יוגה, תרפיה ביוגה, אפקט הפיצה והחיים המודרניים

מאת:
תמר מרנין,

עוסקת בהוראת יוגה, תרפיה ביוגה ובהעברת תכניות שונות בתחום היוגה למעלה משלושים שנה מעבירה קורסים להכשרת מורים ליוגה למעלה מעשור. מהתלמידים הוותיקים של א.ג מוהן ואינדרה מוהן מקימי ארגון סווסטה יוגה ואיור וודה וכיהנה כיו"ר ארגון מורי היוגה בישראל.
מנחת התכנית להכשרת מורים ליוגה בגישה טיפולית במכללת כרכור 

אספר בקצרה על יוגה ועל גילגולה למה שהיא היום. ארחיב ואדבר על יוגה כגישה הוליסטית לחיים ועל ההגדרה של יוגה תרפיה. נקודת המבט של הכתיבה היא אישית מתוך חוויותי בעולם היוגה, כמתרגלת, מורה ותלמידה למעלה מ- 30 שנה. מקורות לימודי העקריים הם מורי: א.ג. מוהן ואינדרה מוהן, המתגוררים בדרום הודו.

יוגה: הגדרה

על יוגה נכתב רבות ואולי זו הבעיה: מרוב עצים לא רואים את היער. מקורה של היוגה בהודו. הודו ניסתה בדרכה לתת מענה לשאלות עתיקות בדבר מהות הקיום האנושי, מהות החיים והאושר, מדוע קיים סבל ואיך להתייחס למוות. אומנם כמספר ההודים כך גם מספר הגישות והתשובות, אבל ישנו חוט שני משותף לפילוסופיה והפסיכולוגיה הוודית (פירוש המילה ודה הוא ידע, והוודות הן האסכולות השונות של הפילוסופיה הקיימות בהודו). המשותף, על רגל אחת, הוא שהכל משתנה, אמונה בגלגול נשמות ובאחדות הבריאה, שטבע האדם הוא טוב ושהכל (כמו שאמרו החיפושיות בסרט "צוללת צהובה") בראש שלנו.

יוגה בהגדרתה היא הדרך להכיר, להבין, ולהיות בדיאלוג עם עולם המחשבות הסוער. המטרה להיות קרובים לעצמנו (משמעות מורכבת) והדרכים להגיע למצב זה הן שונות. חלק מהדרכים עוברות דרך תרגולים בהם היוגי משיג כוחות על אנושיים. יש ספרים המתארים את היוגים ככת, אולי בדומה לדימוי של הצוענים באירופה: כת של מוזרים שהיו מתפרנסים מהופעות רחוב (חלק מהמטיילים במזרח נתקלו באיש או אישה כזו) וחוטפים ילדים. אבל רבים מהיוגים היו אנשי ספר, חוקרים רבי עוצמה פיזית ואינטלקטואלית. חוקרים של הגוף, של התודעה ושל החיים. התובנות שאליהן הגיעו היו בהתאם – איכות חיים, שמחה, בריאות ושְׁלוֹמוּת (well being) שאין כדוגמתם. כל אלו, יחד עם הבנה ובהירות עמוקה לגבי החיים, הועברו מדור לדור, בעיקר בעל פה.

יוגה הגיע למערב ע"י מורים שונים עם דגשים שונים. דגשים על רוחניות, אמונה, בריאות, קיימות, הבנת הגוף, מדיטציה, שירה ועוד. היוגה, כמו הפיצה שחזרה לאיטליה אחרי שעוצבה מחדש ע"י התרבות האמריקאית, מצאה קרקע פוריה במערב וחזרה להודו. היום הרבה ממרכזי היוגה שנפגוש בהודו מבוססים על זרמים שעוצבו במערב ויש בהם רוח מערבית (השגיות, מטרה ממוקדת, תרגול פיזי ועוד). כעת, לאחר למעלה מ-60 שנים בהם הפופולריות של היוגה במערב צוברת תאוצה, ידע רב מדיסציפלינות מערביות שונות השתלב בהוראת היוגה. ידע מגישות תנועה, פסיכולוגיה, רפואה, פילוסופיה ועוד.

