למה לא לאכול קייל - על קייל, מזונות גויטרוגנים ובלוטת התריס. מכללת כרכור, הבית ללימודי רפואה אלטרנטיבית

מאת:
סוזי כהן, למעלה מעשרים וחמש שנים, נחשבת  סוזי כהן “הרוקחת של אמריקה” וב 15 השנים האחרונות היא מתמחה גם ברפואה פונקציונאלית.
סוזי כהן מקדישה את רוב זמנה ללמד את הקהל הרחב על היתרונות של הרפואה הטבעית יחד עם אזהרות והסבת תשומת הלב לשימוש נכון. למרות היותה “הרוקחת של אמריקה”, סוזי ניצבת באומץ מול נזקי הטיפול התרופתי אותם היא מתארת בספרה שתורגם לעברית “האמת על התרופות”.

מהו קייל KALE

תת-מין של כרוב הבר.
ירק בעל עלים ירוקים או סגולים, ולאותו סוג משתייכים גם כרוב, כרובית, ברוקולי, קולורבי, לפת, לפתית ועוד.
זנים מתורבתים מסוימים של כרוב על נפוצים כירק מאכל, ואילו זנים מתורבתים אחרים נפוצים כצמח נוי.
קייל, עשיר בסיבים תזונתיים, מקור מצוין לוויטמינים (A,C,K),לנחושת, לחומצת האמינו טריפטופאן, סידן, ויטמין B6 ואשלגן.
מהווה מקור טוב גם לברזל, מגנזיום, ויטמין E, ויטמין B12, חלבון, ויטמין B1, חומצה פולית וויטמין B3.
קייל שייך למשפחת המצליבים, הוא נחשב למזון על, רבים מוסיפים אותו לשייק הבריאות שלהם אולם מה שרבים לא יודעים הוא שצריכתו בצורתו הגולמית (נא) עלולה להזיק לבריאות.

קייל ואני

אני רוצה לחלוק אתכם שיחה שהתנהלה לאחרונה ביני לבין אמא שלי:
אמא: סוזי! תאכלי קצת ברוקולי!!! (זו הייתה הפעם החמישית שהיא אמרה זאת).
סוזי: אמא, נו…אני לא רוצה גויטרוגן.
אמא: מה? למה את לא רוצה ללכת ל-gym? (באנגלית: gym = אולם ספורט, נשמע דומה ל goitrogen)
סוזי:לא, אמא. אמרתי גויטרוגן! אני מאוד אוהבת ללכת ל-gym!
אמא: בסדר, אחרי שתאכלי את הברוקולי, את יכולה ללכת ל-gym! תאכלי!!!

אתם יכולים לדמיין לעצמם אותה צועקת עלי, נכון?
היא לא הבינה בכלל למה סירבתי לאכול צלחת מלאה בברוקולי נא (לא מבושל).
ולמה שהיא תבין? תמיד אמרו לנו שברוקולי זה טוב בשבילנו, ועד אותו יום, אף פעם לא סירבתי לאכול את זה.
התאהבתי בברוקולי בערך בגיל 19, ואפילו היום אני מוכנה לשלם עוד קצת כסף כדי שיוסיפו לי ברוקולי לקארי הירוק שלי, או ל Moo Goo Gai Pain [עוף בסגנון סיני, עם פטריות], או כל דבר דומה. זה מבושל, צריך לזכור, משום שיש בעיה אחת גדולה עם ברוקולי כאשר מדובר באנשים כמוני, שסובלים מבעיות בבלוטת התריס: זהו מזון גויטרוגני בצורתו הלא מבושלת.

תזונה! זה כל הסיפור! לחצו כאן למאמר מרתק על
עלי הבזיליקום (טולסי) והתועלות הרפואיות שלהם

מכללת כרכור | טולסי (עלי בזיליקום), המלכה הבלתי מעורערת של צמחי המרפא

קייל, גויטרוגן (goitrogen) ובלוטת התריס

גויטרוגן הוא תרכובת המצויה במזון או משקאות, והתרכובת הזאת עשויה בסופו של דבר לגרום למחלת הזפקת (goiter). זפקת היא התנפחות של הצוואר עקב הגדלת בלוטת התריס.
זו מחלה כואבת ולא אטרקטיבית, וביחד איתה מגיעים הרבה סימפטומים מאוד לא נעימים.
ה”אחים” של הברוקולי (כלומר, פירות וירקות נוספים קשורים) עלולים לגרום לאותו דבר. קייל הוא אחד הבולטים בהם. כמעט כל מי שאני מכירה מכניס עלה של קייל נא לתוך השייק שלו. הקייל עתיר בחומצה פולית טבעית, ולכן הוא המזון החביב על כל מי שיש לו SNP (וריאציה של רצף DNA) של מתילציה בגנים שלו.
אולם, צריכה של כמות רבה מדי של קייל עלולה לפעול כבומרנג, משום שקייל הוא גויטרגן. שתיית קייל (או מזונות גויטרוגניים אחרים) כמיץ או כמשקה מדי יום אכן תעניק לכם את החומצה הפולית הטובה הזאת, אבל זה גם עלול לדכא את קליטת היוד בגוף, עד כדי גרימת מחלה. ולא הייתם מעלים בדעתכם לקשר את זה אל המשקה ה”בריא” שלכם. נכון?!
כמו עשרות מזונות שהם בריאים למעשה, במיוחד בצורתם הגולמית, הלא-מבושלת –הקייל תוקף את בלוטת התריס.
אני עומדת לספוג התקפות מצד אנשים שהעסק שלהם הוא למכור לכם את המזונות והמשקאות הגויטרגניים שלהם. אני אומרת לכם עכשיו, במקרה שההערות שלהלן משקפות את העוינות שלהם כלפי. אבל אני רוצה להגיד לכם את הדבר הבא. יש להם עסק לנהל, או ספר למכור, ולי לא. אני מממנת את עצמי, וכל מה שמדאיג אותי הוא אתם. נקודה.

