מולך ובאופן כללי אין רגע דל – וטוב שכך.

הפרעת קשב וריכוז – סיפור אישי

ומה קרה לי? כשאני מסתכל אחורה אני מחייך, אבל הרבה מאד שנים חייתי את הפער של הפרעת הקשב – הפער בין היכולת לביצוע, בקושי סיימתי 12 שנות לימוד ללא בגרות כמובן, היום יש לי תואר שני… ומתי האסימון נפל לי?כשישבנו בסיכום האבחון של בני בכורי והרופא הקריא בעדינות את הממצאים – ככל שהוא המשיך להקריא לא הבנתי במי מדובר? הוא הרי מדבר עלי, היי זה אני, זה בכלל לא הג'ינג'י שדומה לי להפליא שיושב לידי ורק ממתין שזה יסתיים… לקח עוד מספר שנים של למידה, הבנה ומסע כואב, מרגש, מצחיק ומלא באשמה עד שנפלה ההחלטה לעזוב את ההיי-טק, ללמוד להעמיק ולעסוק אך ורק בנושאי הפרעת הקשב, בעצם לחזור הביתה.
בשבילי להיות מאמן לניהול הפרעת קשב זה לא רק שליחות ותיקון אישי – כי אם רק היו יודעים לפני הרבה שנים את מה שיודעים היום… וזה ממש כמו לחזור כל יום לעבוד בבית, כן גם אני בעקבות ילדי הלכתי לאבחון, וברור מאיפה זה מגיע…. אז היום אני מאובחן עם הפרעת קשב ועסוק יום יום בניהול ההפרעה ולרוב מזלי זוכה אני להעביר ולתת למתאמנים שלי התבוננות וכלים לנהל את ההפרעה שלהם, ועל כך לא נותר לי לברך את היקום שמאפשר לי זאת.

מקורות:

האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה:

משרד הבריאות 

מסלול הכשרת מטפלים מתמחים בהפרעת קשב וריכוז ואסטרטגיות למידה, מכללת כרכור: מסלול דו-שנתי להכשרת מטפלים מתמחים בהפרעת קשב וריכוז ואסטרטגיות למידה מאפשרת לבוגריה להיות הראשונים שישתלבו ויוכרו כמטפלים מתמחים בהפרעת קשב, ריכוז ואסטרטגיות למידה בתחום הרפואה הטבעית ורפואת הגוף-נפש בארץ.