בהמשך למאמר: הפרעת קשב וריכוז נדון בשורות הבאות בדרכים לאבחון וטיפול ב- הפרעות קשב וריכוז.

ניתן לאבחן הפרעת קשב וריכוז – ADHD, מגיל 3 שנים ועד לגיל בית הספר, בממוצע בגיל 7 , מדובר בתהליך קליני הנשען על דיווחי הורים, מורים ו/או המטופל עצמו. האבחון נעשה על ידי נוירולוג ו/או פסיכולוג ההערכה והאבחון מתבססים בעיקרם על סימפטומים קליניים, בדיקת הילד וראיון מובנה של ההורים והילד. בראיון נלקחת בחשבון ההיסטוריה של הילד ומשפחתו, הערכה מלאה של הפרעת קשב וריכוז, הערכה של הפרעות אחרות העלולות להתבטא כהפרעת קשב ובדיקה מפורטת, הכוללת בדיקה קלינית, רגשית, התנהגותית ונוירולוגית. טרם האבחון ניתנים להורים ולמורים שאלוני אבחון.

הרופא המאבחן רשאי להמליץ על השלמות האבחון בכלים אובייקטיביים הכוללים הערכה קוגניטיבית, הערכה פסיכיאטרית והערכה תפקודית. בתוך כך מקובל לבצע בדיקות קשב ממוחשבת, כגון TOVA או בדיקת קשב מתמשךCPT . בדיקות אלה מבוצעות תחילה ללא ריטלין ואחר כך עם ריטלין. במהלך הבדיקה נמדדים דיוק, מהירות תגובה והשתנותה, השמטות או תוספות פרטים.

ההנחה הרפואית הממסדית גורסת כי תת פעילות דופאמינרגית בילדים היא הגורם הנמצא בבסיס ADHD. הנחה זו נשענת בין היתר על ניסויים בגורי חולדות גרמו להם תסמונת דמוית היפרקינטיות על ידי הרס סלקטיבי של הנוירונים הדופאמינרגים. תופעות אלה מגיבות לטיפול באמפטאמינים ונעלמות בהתבגרות, כפי שקורה בתסמונת הפרעת קשב קלאסית. בילדים עם ליקוי קשב אף נמצאה בנוזל חוט השידרה רמה נמוכה של חומצה הומוונילית, שהיא תוצר פירוק של דופאמין במוח.

ADHD – הפרעות קשב וריכוז: כלים קונבנציונליים לטיפול

הדרכה להורים על הבעיה ועזרה בעיצוב גבולות ומסגרת
פסיכותרפיה לילד לעזרה במצבים של דימוי עצמי נמוך, תחושת דחיה מהסביבה, כישלון וחוסר ערך עצמי.
חינוך מיוחד
טיפול תרופתי

נטורופתיה ו- ADHD

נטורופתיה מאפשרת להבין, ללמוד ולאבחן כל אדם ממספר זוויות, ובסופו של דבר לבנות מהם תכנית טיפול ספציפית הרואה אותו כמכלול שלם ולא כאוסף של סימפטומים.
נטורופתיה מתייחסת להפרעות קשב וריכוז בכמה הבטים:

אלרגיות ואי סבילות למזון
תיאוריה הגורסת כי הפחתת מזונות המכילים סליצילטים שמצויים ברמת שכיחות גבוהה בצבעי מאכל וחומרי טעם מלאכותיים , כמו כן הפחתת צריכת סוכר ואיתור אלרגנים מביאים לשיפור ניכר בהתנהגות הילד .
מחקרים הראו שסוכר לבן המשולב בארוחה חלבונית לא נחשב בעייתי . המלצות : תפריט עתיר חלבונים ודל בסוכר. קיים מחקר בו הודגמה הרעה במצבם של ילדים היפראקטיביים בגילאי 8-11 שאכלו ארוחת בוקר עתירת פחמימות לעומת קבוצת הביקורת . לעומת זאת , בקרב ילדים שאכלו ארוחת בוקר חלבונית חלה הטבה רבה .

מחקר נוסף הראה עלייה משמעותית בסימפטומים בקרב ילדים שצרכו מיץ תפוזים תעשייתי מועשר בטרטרזין. מחקרים נוספים בתחום מחזקים את הטענה כי היפראקטיביות במהותה היא תגובה אלרגית לחומרים שונים.