יוגה תרפיה: הפרטה

אחד מהמורים החשובים שהיווה צינור מעולם היוגה למערב היה שרי ט. קרישנמצ'ריה (1888-1989). הוא נולד וגדל כברהמין אדוק (הברהמינים הם הקסטה המצווה על שמירת הידע. הידע עובר בדרך המסורתית בעל פה ממורה לתלמיד). קרישנמצ'ריה חווה את כל המאה העשרים ותהפוכותיה המטלטלות בהודו. הוא היה איש אשכולות שאומנם מעולם לא דיבר אנגלית אבל פגש לא מעט מערביים ולימד אותם. הוא העמיד דור של מורים שתלמידהם תרמו, השפיעו ועיצבו את היוגה היום במערב.

חשוב לציין שהיו מורים נוספים ואסכולות נוספות שהשפיעו על היוגה במערב, הן על תרגול היוגה והן על היוגה כתרפיה. אני תלמידתו של א. ג. מוהן שהיה יד ימינו של קרישנמצ'ריה ב18 השנים האחרונות לחייו, לכן אתמקד בגישתו הטיפולית של קרישנמצ'ריה ועל הדרכים המיוחדות אותן אני למדתי ומנסה להעביר וללמד הלאה.

המאה העשרים היא תקופה שהביאה טלטלות רבות מההיבט של האדם והשפעתו על הטבע, הקירבה של האדם לטבע והקשר שלנו עם הטבע שלנו (מי אני? מה אני? מה טוב עבורי? ועוד). תשובות לשאלות אלו הן מהותה של היוגה. אחד הדברים החשובים בתרגול והוראת יוגה בגישה טיפולית היא התאמת התרגול לכל אחד ואחת. הדבר מתחיל להיות מסובך מאחר וכל אחד ואחת משתנים בכל רגע ורגע. אולי זה מאתגר אבל זה גם מה שהופך את התרגול לדינמי, מעניין ועם התבלין הכל כך מיוחד של מודעות או הקשבה אין סופית לרגע ולמה שהוא מביא עימו.

כשאני מתארת את לימודי עם א.ג. מוהן אני משתמשת במילה הפרטה. הפרטה של כלי היוגה השונים והשימוש בהם להיטיב עם האדם באשר הוא. מצבו הפיזי או הנפשי ברגע נתון מהווים את קלפי הפתיחה לבניית תרגול מותאם עבורו. כלי היוגה הם גוף, מחשבה, נשימה, מערכת יחסים עם הטבע, תזונה ומערכות יחסים עם אנשים. אין אידיאל להגיע אליו ואין דרך אחת נכונה. יש הרבה ידע המבוסס על למידה וחקירה ויש אומנות: כיצד לבנות תרגול במטרה ליצור שינוי לטובה.
בלימודי עם א.ג. מוהן נושאים שונים כמו התנוחות השונות, יציבה, הגדרת האסנה, השפעת שינויי תבניות הנשימה ונושא האמונה נלמדו כרעיונות עם עקרונות או חוקי משחק. ישנן אקסיומות של התרגול אבל התרגול עצמו מותאם אישית ויכול להיות מאוד שונה מאחד לאחד.

לדוגמא, כפיפה לפנים מייצגת את הצורה הגופנית – אבל מהי תבנית הנשימה? איזו וראיציה של תנועה מומלצת להיכנס לתנוחה או לצאת ממנה? אלו תרגילים יבואו קודם או אחר כך? מהי תבנית הנשימה שכדאי לבחור לאותה סיטאוציה? במה להתמקד? כל אלה משתנים והלימוד הוא חידוד ההבנות מסוג זה.

דוגמא נוספת וחשובה קשורה לדרכים לגשר בין הפער התרבותי של העולם ההודי לתרבות שלנו. האם אני יכולה להתבסס על המהברטה והראמאינה (האפוסים הגדולים של התרבות הוודית) כמקור להעצים את עצמי, כולל שימוש במנטרות שונות ובעוצמתם של אלים מסויימים, או האם עלי להטמיע רעיונות של חיזוק עצמי, אהבה ואמונה לתרבות ממנה אני באה: תרבות מערבית חילונית יהודית.