קייל, מזונות גויטרוגניים

מזונות גויטרוגניים כוללים ירקות ממשפחת המצליבים, כמו קייל, ברוקולי,כרוב, כרוב ניצנים. פירות מסוימים, אגוזים וזרעים,  גם כן מכילים גויטרוגנים – למשל אפרסקים, תותים, אגסים, בוטנים, סויה, ופשתן.
זה לא שמזונות גויטרוגניים הם רעים. אני רוצה להבהיר שהם לא רעים.  במשך שנים רבות קידמתי את צריכתם, כמזונות-על. הם אכן כאלה. אבל בצורתם הגולמית ובכמויות גדולות, הם עלולים לפגוע ברמות היוד. זו עובדה. זאת לא דעה אישית שלי. הם מכילים תרכובות בריאות מבוססות-גורפית, וגם הרבה מאוד חומרים מזינים נוספים. אני ממליצה שתאכלו אותם, אבל בשלו אותם קודם, בסדר?
ואחרי שאמרנו את זה, אם יש לך מחלה בבלוטת התריס (או אם אתה חושש לחלות במחלה כזאת), המאכלים האלה לא טובים לך.
רבים מכם התמודדו עם מחלת בלוטת התריס וכעת, אחרי שהחלמתם, אתם רוצים להגן על עצמכם ולשמור על בריאות טובה. אתם יודעים שאכילה בריאה היא חלק אינטגרלי של להישאר בריא, אבל ייתכן שהמשמעות של אכילת אוכל בריא, מבחינתך, היא לא בדיוק מה שהיית מצפה שתהיה.
תרכובות גויטרוגניות, כמו “תיוציאנט” עלולות להשבית את תפקוד בלוטת-התריס על ידי דיכוי זמני של ספיגת יוד ושימוש בו. בנוסף לתפקיד שממלא היוד בתפקוד בריא של בלוטת התריס, היוד הינו קריטי לבריאות טובה. במחקר שהתפרסם ב Clinical Nutrition Research 2014חוקרים הצליחו לאשר שאכן חסימת יוד גרמה לריאקציה טרום-דלקתית נגד בלוטת התריס (זה רע).
החוקרים מצאו את הקשר הזה במספר אזורים גיאוגרפיים של העולם בהם צריכת היוד הייתה נמוכה, והצריכה של ירקות לא-מבושלים ממשפחת המצליבים הייתה גבוהה.
החוקרים הגיעו למסקנה הזאת: “לצריכת מזון גויטרוני, כמו ירקות ממשפחת המצליבים, היה קשר חיובי עם סיכון לסרטן בלוטת-התריס”.  כאשר אדם צורך כמויות גדולות של גויטורגנים, זה גם עשוי להטיל מתח רב על איברי הרבייה (פרוסטטה, שדיים). אם זה עוזר לכם לזכור (ואני מודה שאני קצת דרמטית כאן), אז המצליבים האלה….. הם עלולים לצלוב אתכם!.
אני רוצה להגיד את זה כאן ועכשיו, כדי שיהיה ברור, כפי שכבר אמרתי קודם: אתם יכולים בהחלט לאכול ירקות ממשפחת המצליבים, אם אתם רוצים. אלה מזונות-על; אבל צריך לאדות או לבשל אותם, וכך ניתן יהיה להיפטר מן החומרים הגויטרוגניים.

מצאת את המאמר מעניין?
בוער בך הרצון להבין לעומק מהי רפואה טבעית
ולהתמחות בשלל כלי הריפוי הטבעי שיש לה להציע?
מכללת כרכור היא המקום בשבילך.

במכללת כרכור, מהמובילות בתחום הכשרת מטפלי רפואה טבעית. ניתן להתמחות במסלול – הרבליסט קליני עם מיטב המרצים באווירה המקדמת התפתחות אישית

זה הזמן להתקשר ל 072-3924690 
ולעשות צעד גדול לקראת מקצוע מתגמל ומעשיר.