קשר הסוכר והיפוגליקמיה
סוכר מזוקק גורם רגישות אצל חלק מן הילדים , העלולים להיות נתונים לתנודות קיצוניות במצב הרוח, לתחושות פיזיולוגיות שונות ולצורות התנהגות שונות כתוצאה מאכילתם. מעגל הסוכר: עליה חדה בגלוקוז בדם גורמת לשחרור אינסולין בכמות רבה -> האינסולין גורם לירידה חדה של גלוקוז בדם -> הירידה בגלוקוז בדם גורמת לחולשה ועייפות רבה , הגורמת בין היתר לשחרור אדרנלין -> האדרנלין גורם התכווצויות בכלי הדם , האצת קצב לב , ולמעשה – מערכת העצבים האוטונומית הופכת דרוכה יתר על המידה והדבר מלווה בעצבנות, חרדה -> השרירים הופכים מתוחים ודרוכים.
עבור ילד התגובה עשויה להיות קשה ועלולה להביאו להשתוללות.

מחקר המגבה זאת מוכיח כי רמת גלוקוז ואדרנלין נמדדו אצל ילדים בהשוואה למבוגרים . הרמות נמדדו אחת לחצי שעה במשך 5 שעות . רמות הסוכר נשארו בתחום הנורמל אצל המבוגרים והילדים כאחד , אולם רמות האדרנלין אצל הילדים היו גבוהות פי 10 !! מתחום הנורמל עד 5 שעות לאחר נטילת מנת הסוכר.

הרעלת כימיקלים ו/או מתכות
בדיקות מעבדה מוכיחות כי בגופם של ילדים היפראקטיביים נמצאו רמות גבוהות יחסית של אלומיניום ועופרת ורמות נמוכות של אבץ, מגנזיום, סידן וחומצות שומן חיוניות. מחקרים מראים כי רמה העולה על 10 מק"ג עופרת לדציליטר דם עלולה לפגוע בביצועים מנטליים , זאת על אף שרמה של 25 מק"ג לדציליטר דם נחשבת תקינה עפ"י ההנחיות הפדרליות .

בסדרת בדיקות שנעשו בשיתוף מעבדת הטכניון נבדקו דגימות קרקע בגני ילדים . התוצאות הצביעו על רמות גבוהות של עופרת בקרית אתא , בקריית חיים ובמקומות נוספים הסמוכים לאזורי תעשיה הקרובים לאזור מגוריהם של ילדים היפראקטיביים . בישראל אין עדיין תקן באשר לרמות העופרת בגני ילדים ,כמקובל באירופה ובארה"ב .

עופרת רעילה במיוחד לילדים, כיוון שהיא מצטברת בעיקר בעצמות – איבר פעיל אצל ילדים לעומת מבוגרים ועל כן קיימת תנועה רבה של עופרת בגופם.

ADHD – הפרעות קשב וריכוז: חסרים תזונתיים

מגנזיום
חוסר במגנזיום עלול לגרום לתופעות כגון : עצבנות, חוסר שקט כתוצאה מחרדה, תנועות עצבניות, "טיקים" והתכווצויות שרירים, עוויתות בפנים וליקויי למידה המתגלים בעת מבחני אינטליגנציה.

חומצות שומן חיוניות

חוסר בחומצות שומן חיוניות הנמצאות בריכוז גבוה במוח כגון אומגה 3 המרכיבה את מעטפת התא העצבי וחיונית להתפתחות תקינה של המוח בילדים .חוסר התאפיין בבעיות התנהגות ולמידה, בעצבנות ובבעיות שינה . בעיקר DHA. משפרת משמעותית יכולת שכלית ומוטורית של מתבגרים בתקופות לחץ קיצוני.

מחקרים שמראים שיפור בהישגים בקריאה ובאיות לאחר נטילת התוסף במשך 3 חודשים . הטיפול בחומצות שומן חיוניות יכול להמשך גם חצי שנה עד שהשפעתו ניכרת.

ויטמיני B
ילדים היפראקטיביים סובלים מחוסר בסרוטונין . כאשר ניתנה הנגזרת הפעילה של ויטמין B6 , P5P – הנחוץ להפיכת חומצת האמינו טריפטופן לסרוטונין , נצפתה תגובה מיטיבה, גם לאחר הפסקת הטיפול .
ויטמיני B ככלל ידועים בחיוניותם לתפקוד תקין של מערכת העצבים ,בעיקר ויטמיני B1 , B5 ו- B6 .

ADHD – הפרעות קשב וריכוז: טיפול

פעילות גופנית
לפריקת עודף מתח ועודף אנרגיה , להעלאת מצב הרוח , לשיפור תחושת הערך העצמי והבטחון העצמי .
פעילות גופנית הינה חלק בלתי נפרד מהתוכנית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות. בכוחה ליצור תאי עצב חדשים במוח, להגביר את אספקת החמצן למוח ועל ידי כך להגביר את חדות המוח.