יוגה תרפיה: היכן נמצאים הגבולות

תרפיה ביוגה היא הרחבת הידע והכלים להביא את האדם ליציבות ורווחה גם כשהוא מצוי במצבים היותר רחוקים מה"פחות או יותר בסדר". יוגה תרפיה מבוססת על חכמת היוגה אבל לא רק. האיור וודה (ידע על החיים) היא הרפואה ההודית אשר תמכה בטיפול האמצעות היוגה. קרישנמצ'ריה הדגיש שהמטפל ביוגה צריך להיות בקשר עם הרפואה. הרפואה האיור וודית התבססה על אבחון מתוך התבוננות (רופא), על תזונה (תזונאי), שימוש בצמחי מרפא (הרבליסט – עדיף להיות מחוברים לצמחי המקום), שינוי אורח חיים (עצות סבתא) ועוד.

אחד הדברים החשובים בטיפול הוא לדעת היכן הם הגבולות. יוגה תרפיה אינה מחליפה רפואה, פיזיותרפיה, פסיכולוגיה ועוד. יוגה תרפיה היא גישה הוליסטית לעזור לאדם להתחבר לעצמו ולתת לעצמו עוצמה פנימית, יכולת להרגיש טוב, להזרים שמחה ללב ותקווה גם כשקשה או קשה מאוד. אחת ההגדרות ל: יוגה תרפיה הוא "יישום כלי יוגה ליחידים על מנת להעצים אותם לגרום לבריאות טובה יותר ולהתקרב למצב של חופש ממחלה". הדגש הוא על להעצים.
החיים המודרניים היום מצריכים התאמות מיוחדות. יושבנות, מתח, חוסר נינחות, חוסר קבלה אישי, חוסר קבלה של המציאות, רדיפה אחר משהו ופחד מהלא ידוע הם רק חלק מהאפידמיות שכל אחד מכיר מעצמו בעצמה זו או אחרת. חוסר חיבור לגוף ותזונה לא נכונה גם הם הולכים ומצטברים עם השנים למשהו שמכביד יותר ויותר. תרגול יוגה או תרגול יוגה תרפיה צריך לאפשר לנו להתחבר למקום שבו נוכל לקחת אחריות על עצמנו. לעורר אחריות זו היא אולי המטרה החשובה ביותר והיא מה שהופכת מורה יוגה למטפל.

מורה יוגה היום (קיימות אסכולות שונות של הוראת יוגה – ארגון מורי היוגה בישראל העלה את הרף של הכשרת המורים ליוגה תוך כדי שמירה על רבגוניות של השיטות השונות) מתחיל ללמד עם ידע רב בתחומים של אנטומיה מערבית וכיצד להתמודד עם בעיות פיזיות ובעיות הקשורות למתחים וחרדות. לימודי יוגה תרפיה מאפשרים העמקה של כל אלו. המושג תרפיסט ביוגה נמצא בתהליך התהוות. ישנם כמה מוסדות באירופה, בארה"ב ובהודו שמגדירים תרפיסט ביוגה. בארץ, ארגון מורי היוגה בתהליכים מתקדמים להגדיר את הסטנדרטים להוראת יוגה תרפיה.

יוגה תרפיה: להתבונן על המחשבות

ה"הפרטה של כלי יוגה" אליה התייחסתי בתחילת הכתיבה היא אותה הארה שהייתה לקרישנמצ'ריה בה הבין שיוגה יכולה להביא מזור לנפשם של רבים ושונים. בלימודי יוגה תרפיה ישנו ה"קלט" וה"פלט": אנו לומדים להתבונן ולאבחן ע"י מתודות קלאסיות שנות (התחומים בהם היוגה עוסקת, הקושות, הגונות ועוד) ומתאימים תרגול המבוסס על הבנה של כלי היוגה השונים והשפעתם על הגוף – נפש.