לימודי נטורופתיה |  לימודי תזונה טבעית |  פסיכותרפיה לימודים

המאמר שכתבתי נועד להזהיר אתכם מן המצליבים האלה בצורתם הגולמית, הלא-מבושלת, או בצורתם כאבקה לא מבושלת, כמו הסוג שקונים בשייקים ירוקים מסוימים בחנויות בריאות.
שם הם בצורתם הגולמית, הלא-מבושלת. וכאשר אתם מכינים לעצמם מיץ קייל או תרד, או דברים כאלה. אלה הם חומרים גויטרוגניים.   זה בסדר לאכול אותם מבושלים, בכל כמות שתרצו.
בנובמבר 2015, ב International Journal of Cancerחוקרים בדקו את דפוסי הדיאטה של אנשים וביקשו מהם לענות על שאלות על צריכת מזון במהלך חייהם. דיאטה הוגדרה על ידי ה National Institutes of Health בעיר Bethesda , מרילנד, ונערך מעקב אחר המשתתפים במשך כעשר שנים, בממוצע. בתוך מסגרת הזמן הזאת, 325 משתתפים (143 גברים ו 182 נשים) אובחנו כסובלים מסרטן בבלוטת התריס.  הם לא עקבו אחר מספר האנשים שפיתחו את מחלת הזפקת, אך אני חושדת שגם זה התרחש. לאחר שבחנו את כל המשתנים, התבלטה מגמה אחת מבחינת הדיאטה: צריכה גבוהה יותר של “ירקות מצליבים” באמצע החיים הכפילה את הסיכון לסרטן בלוטת התריס. החוקרים ציינו גם שאכילה רבה של מאכלים מתוקים (כמו מאפים מתוקים) במהלך שנות העשרה ואמצע החיים עשויה גם כן להגביר את הסיכון לסרטן בלוטת התריס, אך באופן מפתיע, הרבה פחות מאשר אכילת ברוקולי! כן, אני יודעת, קשה להאמין.

רבים מכם צורכים “ירקות ירוקים” משום שהמלצתי עליהם במהלך השנים. כפי שאתם יודעים בוודאי, הירוקים הם תערובות ירוקות אבקתיות שאפשר לשלב אותן עם מים, מיצים, או שייקים, כדי להוסיף חיזוק בריאותי לצריכת המזון היומית שלכם.  הירוקים יכולים לעזור לשיער ולציפורניים שלכם לצמוח מהר יותר, לשפר את תפקוד מערכת העיכול, לקשור רעלנים כמו מתכות כבדות, ולעזור לכם לחוש קלילים יותר ואנרגטיים יותר.
הירוקים ממלאים תפקיד מהותי בתמיכה ברמות הסוכר בדם שלכם ומסייעים לשמירה על לחץ דם תקין, ועל רמות הכולסטרול. תערובות שתיה עשויות מאבקות של ירקות ירוקים נחשבות לבריאות.
אולם, חלק גדול מן המוצרים האלה מלאים בגויטרוגנים! ואני מתכוונת מ-ל-א-י-ם!
אם שותים מדי יום את התערובות האלה המכילות את הגויטרוגנים הנאים (גולמיים), עשויות להיות לזה השלכות דרמטיות על בלוטת-התריס ואברי הרבייה שלכם, למרות התועלות שיש במזונות-העל האלה. (שוב, אני לא מתייחסת אל אכילת קייל,ברוקולי או כרוב ניצנים וכדו’ בצורתם המבושלת. אני מתכוונת לגויטרוגנים הנאים (raw) המצויים בתערובות ירוקות של מזונות-על.

אחת החברות שלי,שצרכה ירקות ירוקים בקביעות, סיפרה לי שהריסים שלה נשרו בחודש השלישי, ושהיא הייתה עייפה מכדי לעבוד במשרה מלאה. הבנתי מה קורה ואמרתי לה להפסיק מייד עם הירקות הירוקים.  כמו כן יעצתי לה לעשות התאמות בדיאטה שלה ולהימנע מן המזונות הגויטרוגניים הנפוצים היא התחילה מייד להתאושש ולהבריא, והשיער שלה התחיל שוב לצמוח, אך לקח חודשים רבים עד שהיא שוב החלה להרגיש טוב באמת.
אני עדיין תומכת בשתיית משקאות ירוקים של מזונות-על, אני פשוט אומרת לא לשתות את אלה המכילים גויטרוגנים.

הימנעות מ- קייל ומזונות גויטרוגנים קריטית במקרים האלה

* אתם סובלים מתת-פעילות של בלוטת התריס (עליה במשקל, אובדן שיער, תחושה שקר לכם, דיכאון, חרדה)
* אתם רוצים להימנע מתת-פעילות של בלוטת התריס
* יש לכם זפקת
* אתם רוצים להימנע מזפקת
* אתם לוקחים תרופות לתת-פעילות של בלוטת התריס (Synthroid, Levothyroxine, Armour, וכדומה)
* אתם סובלים ממחלת השימוטו תירואידיטיס
* אתם סובלים ממחסור ביוד או שיש חשד למחסור ביוד
* אתם סובלים ממחלות שפירות של השד
אם אינכם מסוגלים להימנע לגמרי מאכילת ירקות גויטרוגניים, כדאי שתבשלו אותם. כמו כן, כדאי שתוסיפו לדיאטה שלהם מזונות עתירי-יוד, כמו ירקות ים או רכיכות (סרטנים וכדומה).