ישיבה וחוסר תנועה יכולה לזרז את דלדול המוח, לערער את דופאמין ומערכת הקשב, שפעילותן הכרחית לשמירת הגמישות הפלסטית של המוח. פעילות גופנית ובעיקר פעילות אירובית אינטנסיבית כחלק משיטת ריפוי המוח משום שהיא מגבירה את זרימת הדם למוח ומעלה רמות סרוטונין .
טריפטופאן המסייע לבניית סרוטונין נאבק עם חומצות אמיניות גדולות יותר בניסיון לעבור את מחסום הדם/מוח, כשהגוף בפעילות אירובית אינטנסיבית, חומצות האמינו הגדולות מופנות לשרירים וכך מופחתת התחרות עבור טריפטופאן באזור המוח והוא חודר ביתר קלות. ההמלצה שלו היא ל-30-45 דקות לפחות ביום, חמש פעמים בשבוע, בקצה מהיר שמגביר את קצב פעימות הלב ,אפילו הליכה מהירה.

תזונה
הורדת חומרי טעם וריח וצבעי מאכל מהמזון, הנחיות לתזונה בריאה, נטולת פחמימות מזוקקות ועתירת חלבונים .

ADHD – הפרעות קשב וריכוז: תוספים

ברזל
רמות נמוכות עלולות לגרום לאנמיה ,שתתבטא בקשיי ריכוז, תשישות, אדישות.

ויטמין C
מסייע לקליטת ברזל טובה . אנטיאוקסידנט.

מגנזיום
מסייע בהעברת פולסים חשמליים לשרירים. חוסר עשוי להוביל לדיכוי בהתפתחות תאי המוח, תזזיתיות מוגזמת, חוסר שקט, הפרעות שינה, בעיות קואורדינציה וקשיי למידה, "טיקים" והתכווצויות שרירים ועוויתות בפנים.

אבץ
השפעתו במקרה זה דומה להשפעת המגנזיום. מחקר מ- 2005 הראה שכמות כפולה מהקצובה היומית המומלצת (20 מ"ג) שיפרה באופן דרמטי את מהירות המחשבה ומדד הקשב והעירנות לעומת ילדים שקיבלו רק 10 מ"ג אצלם לא נרשם שיפור משמעותי. אבץ הינו מרכיב חשוב במטבוליזם של דופאמין ושל חומצות שומן חיוניות.

מעניין בהקשר זה לראות את הקשר שקיים בין צבע מאכל טטרזין לעלייה משמעותית באיבוד רמות האבץ בשתן ולהפחתת רמתו בגוף . מסייע בפינוי מתכות רעילות .

מנגן
חשוב לגידול והתפתחות השלד, חיוני לפעילותו של המוח, לחשיבה ולריכוז.

סידן
חשוב לתת במינונים גבוהים כאשר ידועה רמת אלומיניום גבוהה בגוף .

ADHD – הפרעות קשב וריכוז: אמינותרפיה

אבני הבניין ליצירת נוירוטרנסמיטורים במוח. חיוניות להפרעות קשב וריכוז ולוויסות היפראקטיביות.
למשל , לבניית דופמין הגוף זקוק לחומצת האמינו החיונית פנילאלנין וחומצת האמינו טירוזין, לבניית סרוטונין הוא חייב טריפטופאן ולבניית נואפינפרין הוא זקוק שוב לטירוזין.
חשוב לשמור על תזונה שמכילה רמת חלבונים איכותיים גבוהה על מנת לספק לגוף את כל חומצות האמינו החיוניות. ניתן לשקול לתסף :
L-tyrosine אבן בניין לדופאמין
טריפטופאן – מהווה אבן בניין לייצור סרוטונין
פנילאלנין –מסונטזת בגוף לטירוזין
גלוטמין –מומרת לחומצה גלוטמית, "הדלק של המוח".
GABA-נוגדת חרדה ודכאון.מרגיעה עצבנות יתר
פוספוטידיל סירין -מסייע לשיפור הזיכרון ולתפקוד טוב במתח
אצטילכולין נויירוטרנסמיטור הקשור לזיכרון ולמידה -אבן בניין לייצור אצטיל כולין הוא הכולין. צריכתו היא דרך לציטין בדרך כלל . המוליך העצבי הנפוץ ביותר בסינפסות המקשרות בין עצב לשריר.