אי אפשר לכתוב על יוגה תרפיה מבלי להתייחס למילה תרגול. יוגה היא "עשה זאת בעצמך". תפקיד המורה הוא להורות, להכווין, לעודד ולהנגיש את הדרך אבל כל ריפוי באשר הוא מתחיל ממשהו שזז מבפנים. הדרך המיוחדת של היוגה היא התרגול. התרגול משלב נשימה, תנועה ועבודת מודעות (מדיטציה). מתוך התרגול יבואו שינויים במודעות לגוף ולתודעה ומשם יתעורר הרצון לשינוי בתזונה ואורח חיים.

הקורס שאני מעבירה במכללה, ברוחם של המוהנים, מדגיש את ההבנה שאנו שונים אחד מהשני ומשתנים כל הזמן. המודעות לתחושות ולרגשות היא המפתח ליצירת שינוי. לפעמים יוגה מקושרת עם מיסטיקה. מיסטיקה היא הרחבת הידע. אני מאוד משתדלת שהתבלין הסודי יהיה מובן בדרך ההגיון ועל סמך לימוד. הקורס בנוי מכמה נתבכים: תרגול אישי והבנת מהות היוגה, הוראת היוגה בגישה טיפולית, התמקדות בבעיות פיזיולוגיות שונות ועולם הנפש.

צריך לזכור שמטרת תרגול היוגה היא well being, בריאות ושמחה פנימית. תרפיה ביוגה היא לעורר את המתרגל לשינוי. התהליך ע"פ רוב הוא לא מיידי אך הוא אישי ומבוסס על האימרה היפה מפרקי אבות: "אם אין אני לי מי לי…". בקורס יוגה תרפיה נעמיק את הלימוד בידע מערבי, נתייחס לגישות שונות לאבחון ובניית תרגולים בגישה הוליסטית, נעמיק ונחדד את הלימוד בטקסטים קלאסיים שונים.

השנה השנייה של הקורס תיוחד לצד הרגשי-נפשי. כיום, הרבה גישות של פיסכולוגיה ורפואה מודרנית מכירות בכוחו של תרגול היוגה לעורר שינוי משמעותי בדרך עקיפה. נחדד את הכלים השונים הקיימים בעולם היוגה ונמקד אותם למטרות טיפול (שימוש במנטרה, קול, נשימה, תחושות גופניות ועוד).

קורסים אלו (הוראת יוגה בגישה טיפולית ו- יוגה תרפיה) הם תולדה של שנים רבות של הוראה, טיפול ולימוד. אני מודה למורי א.ג. מוהן ואינדרה מוהן שנותנים לי השראה להמשיך ללכת בדרכם, לחקור, ללמוד ולהתפתח. מצד אחד להיות קשורה למסורת ולידע האוטנטי המבוסס על סדר ובהירות שמקורם בכתבים העתיקים ומצד שני, כמו התהליך שעברה הפיצה, להמשיך להתפתח וללמוד ולשלב דברים מעצמי ומהעולם ממנו אנו מגיעים מבלי לפגוע בעקרונות התרגול ובהבנה העמוקה של הגוף והתודעה. השילוב של קורס יוגה תרפיה כחלק ממערכת הלימודים במכללת כרכור – מכללה למטפלים מתחומים שונים – מעמיקה את ההיבט הטיפולי והרב תחומי המנסה לענות על השאלה: מהו טיפול היום?

אסיים בציטוט משיחה עם אינדרה מוהן בו יש התייחסות לערך הנילווה של תרגול היוגה תוך התיחסות לתקופת הקורנה המאתגרת:
"התרגול הוא להתחבר לשמחה הפנימית, לשלווה הפנימית ולסיפוק מבפנים. כשיש הרבה דברים מבחוץ קשה לשמור על הקשר עם ה-joy הפנימי. ה-joy הפנימי הוא החשוב.
לעיתים ה"עושה" משתלט עלינו, על ה"יודע". התרגול הוא להתבונן על המחשבות. להרגיש את הנפרדות שלי ממה שקורה. לא לאבד את עצמי בתוך השמחה או אי-השמחה. להתרחק מההפרעות המנטליות על ידי התבוננות בהפרעות המנטליות."

מי ייתן ונצעד בדרך ביחד בעיניים פקוחות ועם הרבה אהבה.