ADHD – הפרעות קשב וריכוז: נוגדי חימצון

פיקנוגנול ו/או תמצית זרעי ענבים–נוגדי חימצון רבי עוצמה חיוניים לזרימת דם נאותה, הדבר יכול לסייע להזרמת דם למוח ולפעילות נוגדת החימצון למוח, אלו חשובים מאוד בהפרעות קשב וריכוז

SAMe
תוסף יעיל כנגד דיכאון ודכדוך קל.

אצת ספירולינה
מכילה חומצת אמינו טירוזין מגנזיום ואבץ.

ADHD – הפרעות קשב וריכוז: צמחי מרפא

אדפטוגנים משקמי אדרנל
מרגיעים/נרוינים ,ממריצים ספציפיים לזיכרון וריכוז ,תומכי עיכול ומשפרי ספיגה, תומכי כבד, מניעים – תומכי חיסון, אנטי אלרגנים, תומכים במיקוד – מגבירי תפקוד יכולות למידה, צמחים דמויי ריטלין קפאינים.

טיפולי מגע
טיפולי רפלקסולוגיה, שיאצו, עיסוי ועוד ניתן לעבוד על הרגעה, ביטחון עצמי, הרפיה ,מערכת עצבים, מערכת עיכול .
במחקר שנערך בשנת 2003 נבחנו השפעות טיפולי מגע על ילדים ובני נוער עם הפרעות קשב וריכוז, התוצאות הראו שיפור במצב הרוח, ושיפור ההתנהגות בכיתה במדדים של חולמנות, חרדה והיפראקטיביות.

במחקר אחר שנערך ב1998, על מבגרים עם הפרעות קשב וריכוז בימי הלימודים הראו התלמידים ירידה בעצבנות, שיפור ביכולות, התמדה במשימות והיפראקטיביות נמוכה .
לטיפולי המגע ניתן להוסיף שמנים ארומתיים שמתאימים למטופל באופן אינדיבידואלי וספציפית להפרעות הקשב וריכוז והיפראקטיביות.

ADHD – הפרעות קשב וריכוז: גופנפש

הפרעות קשב וריכוז בראייה הוליסטית: חוסר איזון בין הפנים לחוץ, קושי בהכלה של הסביבה , טיפוסי אש, חוסר ביטוי אישי.

הצפת רגשות פנימיים לא מעובדים, מופנים כלפי פנים וגורמים להפרעות בקשב אנשים רגישים מאוד מטבעם, מרגישים כל דבר בסביבתם.

קושי עם גבולות
איפה אני נגמר ומתחיל האחר, הגנות על עצמי.
צורך בעבודה על גבולות העצמי קשב פנימי, מציאת הסנטר והקול הפנימי קירקוע.

ADHD – הפרעות קשב וריכוז: צדדים החיוביים

עם כל האמור לעיל על הקושי והניסיונות לטפל, חשוב להדגיש שהסובלים מתופעה זו הם אנשים/ילדים מיוחדים מאוד עם איכויות מיוחדות.

להפרעת קשב וריכוז יש גם יתרונות ורצוי להראות אותם למטופל במקביל לעבודה על הקשיים. דגש על החיובי יכול לשנות חיים לאדם הסובל ממנה.

צדדים חיוביים
יכולת לחשוב מחוץ לקופסא
יצירתיות
חשיבה על פתרונות שאיש לא חשב עליהם
חשיבה מופשטת
חוש הומור הנובע מראיית דברים באור חדש
אנרגטיות גבוהה ,שמתועלת למטרות חיוביות ודרושה בעולם העסקים
ספונטניות
נכונות לנטילת סיכונים.

כאשר הלוקים בהפרעת קשב עוסקים בדבר שיש להם עניין רב בו, הגירויים החיצוניים כמעט לא מסיחים אותם והם יכולים להגיע לרמת ריכוז מאוד גבוהה בצורה יוצאת דופן, לסיפוק רב ולהצטיינות בתחום עיסוק שמעניין אותם.

הכשרת מאמנים להתמחות בעבודה עם הפרעת קשב וריכוז. הפרעת קשב היא הפרעה מתעתעת שכן אם אדם עוסק במה שמעניין אותו, הפרעת הקשב הופכת לבלתי נראית. קורס אימון לקשב, מכללת כרכור הינו קורס העוסק בשני רבדים. האחד הכרת הפרעת הקשב לעומקה (תיאורטי ורגשי) והשני תהליך אימון המביא לשינוי בדפוסי החשיבה וההתנהגות.

קורס אימון לקשב מתאים למי שיש הפרעת קשב בעצמו, הורה לילד עם הפרעת קשב, עוסק בחינוך הפורמלי או הבלתי פורמלי או מי שנמשך לנושא ומחפש מקצוע העומד בפני עצמו.